فایننشال تایمز: سیاست های ترامپ باعث گسترش نفوذ ایران شده است

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای تاکید کرد که سیاست دولت های پیشین آمریکا به ویژه دولت ترامپ در مورد خاورمیانه به اجرای استراتژی گسترش نفوذ ایران در منطقه کمک کرده است و جنجال های رسانه ای آمریکا نمی تواند موفقیت های ایران را نفی کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه انگلیسی « فایننشال تایمز » با انتشار مقاله ای از « دیوید گاردنر » اعلام کرد که عدم اتخاذ استراتژی مناسب از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه تاکنون به نفع ایران بوده است.

در این گزارش می خوانیم:

تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای اداره نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در چهارشنبه گذشته و قرار دادن ایران در جایگاه کشوری نافرمان و سرکش، لحظاتی بسیار مهم‌تر از سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

دشمنی دائمی ترامپ با جمهوری اسلامی ایران و تصمیم یک جانبه وی برای خروج از توافق هسته ای امضا شده از سوی باراک اوباما با این کشور در سال 2015، اجزای مجازات های منسجم و هماهنگ دولت متقلب آمریکا علیه ایران است و اجرای این سیاست ها توانست خسارت هایی را در خاورمیانه ایجاد نماید؛ اما صدای بلند ترامپ نمی تواند حقیقت پیروزی های ایران با همکاری متحدین منطقه ای خود در منطقه خاورمیانه علیه استراتژی آمریکا را انکار کند.

رویکرد اتخاذ شده از سوی ترامپ در خاورمیانه تنها به موفقیت های محدودی دست یافته است. ترامپ به اعلام توافق قرن برای حل نزاع فلسطینی – اسرائیلی افتخار می کند؛ اما وی در جریان طرح خواسته های خود از اسرائیل در قبال این طرح علاوه بر محدود کردن حقوق فلسطینیان، هزینه های فراوانی نیز برای طرف اسرائیلی ایجاد کرده و طرفین را دچار هرج و مرجی دائمی نموده است.

رئیس جمهور آمریکا برای ناکام گذاشتن و شکست توافق هسته ای سال 2015 که میان ایران از سویی و آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از سوی دیگر، به منظور مهار فعالیت های هسته ای این کشور امضا شد، اقدام کرد؛ اما جایگزینی برای آن ارائه نکرد. ترامپ و تیم مشاوران وی در سیاست خارجی، معتقدند برقراری مجدد تحریم های اقتصادی ظالمانه به تغییر رفتار نظام ایران و یا شاید تغییر آن منجر می شود.

ترامپ در اولین سفر بین المللی خود به ریاض رفت. سعودی ها به دنبال رهبری ائتلاف سنی علیه ایران هستند، ترامپ نیز در توییت های خود از این مسئله استقبال کرده و عربستان را به محاصره قطر ترغیب نمود؛ اما این اقدام بیهوده بود و باعث شد کشوری ثروتمند و سرشار از منابع گاز به سوی ایران و ترکیه متمایل شود. این در حالی است که ترامپ به حمایت خود از حمله عربستان به یمن ادامه می دهد، حمله ای علیه متحدان ایران و جنگ ویرانگر یک کشور ثروتمند علیه کشوری فقیر.

جنگ یمن نسبت به ایران در هر صورت جنگی کم هزینه بوده که توجه عربستان را به خود جلب و این کشور را از جهت مالی دچار فرسایش کرده است؛ اما همزمان ایرانی ها هم با موفقیت اقدام به اجرای استراتژی توسعه نفوذ خود از رشته کوه های زاگرس تا دریای مدیترانه و از تهران به بغداد و از آنجا به دمشق و بیروت نموده اند که در زمان کوتاهی به کاخ سفید هم خواهد رسید.

این استراتژی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 و سرنگونی شاه در این کشور وجود داشته است و اولین نتایج آن در لبنان پس از اشغال در سال 1982 با ایجاد حزب الله حاصل شد که سرنیزه ایران در خاورمیانه محسوب می شود. نتیجه دیگر این استراتژی پس از اشغال عراق توسط جورج بوش و سرنگونی صدام حسین و فراهم شدن فضا برای شیعیان جهت در دست گرفتن قدرت در این کشور حاصل شد؛ همچنین زمانی که باراک اوباما تسلیح معارضین سنی که برای سرنگونی نظام بشار اسد تلاش می کردند را رد کرد، ایران در کنار سوریه صف آرایی کرد.

ترامپ برای این شکست های آمریکا مورد ملامت قرار نمی گیرد. ترامپ نمی خواهد به زمان پس از انفجار پایگاه نیروهای آمریکایی در لبنان توسط حزب الله در سال 1983 بازگردد اما پیش از به قدرت رسیدن وی در آمریکا، ایران نمونه ای از حزب الله را در عراق و سوریه ایجاد کرد. این نسخه ها اگر چه در مقیاسی گسترده مانند حزب الله لبنان عملیاتی نشده است؛ اما آمریکا نیز با تمام برتری نظامی خود نتوانسته راه حلی برای جلوگیری از توسعه و استقرار نیروهای نظامی همسو با ایران و موشک های این کشور در خاورمیانه ارائه کند.

برخی اعتقاد دارند ترامپ بر خلاف روسای جمهور پیشین خود، موفق خواهد شد؛ اما دولت کنونی آمریکا نمی داند که ایران و متحدان آن به افزایش مشروعیت خود ادامه می دهند چرا که در ماه های اخیر متحدان ایران در لبنان و عراق در انتخابات های پارلمانی موفقیت های مهمی کسب کردند. آنها به مقبولیتی از سوی مردم و در صحنه انتخابات دست یافتند که پیش از آن به کمک حمایت های تسلیحاتی و نظارتی محقق می شد.

در سوریه بشار اسد توانست موقعیت خود را با حمایت ایران، حزب الله و روسیه تثبیت و داعش را نابود کنند که این به معنای شکست فرماندهی جبهه سنی است.

عشقبازی عربستان با اسرائیل این فرصت را به ایران داده که به تنها قدرتی تبدیل شود که به حمایت از مساله فلسطین ادامه می دهد و همچنین این امکان را برای ایران فراهم کرده است که بر منافع مشترک خود با روسیه و ترکیه تاکید بیشتری نماید. (که البته هر دوی آنها در سوریه حضور دارند) این در حالی است که آمریکا نیز تصمیم دارد همچنان نیروهای خود در شمال عراق و شرق سوریه حضور داشته باشند.

تغییر در معادلات در هر زمانی امکان پذیر است. درگیری میان ایران و اسرائیل در سوریه و بمباران مکرر اهداف ایران و حزب الله در این کشور وضعیت را بیش از هر زمان دیگری متشنج کرده است. همه بر پشت این ببر خشمگین سوار شده اند اما بهتر آن است که در این میان یک استراتژی مشخص وجود داشته باشد.

کد خبر: 971896

وب گردی

وب گردی