بیانیه واشنگتن درباره نشست ضد ایرانی نیویورک درباره «ناتوی عربی»

وزارت خارجه آمریکا بعد از برگزاری نشست «مایک پامپئو» با وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در نیویورک، بیانیه‌ای منتشر کرده و از موافقت اعضای این نشست برای مقابله با «تهدیدات ایران» خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز ، بنا بر اعلام واشنگتن، همه شرکت‌کنندگان در نشست وزرای خارجه آمریکا با همتایان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن بر لزوم «مقابله با تهدیدات ایران» اتفاق نظر داشتند.

نشست «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت به همراه وزرای خارجه مصر و اردن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

وزارت خارجه آمریکا بیانیه زیر را درباره این نشست منتشر کرد:

«مایکل آر. پامپئو وزیر خارجه (آمریکا) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل میزبان وزرای خارجه بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در نشست شورای همکاری خلیج فارس +2 بود

وزیر خارجه (پامپئو) از وزرای خارجه به خاطر مشارکت کشورهایشان با آمریکا تشکر کرد و بر اهمیت شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، حصول به صلح و ثبات در سوریه و یمن، اطمینان از یک عراق پر رونق و فراگیر (در برگیرنده همه گروه‌های عراقی) و توقف فعالیت شرورانه ایران در منطقه تاکید کرد.

همه شرکت‌کنندگان (در نشست آمریکا و کشورهای عربی در نیویورک) موافقت خود را با لزوم مقابله با تهدیدات ایران در منطقه و همچنین علیه آمریکا اعلام کردند.

وزیر خارجه (آمریکا) و دیگر وزرای خارجه صحبت‌های مفیدی درباره ایجاد اتحاد استراتژیک خاورمیانه داشتند.

وزیر خارجه در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو از ادامه این گفت‌و‌گوها استقبال می‌کند».

حضور وزیر خارجه قطر در این نشست شرایطی انجام شده که به دنبال بروز اختلاف‌های عربستان سعودی امارات متحده عربی، مصر و بحرین با قطر، این کشور تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار گرفته و روابط دیپلماتیک بین آنها قطع شده است.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که هدف از این نشست بررسی طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلاف جدید با کشورهای عربی موسوم به «ناتوی عربی» بوده است.

طبق گزارش نشریه «نشنال»، «تیم لندرکینگ» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خلیج فارس سه هفته گذشته را صرف فعالیت‌های دیپلماتیک در منطقه کرده تا زمینه‌سازی‌های لازم را برای برگزاری نشستی در ماه ژانویه در واشنگتن جهت تشکیل ناتوی عربی فراهم کند.

وی گفته بود علاوه بر ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس سه کشور دیگر شامل آمریکا، مصر و اردن هم عضو این ائتلاف خواهند بود.

این ایده که از سوی دولت آمریکا «اتحاد استراتژیک خاورمیانه» (MESA) نام‌گذاری شده، با هدف ادعایی ممانعت از نفوذ ایران در منطقه مطرح شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971641

وب گردی

وب گردی