بازار مسکن بزرگ‌ترین قربانی شوک های خارجی

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: رویداد سال گذشته نشان می‌دهد که همچنان بازار مسکن بزرگ‌ترین قربانی شوک‌های خارجی و تحولاتی است و لزوم دستیابی به سیاست‌هایی که از پایش بیش از حد و آسیب پذیری از سوی این شوک جلوگیری می‌کنند، بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در همایش سیاست‌های توسعه مسکن، میرزایی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، گزارشی کوتاه از آن‌چه که یک سال اخیر در بازار مسکن رخ داده بیان کرد: در فاصله بین دو همایش نرخ رشد قیمت مسکن بر اساس گزارش بانک مرکزی به 74 درصد رسید و در شش ماه اول سال جاری قیمت مسکن، حدود 7 درصد رشد پیدا کرده است.

او گفت: معنای روشن این افزایش غیرمتعارف قیمت مسکن این است که تمام تلاش‌هایی که وزارت راه و شهرسازی در طول پنج سال اخیر برای دستیابی به سیاست‌های مناسب تامین مسکن انجام داده است، متاسفانه خنثی یا کم اثر بوده است.

رشد 74 درصدی قیمت مسکن بسیار سود آور و یک عامل موثر برای بازگشت رکود در ماه ها و سال‌های آینده خواهد بود و روند تدریجی رونق که در سال 96 آغاز شده بود، در ماه های اخیر راکد شد.

میرزایی پیامد این افزایش قیمت را بی‌قدرتی گروه بزرگی از شهروندان دانست. بخش بزرگی از شهروندان فاقد مسکن، که در سایه سیاست موثر تامین تسهیلات، در انتظار خانه‌دار شدن بودند، امسال پیش از آن که این امر صورت گیرد، قیمت‌ها با جهش بزرگی که داشتند، مسکن را از این دسته دور کرد، که البته باید پیامد‌های سرزمینی این‌گونه اتفاقات را درست تحلیل کنیم و احتمالا جابجایی‌هایی در الگوی تامین و تقاضا رخ خواهد داد.

رویداد سال گذشته نشان می‌دهد که همچنان بازار مسکن بزرگ‌ترین قربانی شوک‌های خارجی و تحولاتی است که از محیط پیرامونی، چه محیط سیاسی و چه محیط اقتصادی رخ می‌دهد و لزوم دستیابی به سیاست‌هایی که از پایش بیش از حد و آسیب پذیری از سوی این شک جلوگیری می‌کنند، بسیار ضروری است.

عدم تقارن بین عرضه و تقاضا ازحیث متراژ مسکن را که در گذشته به صورت عرضه 8 درصد مسکن‌های کمتر از 50 متر، در مقابل تقاضای 30 درصدی و عرضه حدود 64 درصد مسکن بالای 100 متر، در مقابل تقاضای 32 درصدی ایجاد کرده بود، متاسفانه این عدم تقارن در ماه ها و سال های آینده افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 971602

وب گردی

وب گردی