اتحادیه اروپا نمی تواند سیاست مستقلی از آمریکا داشته باشد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تجربه تاریخی ثابت کرده است که اتحادیه اروپا نمی تواند سیاست مستقلی از آمریکا داشته باشد؛ حتی اگر در کلام حرف های زیادی بزنند اما اراده آنها نمی تواند مستقل از سیاست های آمریکا باشد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص این که اتحادیه اروپا تا چه میزان می تواند مستقل از آمریکا در قبال برجام عمل کند گفت: تجربه تاریخی ثابت کرده است اتحادیه اروپا نمی تواند سیاستی مستقل از آمریکا داشته باشد؛ حتی اگر در کلام حرف های زیادی بزنند اما اراده آنها نمی تواند مستقل از سیاست های آمریکا باشد.

وی در خصوص بدعهدی های اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکراتی که کشورمان از سال 82 تا 84 بر سر فعالیت های هسته ای با سه کشور اروپایی داشته اظهار داشت: درآن زمان خاویر سولانا که مسئولیت سیاست خارجی اروپا را بر عهده داشت یکبار گفته بود هر توافقی که ما انجام دهیم و آمریکایی ها با آن موافقت نکنند نمی تواند به مرحله اجرا برسد؛ بنابراین خوب است که آمریکایی ها در این مذاکرات شرکت کنند. اگر همین صحبت سولانا الان هم اجرایی شود نمی‌توان امیدی به توافق با اروپایی ها داشت.

کارشناس مسائل بین الملل در مورد وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا گفت: دلایل زیادی در این خصوص وجود دارد که می توان گفت؛ دوسوی آتلانتیک اروپا و آمریکا قرار دارند که درهم تنیدگی شدید سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی با هم دارند.

عابدینی در خصوص وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا ادامه داد: از لحاظ اقتصادی اروپا با آمریکا سالانه صدها میلیارد دلار تراز تجاری دارند؛ در صورتی که تراز تجاری ایران با اروپا بسیار اندک است و حتی به 15 میلیارد دلار هم نمی‌رسد؛ بنابراین از لحاظ عقل اقتصادی هم اتحادیه اروپا وقتی شرایط را بسنجد ترجیحش این است که با آمریکا روابط اقتصادی بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اروپایی ها در وفای به عهد کارنامه خوبی در قبال ایران ندارند ابراز کرد: ما در اول انقلاب شاهد بودیم که آلمانی‌ها قرار بود نیروگاه بوشهر را برای ما بسازند که این کار را انجام ندادند و در زمانی که ما مالک 10درصد نیروگاه اتمی در فرانسه بودیم، فرانسوی ها یک گرم اورانیوم غنی شده به ما ندادند؛ حتی در جریان مذاکرات برجام هم شاهد کارشکنی کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس بودیم؛ در مقاطع مختلف اروپایی ها نشان دادند از لحاظ راهبردی دیدگاهشان شبیه آمریکایی ها است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: بنابراین ممکن است اعتماد زیادی به کشورهای اروپایی وجود نداشته باشد؛ اما ایران دارای یک استدلال منطقی در برجام است؛ زمانی که برجام نتواند منافع ملی را تامین کند بودن یا نبودن در آن خیلی تفاوتی نمی کند بنابراین کشورمان نمی تواند بپذیرد همه محدودیت هایی که این معاهده تحمیل می‌کند را انجام دهد ولی از منافعش بی نصیب باشد.

عابدینی در خصوص درخواست های ایران از اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا باید کاهش فروش نفت ایران را جبران کند همچنین کانال مبادلات مالی را فراهم کند تا کشورمان بتواند پول حاصل از فروش نفت را به داخل کشور برگرداند؛ اگر این دو خواسته برآورده شود می توان امیدوار بود که با اروپایی ها به نتیجه رسید.


انتهای پیام/

کد خبر: 972019

وب گردی

وب گردی