مؤسسه مطالعات روابط بین ایران و چین تشکیل می شود

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم تأسیس مؤسسه مطالعاتی روابط بین ایران و چین به عنوان یک گام مؤثر در راه حرکت­ های علمی جدید تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار پروفسور وانگ جی­ سی رئیس مؤسسه مطالعات بین­ الملل و استراتژیک دانشگاه پکن و هیأت همراه که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به هیأت عالی چینی، گفت: با پیشرفت های کشور بزرگ چین در حوزه علم و فناوری در دهه گذشته آشنا هستیم.

وی با بیان اینکه با اقبال همه سیاست­ گذاران علم، جغرافیای جدیدی از علم در دنیا در حال شکل ­گیری است، گفت: این جغرافیای علمی جدید، مبتنی بر شرق است و چین نقشی محوری در این جغرافیا دارد، البته جمهوری اسلامی ایران هم در دهه گذشته پیشرفت­ های بسیار خوبی در حوزه علم داشته و معتقدیم جاده ابریشم می­ تواند محور توسعه این جغرافیای جدید علم باشد.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در گذشته ارتباطات علمی ما بیشتر با غرب بوده و برای تأسیس جغرافیای جدید لازم است حرکت­ های علمی با شناخت جدید و روش ­های نوآورانه شکل گیرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دیدار می­ تواند منشأ یک حرکت جدید باشد، ابراز امیدواری کرد تأسیس مؤسسه مطالعاتی روابط بین ایران و چین به عنوان یک گام مؤثر در راه حرکت­ های علمی جدید، باعث شود شعار «نوآوری» را هر چه بهتر درک کرده و ایران و چین تأثیرات متقابلی در حوزه پیشرفت علم در دنیا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گذشته چراغ راه آینده است، اظهار داشت: در گذشته با اینکه امکانات حمل­ و نقل و ارتباطات به اندازه امروز نبوده، اما روابط خوبی بین ایران و چین برقرار بوده و مسلماً امروز این دو تمدن بزرگ و کهن با کمک یکدیگر می ­توانند اقدامات بزرگی در صحنه پیشرفت علم داشته باشند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهمیت مؤسسه مطالعاتی روابط ایران و چین، خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر روابط اقتصادی گسترده ­ای بین ایران و چین برقرار بوده است. در حوزه عمرانی هم خواسته­ ایم ارتباطات زیادی برقرار شود، اما چون این­ها فقط در حد روابط فناوری و اقتصادی است، هیچ وقت از پشتوانه علمی برخوردار نبوده و تبدیل به روابط پایدار نشده، بلکه مجموعه ­ای از روابط منقطع اقتصادی و فنی بوده است. برای تبدیل این روابط منقطع به یک مجموعه روابط پیوسته، باید روابط بین دانشگاهی تعمیق شود. روابط بین دانشگاهی نیز عمیق نخواهد شد مگر اینکه مؤسسه ای هوشمند متشکل از دانشمندان و متخصصان هر دو طرف این روابط را مدیریت کنند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تخصص من در حوزه فیزیک است و می­ بینم در مجموعه مقالاتم عمده ارجاعات از دانشمندان چینی است و غربی­ ها کمتر به کارهای ما ارجاع می­ دهند، گفت: ما هم متقابلاً سعی می ­کنیم به مقالات چینی ارجاع دهیم. این اتفاق در حال حاضر به صورت خودکار شکل می ­گیرد، در حالی که باید این اتفاق را نظام مند کرد. در بحث دانش و تعمیق ارتباط دانشی که مقدمه گسترش روابط اقتصادی است، باید بیشتر کار کرد.

وی با اشاره به راه ­اندازی یک مرکز چین­ شناسی و رشته زبان و ادبیات چینی در دانشگاه شهید بهشتی در دوره تصدی ریاست این دانشگاه، با بیان اینکه باید کمک کنیم فیلسوفان ما فلسفه چین را به خوبی مطالعه کنند و فیلسوفان چینی فلسفه اسلامی را مطالعه کنند، تأکید کرد: زمانی که ندانیم ملت طرف مقابل چگونه فکر می­ کند و فلسفه ­اش بر چه بنیانی است، نمی ­توان به خوبی کار کرد. ما در حوزه روابط سیاسی و دیپلماتیک باید نیروی انسانی تربیت کنیم که بتوانند این ارتباطات را تعمیق دهند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ایران و چین نباید یکدیگر را از دریچه غرب و از طریق کتاب­ های غربی بشناسند. باید کاری کنیم دانشمندان ما در حوزه ­های مختلف مستقیماً یکدیگر را بشناسند. مثلاً در حوزه حقوق بین ­الملل و حقوق مراودات، هر دو طرف دانشمندانی داشته باشیم که مستقیماً قوانین یکدیگر را بدانند. در رشته ­های مهندسی نیز بتوانیم مهندسان خوبی داشته باشیم که کارهای مشترک را به راحتی پیش ببرند. لازمه پیشبرد حرکتی که دو طرف در حوزه گسترش علم شروع کرده ­ایم، این است که دستان یکدیگر را محکم ­تر بفشاریم و به گسترش علم کمک کنیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در کشور چین در حوزه ادبیات و تاریخ فارسی به خوبی کار شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در ایران برای ارتباطات متقابل خیلی خوب کار نکرده ­ایم و به همین دلیل تعداد دانشمندان ایرانی که چین را می ­شناسند خیلی زیاد نیست. به عنوان مثال در حوزه حقوق، تعداد کسانی که حقوق غرب را می­ دانند نسبت به کسانی که حقوق چین را می­ دانند، قابل قیاس نیست و تعداد کسانی که برای فرصت مطالعاتی به اروپا و غرب می­ روند با کسانی که به چین می­ روند، قابل مقایسه نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این زمینه باید دو قدم اساسی برداریم؛ یکی اینکه موسسه تحقیقاتی در ایران و چین به صورت مشترک تشکیل دهیم و با حضور دانشمندان ما در چین و برعکس، سعی کنیم جامعه بزرگ ­تری از دانشمندانی که روی علوم دو طرف کار می­ کنند، تشکیل دهیم.

دکتر طهرانچی در ادامه گفت: پیشنهاد دوم بنده هم که البته قابل بحث است، این است که دانشکده زیرساخت داشته باشیم که در پروژه­ هایی که چین در ایران شروع به کار می­ کند، مهندسانی که آشنا به روش ­های دو طرف هستند، تربیت کنیم. مثلاً در حوزه نفت ما می­ توانیم در دانشگاه آزاد اسلامی واحدی داشته باشیم که از ایران و چین مهندسان و متخصصانی تربیت کنیم که با این تکنولوژی آشنا باشند. اطلاع دارم که چینی ­ها تصمیم دارند در پروژه ­های راه سازی و حمل و نقل نیز ورود کنند. در این حوزه ­ها هم می­ توانیم متخصصانی تربیت کنیم، البته تصمیم­ گیری در این خصوص فراتر از موسسه تحقیقاتی شماست و به اختیارات دانشگاه پکن بر می­ گردد.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی بزرگ است و اقداماتی که انجام می­ دهد نیز اقدامات بزرگی است، اظهار داشت: علاقمندم سال بعد که دوباره همدیگر را ملاقات می ­کنیم، اقدامات بزرگی انجام شده باشد. می­ خواهم MOU را تمام­ شده بدانم و وارد مرحله توافق شویم و گام ­های عملی کار را ترسیم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 971913

وب گردی

وب گردی