کاهش تولید و افزایش تقاضا؛ تجربه تلخ بازار خودرو

هفته گذشته و پس از اعلام رسمی گروه خودروسازی سایپا، طرح پیش‌فروش اینترنتی محصولات این گروه از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه آغاز شد و در آن خودروهایی شامل انواع پراید، تیبا و تیبا2، ساینا، وانت پراید و وانت نیسان به مشتریان عرضه شد؛ در این طرح که تا ساعت 13:45 روز پنج‌شنبه ادامه یافت اتفاق‌های جالبی رخ داد که حاکی از آشفتگی شدید بازار خودروی ایران در روزها و هفته‌های اخیر است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بنا به گفته رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات گروه سایپا که با سایت خبری این شرکت گفت‌وگو کرده، در بازه زمانی ذکر شده و در هنگام اجرای طرح، حدود یک‌میلیون و ۸۸۸ هزار متقاضی پیش‌خرید خودرو به سایت سایپا مراجعه کرده‌اند که از این بین تنها ۵۰ هزار نفر موفق به تکمیل فرایند پیش‌خرید شده‌اند؛ حسن قره‌یی همچنین گفته که یک میلیون و ۸۳۸ هزار نفر نیز نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند و وجود نارضایتی در این افراد طبیعی است.

اما قره‌یی به یک نکته مهم هم اشاره کرده که بیانگر وخامت این روزهای بازار خودرو در ایران و وجود حجم انبوه متقاضیان خرید است؛ او می‌گوید سال گذشته ایران‌خودرو و سایپا در مجموع، یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید کرده‌اند که پاسخ‌گوی نیاز بازار بوده و بعضا حتی این شرکت‌ها مشکل فروش محصولات را هم تجربه کرده‌اند و مشتریان در برهه‌هایی از سال تمایلی به خرید نشان نمی‌دادند و خودروسازان هم مجبور به ارائه تسهیلات خرید خودرو و یا سودهای مشارکت بالا، جهت رونق‌بخشی به بازار می‌شدند؛ اما تعداد متقاضیان خرید محصولات در طرح هفته گذشته، از تعداد کل تولیدات سال گذشته صنعت خودرو پیشی گرفته که نشان می‌دهد بازار در حال تجربه بحران جدیدی است که تاریخ این صنعت به خود ندیده است.

طرح پیش‌فروش اینترنتی محصولات سایپا اقدامی بود که امیدواری به عرضه مستمر خودرو تا چندماه آینده را افزایش داد؛ ضمن آن‌که گویا دیگر خودروساز مطرح کشور نیز در همین هفته طرح پیش فروش اینترنتی محصولاتش را به مرحله اجرا بگذارد؛ همه این طرح‌ها را می‌توان مثبت و مثمرثمر ارزیابی کرد؛ اما واقعیت آن است که خودرو در ایران ظرف یکی دوماه گذشته مبدل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و برای مردمی که به‌شدت به‌دنبال تبدیل نقدینگی خود از ریال به ارز یا کالا هستند، خرید جذابی محسوب می‌شود تا ارزش سرمایه و دارایی خود را حفظ کنند؛ بنابراین نمی‌توان امیدوار بود که خودروسازان با این‌گونه روش‌ها بتوانند بازار را به‌طور کامل آرام کرده و به حالت عادی بازگردانند چون گره این مشکل تنها به‌دست خودروسازان باز نخواهد شد بلکه مسأله را باید به شکلی کلان‌تر مورد بررسی قرار داد.

هنگامی‌که ارزش پول ملی ایرانیان به‌طور روزانه در حال کاهش است و اساسا ریال دیگر موضوعیتی برای مردم ندارد، نقدینگی موجود در جامعه همچون غولی از چراغ جادو خارج شده و بازگرداندن آن بر سر جای خود، کاری اگرنه غیرممکن، اما با شرایط کنونی اقتصاد کشور، امری درازمدت و دشوار است. در این شرایط مردم یا به بازار ارز هجوم می‌برند و یا سکه و یا خودرو و تنها هدف‌شان هم جلوگیری از سقوط ارزش نقدینگی و دارایی‌های ریالی‌شان است.

پیش‌فروش اینترنتی محصولات سایپا در هفته گذشته نشان داد که خودروسازان در وضعیت به‌وجود آمده بازار مقصر نیستند، چون تعداد محصولات قابل عرضه سایپا در همین طرح، بسیار بیشتر از تعدادی بوده که پیشتر در قالب یک طرح توسط سایپا عرضه می‌شده است؛ اما زمانی که سیل انبوه مشتریان به سمت خرید خودرو هجوم آورده، در این شرایط دیگر عملکرد خودروسازان مطرح نیست بلکه سیل عظیم نقدینگی مشتاق به خرید خودرو است که به‌عنوان عامل برهم خوردن این بازار محسوب می‌شود.

سال گذشته خودروسازان بهترین سال تولید محصول را در حدود یک دهه اخیر تجربه کردند و توانستند یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو را تولید و عرضه کنند؛ این در حالی است که اگرچه خودروسازان اعلام کرده‌اند جریان تولید در این شرکت‌ها بدون توقف ادامه دارد، اما بدون تعارف باید گفت که قطعا امسال چنین وضعیتی تکرار نخواهد شد و میزان تولید خودرو در کشور به دلیل تحریم‌های امریکا کاهش خواهد یافت.

در چنین وضعیتی بازار با سیل متقاضی هم مواجه شده و این دو مسأله که از اقبال بد اقتصاد و صنعت ایران، همزمان با هم رخ داده‌اند، حل مساله در کوتاه‌مدت را تقریبا دور از ذهن کرده‌اند و بر همین اساس احتمال می‌رود برای تجربه آرامش در بازار خودرو گذر زمان بیشتری لازم باشد.

منبع:‌ تابناک

400

کد خبر: 971299

وب گردی

وب گردی