رونمایی از مستند «خشاب‌های خالی» با حضور فرماندهان ارتش / هر ملتی حماسه‌هایش را ثبت نکند کارش ناتمام است

مراسم پاسداشت شهدای تیپ نیروی مخصوص ارتش به همراه رونمایی از مستند «خشاب‌های خالی» در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، به همت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، مراسم پاسداشت شهید امیر سرتیپ اطاعتی و شهدای تیپ نیروی مخصوص ارتش و رونمایی مستند «خشاب‌های خالی» با حضور فرماندهان و امرای ارتش ازجمله امیر نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، حجت‌الاسلام محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر بیژن پارسا، امیر احمد اسدی، امیر سیروس امان الهی، سردار ابوالفضل شکارچی، امیر سید محمد علوی، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام و امیر حسن سیفی در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در سخنانی در این برنامه گفت: قرآن کریم انسان ها را به دو قسمت محبوب و مقبول تقسیم می کند. در میان محبوبان خداوند، ازجمله محبوب ترین ها رزمندگان قرار دارند. خداوند رزمندگانی که صف بر صف و پیوسته در راه او جهاد می کنند که گویی تمامی آنها یک نفر و حقیقتی نفوذ ناپذیر هستند را دوست دارد.

وی افزود: یکی از روشن ترین مصادیق بنیان مرصوص، نیروی مخصوص ارتش است. نیروی مخصوص در تیپ 65 شهید نوهد مظهر صلابت، غیرت، شجاعت، ایثارگری، فداکاری، ولایت مداری، وطن پرستی و از خودگذشتگی در راه ارزش های الهی است.

هر ملتی حماسه‌هایش را ثبت نکند کارش ناتمام است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: مردم کشور نیروی مخصوص را مخصوص دوست می دارند. چون خداوند هم آنها را مخصوص دوست می دارد و چون کار و جهاد مخصوص هم انجام می دهند و این موضوع را در مراحل مختلف ازجمله در دوران سخت دفاع مقدس بارها به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام حسنی خاطرنشان کرد: انتقال حماسه آفرینی ها بخش دوم و کامل کننده حماسه ها است. هر ملتی که خوب بجنگد، اما نتواند این حماسه ها را به نسل های بعدی منتقل کند کار ناتمامی انجام داده است.

در ادامه این برنامه امیر سرتیپ بیژن پارسا از فرماندهان و اسطوره جنگ های نامنظم نیروی مخصوص ارتش در سخنانی گفت: شهدا مظلوم بودند؛ اما شهدای فکه خیلی مظلوم تر بودند. الان هم شما به فکه بروید اصلا نمی توانید از موانعی که نیروهای عراقی در زمان جنگ آنجا ایجاد کرده بودند عبور کنید. نیروهای رزمنده ما در زمان جنگ برای عبور از این موانع شهدای بسیاری را تقدیم کردند.

وی افزود: با تیپ علی ابن ابی طالب(ع) در منطقه پشت کارون برای عبور از موانع تمرین می کردیم به یکی از فرماندهان گفتند این موانعی که به دنبال انجام تمرین برای عبور از روی آنها هستیم و اینقدر هم تلفات می دهیم، این رزمندگان چگونه می خواهند از این موانع عبور کنند؟ یکی از این فرماندهان گفت: ما همینگونه که جلو می رویم و تلفات می دهیم، خون آن شهدا به ما تعهد می کند که بایستیم و ادامه بدهیم. این حقیقتی بود که بچه هایی که در منطقه فکه جنگیدند با عمل به آن فکه را آزاد کردند. امری که اگر امروز به آن نگاه کنیم محال به نظر می رسد.

امیر سرتیپ پارسا ادامه داد: هر وقت مشکلی برای من پیش بیاید یاد رفقایی که از ما شهید شدند می‌افتم و بعضی از آنها را واسطه قرار می دهم. امیر اطاعتی یکی از شهدای تیپ 23 نیروی مخصوص ارتش بود که در نهایت هم به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شهدای فاطمیون که در سوریه مدافع حرم بود می گفت شهادت یک لباس تک سایز است. اگر بزرگ باشید باید خود را کوچک کنید و اگر هم کوچک باشید باید خود را بزرگ کنید که به آن حد و اندازه شهادت برسید.

امیر سرتیپ پارسا تصریح کرد: با فروتنی و تواضعی که شهید اطاعتی داشت حد و اندازه شهادت را پیدا کرده بود که در نهایت شهادت نصیب او شد.

امیر سرتیپ احمد اسدی هم در سخنانی گفت: متاسفانه برخی ها ارتش را بعد از 22 بهمن ماه 57 به بعد می شناسند و می گویند ارتش در این زمان به انقلاب پیوست. اما به عنوان یک سرباز کوچک می گویم که ارتش از سال 56 و زمانی که اعلام حکومت نظامی شد، مخصوصا تیپ 23 نیروی مخصوص به مردم پیوسته بود.

امیر سرتیپ اسدی ادامه داد: همین شهید بزرگوار اطاعتی قبل از انقلاب و جنگ، فرمانده گردان و از افسران شاخص بودند. زمانی که برای ماموریت مقابل دانشگاه تهران آمدند مسلح بودند و باید با مردم برخورد می کردند؛ اما خودش مجروح شدند ولی دستور دادند لازم نیست کسی اقدام تلافی جویانه انجام بدهد.

امیر سرتیپ اسدی اضافه کرد: شهید اطاعتی با همان مجروحیتی که داشت بعد از انقلاب رفت و آموزش های بسیار سنگینی را به نیروهای رزمنده داد. او در نهایت در همین مسیر به شهادت رسید. ما نمونه های فراوانی را همانند شهید اطاعتی در نیروی مخصوص ارتش داریم.

وی یادآور شد: تیپ نیروی مخصوص ارتش آنقدر با دانش و ولایت مدار بود و ماموریت های خود را به خوبی و سنجیده انجام می داد که بهانه ای به دست دشمنان نمی داد. در ماجرای نقده و جنگ کردستان نیز نیروی مخصوص حضور بسیار خوب، مناسب و شایسته ای داشت و با دانش خوب خود ماموریت های خود را به بهترین شکل ممکن انجام می داد.

تقدیر از عوامل مستند «خشاب های خالی»

در ادامه این مراسم امیر نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش هم در سخنانی گفت: روزی که بنده را به عنوان فرمانده تیپ نوهد معرفی کردند بدترین روز عمر من بود. حتی یادم هست که چندین مرتبه قصد داشتم اعلام کنم تمایلی ندارم که فرمانده یک یگان باشم. روز آخری هم که از تیپ نوهد خداحافظی می کردم دوست داشتم تا آخر عمر خود در این تیپ بمانم.

امیر نعمتی با گلایه از پیشکسوتان تیپ نوهد، خطاب به آنها گفت: شما چیزی از فعالیت ها و عملکرد این تیپ را مستند نکردید. نه در جنگ و نه ماموریت هایی که به صورت تیم های مختلف رفتید و رشادت هایی که انجام شد. حتی ماموریت های مختلف بعد از جنگ را هم مستند نکردید که ما امروز آن را به دست نسل بعدی بدهیم.

در ادامه این مراسم، از سمیه ذاکری، کارگردان و امیر مهریزدان تهیه کننده مستند خشاب های خالی و همچنین امیر سرتیپ ابراهیم گلفام، امیر سیروس امان الهی، امیر حسن سیفی، خانواده شهید اطاعتی، خانواده شهید قوطاسلو، امیر بیژن پارسا، امیر احمد اسدی، سرهنگ یدالله وروایی، محسن افشار و خانم منیژه پورعلی تقدیر شد.

در انتهای این مراسم نیز مستند «خشاب‌های خالی» به نمایش درآمد. این مستند روایتی از شهید مصطفی اطاعتی، افسر نیروی مخصوص ارتش است که به طور مخفیانه علیه رژیم پهلوی فعالیت می‌کرده که اوج آن در ماجرای تشییع استاد نجات الهی اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971557

وب گردی

وب گردی