انتخابات پارلمانی کردستان عراق آغاز شد

مردم کردستان عراق طی اولین انتخابات بعد از همه پرسی استقلال پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مراکز اخذ رای انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق امروز راس ساعت 8 صبح به روی مردم گشوده شد.

حدود سه میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن هستند و ۲۷ لیست و فراکسیون در این انتخابات برای دستیابی به ۱۱۱ کرسی پارلمان اقلیم به رقابت می‌پردازند.

پیش‌بینی می‌شود رقابت بین دو حزب اصلی یعنی اتحادیه میهنی کردستان وابسته به خانواده جلال طالبانی و حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی است البته نباید احزاب نوپای جدید را نادیده گرفت. این دو حزب اصلی همواره دولت‌های اقلیم را طی سال‌های گذشته هدایت کرده‌اند اما احزاب اپوزیسیون نظیر تغییر، جنبش نسل نو و جماعت اسلامی نیز در این رقابت به دنبال کسب کرسی‌های بیشتر هستند.

این انتخابات به دلیل این که اولین انتخابات بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان است، اهمیت بسیاری دارد.

یک فعال مدنی درباره این انتخابات گفت: انتخابات پارلمانی آینده کردها را منسجم خواهد کرد و روند سیاسی اقلیم را که به دلیل رقابت بر سر پست ریاست‌جمهوری شاهد اختلاف است، نجات خواهد داد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق تاکید کرد، رای گیری خاص که مربوط به نیروهای امنیتی می‌شد با موفقیت برگزار شد و میزان مشارکت به ۹۱ درصد رسید.

شیروان زرار، سخنگوی این کمیسیون در کنفرانسی خبری در اربیل گفت: روند رای‌گیری "خاص" با موفقیت انجام شد و بیش از ۱۵۶ هزار رای دهنده رای خود را به صندوق انداختند.

این مسئول عراقی افزود: کمیسیون تمامی شکایت‌هایی که فراکسیون‌های سیاسی درباره روند رای‌گیری خاص داشته‌اند از امروز تحویل می‌گیرد و بر اساس تدابیر اصولی با آنها تعامل می‌شود.

زرار تاکید کرد: هیچ اسم تکراری از رای دهندگان در جریان ثبت نام رای گیری برای انتخابات وجود ندارد و نتایج اولیه انتخابات ۷۲ ساعت بعد از پایان رای‌گیری سراسری اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 971725

وب گردی

وب گردی