صرفه جویی 35 میلیون تومانی با ساخت دستگاه رطوبت سنج لیزری در واحد بهشهر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر گفت: دستگاه رطوبت سنج لیزری نمونه خارجی نیز دارد؛ اما این دستگاه با هزینه کمتری در کشور ساخته شده است. ما اگر بخواهیم این دستگاه را از خارج وارد کشور کنیم،‌ حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد؛ اما با کمک مهندسان و اعضای هیات علمی دانشگاه، توانسته‌ایم با 15 میلیون تومان این دستگاه را بسازیم.

دکتر فضل شیردل شهمیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در تشریح دستگاه رطوبت سنج لیزری گفت: دستگاه رطوبت سنج لیزری توسط همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر طراحی شده است.

وی ادامه داد: این دستگاه کاربردهای بسیاری در حوزه صنایع غذایی دارد. همچنین به‌وسیله این دستگاه می‌توان در راستای سنجش میزان رطوبت در دل توده سیلوها از این دستگاه استفاده کرد. به عنوان مثال اگر چند تن گندم در محل دپو شده باشد به‌وسیله این دستگاه می‌توان رطوبت مرکز آن را به دست آورد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر گفت: این دستگاه در مباحث کشاورزی می تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد،‌ با توجه به بحران آبی که در سال های اخبر با آن مواجه هستیم،‌ در سیستم طراحی آبیاری هوشمند می توان از این سیستم استفاده کرد.

وی اظهار داشت: میزان رطوبتی را که در دل خاک و در حوزه ریشه گیاهان مختلف وجود دارد نیز می توان به‌وسیله این دستگاه برآورد کرد تا براساس آن، میزان نیاز آب گیاه برای رشد آن سنجیده و طراحی شود.

شهمیری بیان کرد:‌ این دستگاه نمونه خارجی نیز دارد؛ اما این دستگاه با هزینه کمتری در کشور ساخته شده است. ما اگر بخواهیم این دستگاه را از خارج وارد کشور کنیم،‌ حدود 50 میلیون تومان هزینه دارد اما با کمک مهندسان و اعضای هیات علمی دانشگاه، توانسته‌ایم با 15 میلیون تومان این دستگاه را بسازیم.

وی در پایان تاکید کرد:‌ در صورتی که از این دستگاه حمایت شود، می توانیم آن را به صورت انبوه تولید کنیم. ما در حال حاضر بر مسائل مرتبط با بازار این دستگاه تمرکز داریم، این دستگاه در کارخانه سیمان تست و مورد تایید مسئولان قرار گرفته است، همچین در سیلوها نیز مشغول انجام عملیات هستیم،‌ امیدواریم این دستگاه بتواند در موارد بیشتری مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم در حوزه های مختلف به خودکفایی برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 971757

وب گردی

وب گردی