سهمیه بندی بنزین خیانت به کشور است / قیمت افزایش یابد

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور، احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین را منطقی ندانست و گفت: اگر سهمیه بندی بنزین در کشور انجام شود، دوباره همان جریانات گذشته از جمله رانت، فساد و دزدی شروع خواهد شد.

بیژن حاج‌محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که آیا احیای کارت سوخت می‌تواند جلوی قاچاق در کشور را بگیرد، اظهار کرد: اگر فرض کنیم که قاچاق سوخت از طریق پمپ بنزین ها انجام می‌شود می‌توان گفت، سهمیه پمپ بنزین ها محدود تر از آن است که بخواهند قاچاق را انجام دهند. قاچاق 10 لیتر و 50 لیتر نیست، بلکه بالای هزار لیتر است.

او با تاکید براین‌که روزانه 2 هزار لیتر سوخت قاچاق شود، گفت: سناریوی احیای کارت سوخت منطقی نیست؛چرا که قاچاق از طریق مراکز تولیدی صورت می‌گیرد نه از جایگاه‌های سوخت.

حاج محمد رضا خاطرنشان کرد: قاچاق سوخت تنها به جایگاه‌ها باز نمی گردد و مبادی مختلفی برای قاچاق وجود دارد لذا کارت سوخت نه تنها در کاهش میزان قاچاق موثر نیست بلکه منجر به افزایش قیمت این فرآورده نیز خواهد شد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در ادامه افزود: راه‌های متفاوتی برای جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد؛ اما کنترل و نظارت از انبارها تا جایگاه ها و پس از آن از خودرویی که اقدام به سوخت گیری کرده است بهترین روش جهت کاهش قاچاق سوخت است لذا باید خودرویی که بیش از حد نیاز اقدام به سوخت گیری می کند مورد پیگیری قرار گیرد و مشخص شود که سوخت را چگونه از مرزها خارج می کند؛ زیرا قاچاق، اقدامی سازمانی است و افراد به تنهایی قادر به انجام این کار نیستند.

حاج‌محمدرضا در رابطه با سهمیه بندی بنزین در کشور اظهار داشت: به اعتقاد بنده هر گونه تلاشی در این زمینه خیانت به کشور است، چرا که مشکل اصلی در قیمت این محصول استراتژیک است اگر قیمت‌ها افزایش یابد؛ جلوی قاچاق نیز گرفته می‌شود.

او تاکید کرد: اگر سهمیه بندی بنزین در کشور انجام شود، دوباره همان جریانات گذشته از جمله رانت، فساد و دزدی شروع خواهد شد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در خصوص کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت گفت: در حال حاضر بنزین سوپر در پالایشگاه‌ها به صورت انبوه تولید نمی‌شود، بنابراین اکثر مجاری عرضه که قبلا سوپر داشتند الان ندارند؛ ولی اگر ذخیره سازی بنزین یورو2و4 خاتمه پیدا کند بنزین سوپر وارد پالایشگاه قرار گرفته و توزیع می شود.

او تصریح کرد در تمام جایگاه های مراکز شهرها از جمله تهران، تبریز اصفهان، اهواز، مشهد بنزین یورو 4 و در بقیه شهرها بنزین یورو 2 عرضه می شود.

حاج‌محمدرضا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار گرفتیم؛ آیا افزایش قیمت منطقی است، اظهار کرد: وزیر نفت تاکید دارند که قیمت بنزین تا پایان سال افزایش پیدا نکند. ولی از طرفی با توجه به افزایش قیمت دلار در کشور، که قاعدتا در تمام سطوح تاثیر گذاشته و بنزین هم خارج از این مقوله نیست بایستی افزایش قیمت صورت گیرد.

او میزان کارمزد جایگاه‌داران را جوابگوی نیاز آن ها در اداره جایگاه ها ندانست و خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین معضلی که جایگاه‌داران با آن مواجه هستند کمبود کارمزد در مقایسه با هزینه های جاری جایگاه ها است به طوری که بودجه لازم برای به روزرسانی جایگاه ها و حرکت همسو با پیشرفت ها روز دنیا را در اختیار ندارند و دولت نیز بودجه ای را حتی به عنوان وام در اختیار آن ها قرار نمی دهد.

حاج‌محمدرضا تاکید کرد: در حال حاضر کارمزد جایگاه‌های سوخت دو ماه است که پرداخت نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971976

وب گردی

وب گردی