یدالله صمدی به سوی خانه ابدی تشییع شد

پیکر زنده‌یاد یدالله صمدی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون صبح امروز از مقابل خانه سینما با حضور هنرمندان و علاقه مندان به سمت خانه ابدی تشییع شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد یدالله صمدی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون صبح امروز جمعه ۶ام مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان از مقابل ساختمان شماره یک خانه سینما، برگزار شد.

از جمله حاضران در مراسم علیرضا تابش، ابوالحسن داوودی، محمدرضا هنرمند، سیروس الوند، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، فخرالدین انوار، سعید سعدی، کیانوش عیاری، علیرضا داوودنژاد، بهروز شعیبی، فرهاد توحیدی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، هنگامه قاضیانی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود جعفری جوزانی، علیرضا رضاداد و... بودند.

کامران ملکی در سخنانی تأسف و تأثر خود از درگذشت یدالله صمدی را اینگونه بیان داشت: همه اجزای این خانه تا ابد دلتنگ خواهد بود؛ دلتنگ مهربانی و عطوفت مدیری که یکی از دوران خوب این خانه را رقم زد». سینمای ایران یکی از همراهان شریف و نجیب خود را از دست داد. مردم میهن مان همواره در هر لبخند، یدالله صمدی را به یاد خواهند داشت چراکه معجزه خنده را به آنها هدیه کرده بود.

کامران ملکی همچنین از حضور جمعی از مسئولان ارتش در این مراسم خبر داد.

در ادامه ستاره اسکندری در حالی که زنده یاد صمدی را «عمو یدی» خطاب کرد سوگنامه ای شاعرانه برگرفته از اسامی فیلم های یدالله صمدی قرائت کرد.

سیروس الوند نیز که سخنان خود را با قرائت شعری از حافظ آغاز کرد، گفت: سال شوم و غریبی است امسال. در همین چند ماه چند عزیز را از دست داده ایم و امروز هم یکی از میوه های شیرین دهه ۶۰ سینما را از دست دادیم.

این کارگردان سینما با اشاره به آثار ساخته شده یدالله صمدی در منطقه آذربایجان گفت: روزی به یکی از مسئولان سینمایی گفتم برای سینمای ملی باید سراغ فیلمسازانی مانند یدالله صمدی بروید که بومی می سازند زیرا فیلم های امثال ما در تهران و بی هویت است.

وی ادامه داد: صمدی فیلمسازی بود که ادا و اطوار نداشت. او به فعالیت صنفی بسیار پایبند بود. زمانی که رییس کانون کارگردانان بود بخش زیادی از بچه های کانون را صاحب خانه کرد.

هنگامه قاضیانی نیز در حالی که به سختی سخن می گفت، بیان کرد: خیلی چیزها آماده کرده بودم بگویم. بعد از فوت پدرم تاامروز اینگونه گریه نکرده بودم. آقای صمدی برای همه ما پدر بود.

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان هم گفت: مایلم در این فرصت کوتاه دو ویژگی مهم یدالله صمدی را یادآوری کنم؛ اول اینکه سینمای آقای صمدی هنوز هم یک الگو و نشان راهنما برای سینمای ما محسوب می شود؛ فیلم هایی که همچنان برای طنز امروز سینمای ایران الگو است. ویژگی دیگر آقای صمدی فعالیت های صنفی ایشان بود. خدمات و تلاش هایی که در همین ساختمان داشتند هیچ گاه از یاد خانه سینما و اهالی سینما نخواهد رفت. امیدوارم امانت دار خوبی برای یادگارهای صنفی او باشیم.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما صحبت های خود را اینطور آغاز کرد: بغض های ما در رثای مردی که به زعم همه ما شریف، صادق و سلامت بود، به ما یادآور می شود که می توان یکدیگر را دوست داشت و به هم احترام گذاشت تا تلخی های روزگار غریبی را که در آن هستیم فراموش کنیم.

وی افزود: سینمای ایران برگ‌ریزان غریبی را در تابستان امسال تجربه کرد؛ برگ‌ریزانی که نوید بهار را به ما می دهد.

بنفشه صمدی فرزند زنده یاد صمدی آخرین سخنران این مراسم بود و گفت: سلام باباجان. رفتی پیش حضرت عشق و آنجا با عباس بابایی عاشقانه می سرایید. در یکی از فیلم ها گفته بودی زیباترین پدیده هستی مرگ است. به من کمک کن این زیبایی را درک کنم تا مگر این درد کمتر شود. کاش مرا اینقدر وابسته خود نمی کردی. با رفتنت تکه ای از من را کندی و بردی.

فرزند زنده یاد صمدی افزود: از روزی که رفتی همه می نویسند نجیب ترین، شریف ترین، مهربان ترین و با عزت ترین مرد سینمای ایران رفت. من فرزند نجیب ترین، شریف ترین و بامعرفت ترین مرد این سینما هستم و تمام عمر به این افتخار کردم.

وی بار دیگر پدر را خطاب قرار داد و گفت: ما برای نجات تو عهد بسته بودیم اما عهد تو با کس دیگری بود.

در پایان پیکر زنده یاد صمدی به بهشت زهرا منتقل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971442

وب گردی

وب گردی