چطور باکتری‌ها با "خواب زمستانی" از چنگ آنتی‌بیوتیک‌ها می‌گریزند؟

مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک یکی از بزرگترین چالش‌های پزشکان در قرن ۲۱ است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از ایسنا، مطالعه جدید پژوهشگران "دانشگاه کپنهاگ"(University of Copenhagen) دانمارک نشان داده است که بعضی از باکتری‌ها به طور موثری می‌توانند وارد مرحله خواب زمستانی شوند و منتظر شوند تا اثرات آنتی بیوتیک‌ها از بین روند تا دوباره فعال شوند.

یکی از اثرات آنتی بیوتیک‌ها، جلوگیری از رشد باکتری‌ها است. آنتی بیوتیک‌های مختلف برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی مختلفی استفاده می‌کنند اما به طور کلی باکتری‌ها به جای از بین رفتن تکثیر می‌شوند.

یک استراتژی که باکتری‌های بیماری‌زا برای مقابله با آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند این است که موقتا سرعت رشد خود را کند می‌کنند.

"کن گردس"(Kenn Gerdes) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: ما باکتری‌های" اشریشیا کُلی"(E. coli) عفونت‌های دستگاه ادراری که با آنتی بیوتیک‌ها درمان شده بودند را طی این مطالعه مورد بررسی قرار دادیم و دریافتیم در همان زمان، باکتری دوباره بیدار شده و شروع به گسترش کرده است.

گردس گفت: این فرآیند توضیح می‌دهد که چرا برخی از افراد بیشتر اوقات مبتلا به عفونت هستند. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند رشد برخی از باکتریهای بیماری‌زا را طی مدتی متوقف سازند، اما بعضی از باکتری‌ها می‌توانند وارد فاز "خواب زمستانی" شده و از بین نروند.

در این مطالعه محققان با استفاده از یک روش جدید به نام "phosphoproteomics"، نشان دادند که باکتری اشریشیا کلی می‌تواند یک آنزیم خاصی تولید کند که رشد حالت فیزیولوژیکی آن را متوقف می‌سازد.

این مطالعه نشان می‌دهد که این کشف می‌تواند سبب توسعه داروهای جدیدی شود که می‌تواند به باکتری‌های در حال خواب حمله کند و آنها را از بین ببرد.

اشریشیا کلی نوعی باسیل گرم منفی از خانواده "انتروباکتریاسه‌" است که بطور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. بیشتر سویه‌های اشریشیا کلی، بی‌آزار هستند اما برخی از سروتیپ‌ها مانند” “O۱۵۷:H۷ موجب مسمویت غذایی و اسهال می‌شوند.

این سویه‌های بی‌آزار، بخشی از فلور عادی روده هستند. آن‌ها در تولید ویتامین K۲ نقش دارند و از استقرار باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری می‌کنند. این باکتری، ۰/۱٪ فلور روده را به خود اختصاص داده‌است. این باکتری از طریق مسیر "مدفوعی-دهانی" (oral- fecal) از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

باکتری مذکور شایع‌ترین عامل عفونت دستگاه ادراری است که حدود ۹۰ درصد عفونت‌های ادراری در زنان جوان را به خود اختصاص می‌دهد.

این مطالعه در مجله Science Signaling منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971235

وب گردی

وب گردی