دانشگاهی برای سالمندان با هدف لذت بردن از یادگیری/ پدربزرگ و مادربزرگ ها معلم می شوند

دانشگاه AUB بیروت برنامه هایی را با هدف لذت بردن سالمندان از آموزش و یادگیری در نظر گرفته است،‌ این دانشگاه مدرس ندارد و سالمندان بنا بر تخصص و علایق خود، نکات آموزشی لازم را با دیگران به اشتراک می گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ اگر امروز نگاهی به تقویم‌ها بیندازید،‌ اول اکتبر یا همان 9 مهرماه،‌ روز جهانی سالمندان نامگذاری شده است. بر اساس سرشماری 95؛ بیش از 7 میلیون و 400 هزار نفر ایرانی سالمند هستند. به عبارتی دیگر، 9.28 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

هر کشوری بنا بر سیاست‌گذاری های خود،‌ برنامه های خاصی را برای سالمندان در نظر می‌گیرد و تلاش می کند نیازهای آن‌ها را در حوزه‌های مختلف برطرف کند. یکی از نیازهای سالمندان که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ نیاز به آموزش و یادگیری است،‌ برخی افراد تصور می‌کنند که یادگیری تنها مختص جوانان است و سن یادگیری افراد میانسال یا سالمند به اتمام رسیده است. در صورتی که آموزش به سالمندان هم می تواند مفید واقع شود، حتی این آموزش ها می تواند هزینه چندانی نداشته باشد. در همین راستا دانشگاه AUB بیروت برنامه هایی را با هدف لذت بردن سالمندان از آموزش و یادگیری در نظر گرفته است.

ایجاد چهره جدید و مثبت پیری در بیروت،‌ لبنان و خاورمیانه

دانشگاه سالمندان (AUB) در بیروت یک برنامه پیشگام است،‌ این طرح برای بزرگسالان 50 ساله و بیش‌تر از آن در نظر گرفته شده و هدف از آن، ایجاد چهره جدید و مثبت پیری در بیروت، لبنان و منطقه خاورمیانه است.

بر اساس پایگاه خبری دانشگاه AUB، سالمندان در این دانشگاه، به لحاظ ذهنی و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و برای یادگیری موارد جدید در این مکان حضور یافته تا در جوامع خود حضور فعالی داشته باشند.

این دانشگاه برای سالمندان فرصت فعالیت در حوزه آموزشی و فرهنگی را در یک محیط اجتماعی فراهم می کند که شامل گروه های مطالعه، سخنرانی ها، برنامه های فرهنگی و فعالیت های بین نسلی با دانشجویان است.

منحصر به فرد بودن دانشگاه AUB برای سالمندان؛ با 3 اصل آموزش همگانی،‌ جامعه سازی و ارتباطات بین نسلی در ارتباط است.

در اصل آموزش همگانی، شرکت کنندگان آنچه را که می دانند، از یکدیگر یاد می گیرند و به اشتراک می گذارند. این دانشگاه مدرس دائمی ندارد و سالمندان با توجه به علاقه و تخصصی که دارند، در زمینه موضوعی خاصی که درباره آن مطالعه کرده‌اند،‌ سخنرانی خواهند کرد.

در اصل جامعه سازی،‌ واژه عضویت در دوره های خاص جایگزین ثبت نام شده است، این عضویت منجر به تقویت این ایده می‌شود که فرد بخشی از جامعه دانشگاه سالمندان است. رویدادهای اجتماعی این دانشگاه نیز برای تقویت این اصل سازماندهی شده است.

در اصل ارتباطات بین نسلی، سالمندان با دانشجویان AUB؛ به طور منظم در ارتباط هستند، این ارتباطات بین نسلی از طریق فعالیت های مختلف تحصیلی و فوق برنامه در داخل یا خارج از دانشگاه ایجاد می شود.

یادگیری برای لذت بردن روح تازه ای به دانشگاه سالمندان می‌دمد

ابلا سیبای، استاد و رئیس این دانشگاه معتقد است: «یادگیری لذت بخش است، آیا فکر فوق العاده‌ای نیست که در مرحله‌ای از زندگی،‌ یادگیری تنها برای لذت بردن انتخاب شود؟ این ایده دانشگاه است که برای دانشگاه در نظر گرفته شده و به‌وسیله آن، روح تازه ای به دانشگاه دمیده می‌شود. چند سال پیش، ما ایده ایجاد برنامه ای در AUB را برای سالمندان را بزرگ‌تر کردیم تا این افراد، در مسائل روشنفکرانه و اجتماعی مشارکت داشته باشند. ما برنامه‌ای را مد نظر داشتیم که مشوق سالمندان باشیم تا آنچه را که می دانند، با یکدیگر اشتراک بگذارند و نکات جدیدی نیز یاد بگیرند.»

وی افزود:‌ «برنامه های مشابهی در این حوزه در موسسات یادگیری بازنشستگی و کالج های بزرگ اجرا شده است. ما با توجه به تجربه های این موسسات، مطالعه خود را آغاز کرده و در عین حال از برنامه های مشابه در ایالات متحده نیز بازدید کردیم،‌ همچنین در بحث های گروهی و نظرسنجی های مختلف از فارغ التحصیلان AUB، نتایج خوبی را کسب کرده و مورد آزمایش قرار دادیم. ما متقاعد شدیم که این ایده قابل اجرا است. در همین راستا اولین فعالیت های آزمایشی ما را در بهار 2010 راه اندازی شد.»

تاریخچه دانشگاه

ایده دانشگاه سالمندان در سال 2008 شکل گرفت؛ پس از اینکه نگرش های افراد مسن‌تر مبنی بر اینکه زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را تجربه کنند، مورد بررسی قرار گرفت؛ چندین محل برای آن‌ها در نظر گرفته شد تا نیازهای فکری و اجتماعی خود را تامین کنند. در بیروت، مکانی برای سالمندان با تأکید بر لذت بردن از یادگیری و ایجاد یک جامعه از یادگیرندگان همگرا ایجاد نشده بود.

برنامه های آموزشی و فرهنگی برای سالمندان، در بسیاری از نقاط جهان به خوبی شکل گرفته و موفقیت های زیادی را نیز به دنبال دارند. برای یافتن بهترین راه برای پاسخ به این نیاز، دانشگاه AUB مطالعه امکان سنجی گسترده ای را در بازه زمانی ژوئن 2008 تا نوامبر 2009 انجام داد،‌ این امکان سنجی شامل بحث های گروهی متمرکز، نظرسنجی از فارغ التحصیلان AUB قدیمی، جلسات متعدد و بازدید از برنامه های موفق در کشورهای دیگر بود. این فرآیند، تیم AUB را متقاعد کرد که از ساخت دانشگاه برای سالمندان در بیروت مشتاقانه استقبال خواهد شد.

در بهار سال 2010، دانشگاه سالمندان به طور آزمایشی راه اندازی شد، فعالیت های مختلف این دانشگاه تا پاییز سال 2011 که به طور کامل تاسیس شد، مورد آزمایش قرار گرفت. در طول این فرآیند، اخبار مربوط به برنامه جدید به وسیله هم از طریق افراد به بکدیگر منتقل شد و هم از طریق استراتژی بازاریابی گسترش یافت؛ لیست پستی این دانشگاه دارای 1485 مشترک است.

کارشناسان و علاقه‌مندان به موضوعات مختلف، مسئول گروه های آموزشی و سخنرانی ها را ارائه می دهند،‌ این افراد برای انجام سخنرانی ها و امور آموزشی داوطلب می‌شوند. اعضای مشتاق در گروه های مطالعه، سخنرانی ها، برنامه های فرهنگی و فعالیت های بین نسلی در موضوعاتی مانند تاریخ و هنر لبنان، هنر فرش‌های شرقی، ارزیابی اپرا، موسیقی غربی و شرقی، هنر اسلامی، شهرهای بزرگ جهان و غیره شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 971905

وب گردی

وب گردی