فرصت مطالعاتی مقطع دکتری، باری  اضافه بر دوش وزارت علوم است

اسدبیگی دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی با توجه به اثر بخشی پایین فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری در دیگر کشورها گفت: در بسیاری از موارد اهداف مشخص و تعیین شده‌ای در اعزام دانشجویان برای دوره‌‌‌های کوتاه مدت وجود ندارد و در عین حال هزینه گزافی برای وزارت علوم دارد.

محمد اسدبیگی دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در گفت‌و‌‌گو با خبر‌نگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری در دیگر کشورها و اثرات آن بر آموزش عالی گفت: فرصت مطالعاتی کوتاه مدت 6 ماهه دستاورد خوبی برای پژوهش و آموزش عالی نخواهد بود و بسیای از افراد در این مدت کوتاه علم افزایی و تجربه مناسبی در امر پژوهش کسب نمی‌‌‌کنند. تجربه نه چندان موفق بسیاری از دانشجویان در این فرصت مطالعاتی کوتاه مدت و عدم وجود یک دستاورد مناسب بیانگر همین مطلب است.

وی افزود: بزرگ‌ترین نقطه ضعف دوره‌‌های کوتاه مدت اعزام دانشجویان به خارج از کشور، عدم لحاظ شرایط مناسب برای اعزام دانشجویان در فرصت مطالعاتی کوتاه مدت است تا جایی که ارائه و کسب هر گونه مدرکی در ارتباط با زبان انگلیسی در این مهلت کوتاه مشخص نشده و در بسیاری از موارد اهداف مشخص و تعیین شده‌ای در راستای اعزام دانشجویان برای این دوره‌‌‌های کوتاه مدت وجود ندارد، این در شرایطی است که اعزام این دانشجویان به خارج از کشور هزینه گزافی برای وزارت علوم دارد.

این دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه تا حدودی تاکید وزارت علوم از بورس بلند مدت تبدیل به کوتاه مدت شده این در شرایطی است که افراد در دوره بلند مدت توانایی‌‌‌های بیشتری در زمینه علمی و پژوهشی کسب می‌کنند. در این دوره دانشجویان برای اعزام به خارج از کشور باید مصاحبه علمی و تخصصی را بگذرانند و ارائه مدرک لازم زبان انگلیسی از واجبات حضور در این مرحله است.

اسدبیگی خاطر نشان کرد: در دوره بورسیه بلند مدت اهداف دانشجویان به طور مشخص و دقیق تعیین شده است و در یک فرصت مناسب تجربه و دانش علمی و پژوهشی مناسبی را در دانشگاه‌‌های برتر جهان کسب می‌‌کنند که متناسب با علم روز دنیاست و داده‌‌‌‌‌های مطلوبی را می توانند در اختیار متخصصان مربوط در کشور قرار دهند؛ بنابراین با توجه به مزایای دوره بلند مدت، عملکرد وزارت علوم در این امر قابل تامل است.

وی در پایان تاکید کرد: تجربه حضور بسیاری از دانشجویان دکتری در فرصت‌‌‌‌های مطالعاتی کوتاه مدت بیانگر اثر بخشی پایین این دوره‌‌های مطالعاتی است، بعضا دانشجویانی که تجربه این دوره را در آلمان داشتند اذعان دارند که دستیابی به منابع مطالعاتی در ایران بسیار آسان‌‌تر از آلمان و کشورهای دیگر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 971994

وب گردی

وب گردی