بحران اقتصادى توسط عوامل سیاسى تشدید مى شود/ باید به سمت بازآفرینى شهرى حرکت کنیم

وزیر راه وشهرسازی در  همایش سیاست‌های توسعه مسکن به بررسى اوضاع اقتصادى، بحران‌هاى موجود و ریشه عدم قطعیت در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: اقتصاد‌دان‌ها مى‌گویند اوضاع اقتصادى حاکم بر کشور معلول عدم قطعیت در جامعه است و هیچ سمى خطرناک تر از عدم قطعیت وجود ندارد که اقتصاد بخواهد با آن مواجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز، همایش سیاست‌هاى توسعه مسکن در ایران با رویکرد تسهیل دسترسى به مسکن مناسب، امروز، شنبه مورخ ٧ مهر ٩٧ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازى با حضور عباس آخوندى، وزیر راه و شهر سازى و حامد مظاهریان، معاون مسکن و معاون شهردار تهران برگزار شد.
آخوندى در این همایش به بررسى اوضاع اقتصادى، بحران‌هاى موجود و ریشه عدم قطعیت در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: اقتصاد‌دان‌ها مى‌گویند اوضاع اقتصادى حاکم بر کشور معلول عدم قطعیت در جامعه است و هیچ سمى خطرناک تر از عدم قطعیت وجود ندارد که اقتصاد بخواهد با آن مواجه شود.

او تصریح کرد: اقتصاد کلان با تمام بخش‌هاى اقتصادى ارتباط مستقیم دارد و بحران در آن تاثیرگذار بر بخش‌هاى دیگر است. وضعیت اقتصاد کلان نگران کننده است و آن چه که در بازار رخ مىهد، اعم از بى ثباتی و تحول نرخ ها همگان را نگران کرده است که این نگرانى در کل جامعه قابل مشاهده است و باید این واقعیت را دید که اگر دیده نشود نمى توان آن را حل کرد.

آخوندى گفت: بحث مهمى که پیش مى آید این است که چرا ما در ایران دچار عدم قطعیت شدیم؟ گروهى می‌گویند عدم قطعیت ناشى از توطئه‌هاى بین‌المللى توسط عوامل داخلى و خارجى و رقباى منطقه‌اى ایران است و ماهیت این امر سیاسى و امنیتى است. این یک توطئه آشکار از سمت آمریکا و اسرائیل براى کشور است. عده اى دیگر در مقابل این حرف بیان می‌کنند که نمی‌توان ریشه این عدم قطعیت را به سیاست ربط داد و باید ریشه آن را در اقتصاد جست و جو کرد. بنابراین هر دو این نظریه ها درست هستند و بحران اقتصادى توسط عوامل سیاسى تشدید مى شود.

اخوندى در ادامه به تئورى انتظارات و تاثیر آن بر رفتار مردم و شرایط اقتصادى کشور اشاره کرد و گفت: رفتار و عقاید یک شهروند یا یک مصرف کننده تابع از فهم مجموع مسائلى است که در اطرافش می‌گذرد ، مجموعه اى از تمام این انتظار ها یک کنش گرى اقتصادى را شکل مىدهد، بنابراین پرداختن به مسئله انتظارات، مسئله مهمى است.

وزیر راه و شهرسازى در این همایش در رابطه با ابر چالش هاى بنیادین، که اقتصاد کشور با آن درگیر است صحبت کرد و با بیان این حرف که اقتصاد دان ها می‌گویند تا وقتى ابر چالشها موجود باشند تحلیل اوضاع اقتصادى بىمعنى است،

او چالش بدهى دولت به اقتصاد، چالش ساختار بانکى و چالش ساختار رفاه را سه ابرچالش موجود در اقتصاد برشمرد.
آخوندى گفت: رقم بدهى دولت به اقتصاد ٤٢ تا ٤٥ درصد تولید ناخالص ایران است و این یعنى بیش از ٤٠ درصد اقتصاد ایران راکد است.
وزیر راه و شهرسازى با اظهار کرد: هزینه رفاه در ایران بالا رفته و بودجه ها خاصیت اهرمى خود را از دست داده و باعث ایجاد رکود و تورم بیشتر در بازار شدهاند.
آخوندى در خصوص اتفاقات اخیر ، گفت: این تئورى مى گوید اگر شما یک برایندى از رفتاردر مقابل مسائل اقتصادى ، فرهنگى، اجتماعى، سیاسى و ... بگیرید و با توجه به این برایند به این نتیجه برسید که انتظارات مردم چگونه برآورده مى شود.
وزیر راه گفت: آن چه که در انتخابات شکل گرفت باعث بوجود آمدن انتظارات مثبت در مردم در مقابل همه مسائل شد و اما با خروج آمریکا از برجام این انتظارات از مثبت به منفى تغییر شکل داد.
او ریشه عدم قطعیت در اقتصاد ایران را تردید در پیوستن به FATF ، تردید در پایدارى برجام و رفتار تعزیرات و نشان دادن پیگیرى ها در بازار بیان کرد.
آخوندى اولین ماهیت برجام را امنیتى دانست و گفت : اگر روحانى می‌گوید سایه جنگ را از سر ایران برداشتم به این دلیل است که ایران توسط برجام از فصل ٧ منشور سازمان ملل بیرون آمد، طبق این فصل از منشور، هر کشورى که در این لیست فرار دارد برخورد نظامى با آن طبق قوانین بینالمللى مجاز است و خروج ایران از برجام یعنى بازگشت آن به این فهرست، دستاورد بعدى برجام سیاسى و اقتصادى است که ایران بعد از برجام توانست به بازار هاى جهانى بازگردد و روابط را از سر گیرد. برجام باید با مسئله FATF همراه شود تا خواص افتصادى خود را نشان دهد.
او گفت : وقتى که آمریکا از برجام خروج کرد باید دید که باقى اعضا چه گفتند، اولین موضع را اروپا گرفت و گفت ما به دلایل امنیتى در برجام مى مانیم و تاکید موگرینى بر این مسئله بود که اگر برجام برهم بخورد ، امنیت جهانى به خطر مى افتد، در نتیجه جنبه امنیتى برجام خیلى خیلى مهم تر است.
اخوندى بیان کرد: ما باید تمام مخالفین آمریکا را در جهان متحد کنیم و FATF را براى مبارزه با تروریسم و پولشویى بپذیریم. با توجه به همه این بحث ها اگر بخواهیم راجع به بازار مسکن صحبت کنیم باید گفت: ما نیاز داریم یک ثبات نسبى در این زمینه ایجاد شود تا بتوان در رابطه با یک سرمایه ماندگار صحبت کرد.

وزیر راه تصریح کرد: در جهت سیاست مسکن و حوزه شهرى، هیچ چاره اى جز حل مسئله نداریم، حل موضوع اسکان غیر رسمى، بافت حاشیه اى و بافت فرسوده و ناکارآمد.
رفتن به پیرامون بحث نتیجه معکوس مى دهد ، با پرداخت به موضوع مسکن مهر و ... این مسائل حل نشده و باعث دور شدن از موضوع اصلى مى شود.
او ادامه داد: ما باید به سمت بازآفرینى شهرى برویم و از طریق آن خود مسئله را حل کرده و از آن فرار نکنیم، نهایتا باید یک راهکار درست ایجاد شود و مجلس ، دولت و قوه قضاییه به یک نتیجه جامع برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971540

وب گردی

وب گردی