حضور ایران در نشست مقایسات بین آزمایشگاهی اندازه‌گیری نانوذرات

نشست تخصصی برنامه بین‌المللی مقایسات بین آزمایشگاهی اندازه‌گیری نانوذرات، با حضور نماینده ایران و نمایندگان ۶ کشور دیگر در بانکوک برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دنبال برگزاری مقایسه بین آزمایشگاهی اندازه‌گیری نانوذرات با استفاده از روش‌های پراکندگی نور پویا (DLS)، میکروسکوپ نیروی اتمی (ANF)، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) با مدیریت مرکز NANOTEC تایلند و حضور ۷ کشور در سال جاری، نشست کارشناسان این کشورها به منظور جمع‌بندی نتایج و بحث و تبادل نظر بین کارشناسان و متخصصین اندازه‌شناسی، به میزبانی تایلند برگزار شد.

این نشست، به میزبانی مرکز ملی فناوری نانو تایلند (NANOTEC) و با حمایت فروم آسیایی نانو (ANF) و حضور نمایندگان ۱۷ مرکز تحقیقاتی از ۷ کشور ایران، انگلستان، تایلند، اندونزی، مالزی، تایوان و فیلیپین دایر شد.

در این برنامه، ابتدا «وی ان فو» از مدیران مرکز اندازه‌گیری و استاندارد (CMS) به موضوع اندازه‌گیری و استاندارد در بخش توسعه کیفی محصولات پرداخت.

سپس «ویکتوریا کولمن» از موسسه ملی استاندارد استرالیا، در مورد چگونگی اندازه‌گیری نانوذرات مطالبی را ارایه کرد. وی درباره روش‌های صحیح اندازه‌گیری و محاسبات، راهبردهای محاسبات عدم قطعیت و وابستگی برخی اندازه‌گیری‌ها به روش انجام آزمون و همچنین نکات کلیدی اتخاذ راهبرد صحیح در حوزه اندازه‌گیری، مطالبی را ارائه کرد.

کولمن، نتایج مختلفی از آزمون‌های انجام شده با روش‌های استاندارد را با هم مقایسه کرده و در نهایت نمونه‌ای از اهمیت انتخاب راهبرد صحیح اندازه‌گیری را به حضار نشان داد.

در ادامه، «جاریا بوجاررن»، مدیر گروه نانومترولوژی موسسه ملی مترولوژی تایلند، درباره تأثیر مقایسات بین آزمایشگاهی در کیفیت اندازه‌گیری مراکز به سخنرانی پرداخت.

پس از ارایه نتایج کشورها، بحث و تبادل نظر درباره چگونگی انجام آزمون‌ها و تحلیل نتایج صورت گرفت و در ادامه «وی ان فو»، خلاصه‌ای از نتایج مقایسات بین آزمایشگاهی انجام شده در دوره قبل را ارائه کرد.

از ایران، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه صنعت نفت، مرکز پژوهش متالورژی رازی و بنیاد علوم کاربردی رازی از اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ، در این برنامه از آزمون مقایسات بین آزمایشگاهی بین‎المللی شرکت داشتند.

همچنین در سال ۲۰۱۴ نیز سه مجموعه آزمایشگاهی کفا، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، دیگر اعضای شبکه آزمایشگاهی، در مقایسات بین آزمایشگاهی که توسط ANF برگزار شده بود، شرکت داشته و این دومین حضور نمایندگان ایران در مقایسات بین آزمایشگاهی بین المللی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971665

وب گردی

وب گردی