برگزاری همه پرسی برای تغییر نام «مقدونیه»

رئیس کمیسیون انتخابات مقدونیه اعلام کرد که نتایج رفراندوم به دلیل شرکت یک سوم از مردم مقدونیه در انتخابات معتبر نیست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در «مقدونیه» به منظور حل مساله نام کشور این کشور، پس از توافق با «یونان»، همه پرسی انجام شد.

با وجود این که 91.3 درصد از شرکت کنندگان به این تغییر نام رای مثبت دادند اما نتایج مورد قبول واقع نشد.

1 میلیون و 806 واجد شرایط در «مقدونیه»، از ساعت 7 بامداد تا 19 به وقت محلی این کشور، پای صندوقهای رای رفتند و برای قبول این همه پرسی، تعداد رای دهندگان باید بیش از نیمی از واجدان شرایط باشد یعنی حداقل 903 هزار و 169 تن باید رای داده باشند.

در این همه پرسی که در رابطه با توافقنامه ای که تغییر نام مقدونیه به «جمهوری مقدونیه شمالی» را پیش بینی می کند، از مردم این سوال پرسیده شد که «آیا با قبول توافق میان مقدونیه و یونان، عضویت در اتحادیه اروپا و سازمان دفاعی ناتو را قبول می کنید؟» که پاسخ نود درصد رای دهندگان جواب مثبت و آری بود.

پس از اتمام همه پرسی، برای تایید تغییرات در قانون اساسی، باید حداقل دو سوم از نمایندگان مجلس این کشور، یعنی 81 نماینده از 120 نماینده مجلس این کشور، از این امر حمایت نمایند.

11 هزار 907 نفر ناظر داخلی و 493 ناظر خارجی عهده دار نظارت بر این رفراندوم تاریخی هستند.

پس از انجام همه تعهدات از سوی مقدونیه و یونان، نام رسمی مقدونیه، به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر یافته و سی امین عضو سازمان دفاعی ناتو خواهد شد.

هرچند بسیاری از دولت ها، منجمله ترکیه، مقدونیه را با نام قانونی «جمهوری مقدونیه» می شناسند، ولی یونان به دلیل این که منطقه ای با نام «مقدونیه» در این کشور وجود دارد، خواستار تغییر نام این کشور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971891

وب گردی

وب گردی