حمله موشکی سپاه اخلالی در روند مذاکرات آستانه ایجاد نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نگرانی در رابطه با روند گفتگوهای صلح آستانه وجود ندارد، گفت: عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم را امروز صبح از نیروهای جان بر کف سپاه پاسداران دیدیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، ضمن تسلیت و محکومیت شدید حادثه تروریستی اهواز، درباره موضوع تروریسم اظهار داشت: مسئله تروریسم نیاز به اجماع جهانی برای مبازره با این پدیده شوم دارد تا این پدیده شوم که در بخش هایی از جهان و منطقه ما وجود دارد، پاک شود.

وی گفت: امیدواریم دلارهای نفتی و برخی زد و بندهای سیاسی توسط کشورهای منطقه و برخی تفکرات افراطی، مانع مبارزه جدی با تروریسم نباشد.

قاسمی افزود: از کلیه کسانی که این پدیده شوم را محکوم کردند و پیام های تسلیت خود را برای حادثه اهواز صادر کردند، تشکر می‌کنم و این را گام مثبتی در جهت مبارزه با تروریسم می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات با اروپا در خصوص آینده برجام تصریح کرد: روند مذاکرات با اروپا و چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام تاکنون همچنان ادامه دارد و بخش های زیادی و مکانیسم های مشخصی بوجود آمده و نهایتا در برخی حوزه ها به تفاهماتی نزدیک شده‌ایم و در برخی حوزه های دیگر پس از نشست وزرای خارجه در نیویورک قرار شد بر روی آنها کار شود، اما بنا به دلایلی از جمله فشارهای آمریکا بر همه کشورها در خصوص عدم همکاری با ایران، نمی توانیم و به مصلحت هم نیست که از جزئیات تفاهمات و روند مذاکرات اطلاع دقیقی دهیم.

وی ادامه داد: کسانی که صحبت هایی در این رابطه دارند و جزئیاتی را از محتوای مذاکرات و نتیجه آن مطرح می‌کنند، بیشتر گمانه‌زنی است. من بحث درباره اینکه این مکانیسم تکرار برنامه نفت در برابر غذاست را رد می‌کنم.

قاسمی در خصوص احتمال خروج ایران از برجام نیز تصریح کرد: تفاهم اولیه ما با شرکا بر این بود که اگر بخواهید ایران همچنان در برجام باشد منوط به تامین خواسته های ایران در قالب توافق صورت گرفته است، اما اگر به هر دلیلی طرف‌های باقیمانده نتوانند تضمین های لازم و مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران را تامین کنند، ایران هم می‌تواند تصمیم مقتضی را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین سازوکارهای تعیین شده در مذاکرات با طرف های باقیمانده در برجام گفت: طبیعی است که از روند اجرایی مذاکرات و ساز و کارهای پدید آمده اطلاع داریم و همانطور که گفتم در حوزه هایی هنوز ابهام وجود درد و نیاز به بازنگری و مذاکره بیشتر با طرف مقابل داریم.

قاسمی افزود: با توجه به پیچیدگی های موضوع و سخت بودن برخی سازوکارهایی که باید تعیین شود، دو طرف نیاز به بحث های بیشتر دارند و امیدواریم که این تفاهم زودتر اتفاق بیافتد. اگر نتوانیم در بخش های باقیمانده به آنچه مد نظر داریم برسیم، می‌توانیم تصمیمات لازم و متناسبی را اتخاذ کنیم. در این رابطه آمریکا و برخی کشورهای خاص تلاش دارند مانع‌تراشی‌هایی را در ارتباطات میان ایران با اروپا، روسیه و چین داشته باشند که نتیجه ای نخواهند گرفت.

وی همچنین در خصوص برخی اظهارات و اقدامات رژیم صهیونیستی در مقابله با جمهوری اسلامی ایران افزود: کلیه اقدامات و رفتارهای صورت گرفته از سوی این رژیم عنادورزی با جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود و تاکنون هم نتیجه ای از آن نگرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حمله موشکی سپاه در پاسخ به حادثه تروریستی اهواز تصریح کرد: هر اقدامی قطعا پیام های ویژه ای دارد و آنچه که شاید بتوان گفت، عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه جدی مستمر و پایدار با کانون های حمایت و آموزش تروریسم در سطوح و طیف های مختلف است که این عزم و اراده را امروز صبح از نیروهای جان بر کف سپاه پاسداران دیدیم.

قاسمی در پاسخ به این سوال که اقدامات وزارت خارجه در قبال حادثه تروریستی اهواز چه بود؟ گفت: وزارت امور خارجه تمامی اقداماتی که به وظایف ذاتی این وزارتخانه مربوط می شود را انجام داده که شامل مراجعه به سازمان های بین المللی، برخی کشورهای خاص برای بازگرداندن عناصر گروه های تروریستی که در حادثه اهواز نقش داشتند و دیگر اقداماتی که مرتبط با وزارت خارجه بود، همگی انجام شده و با جدیت تمام هم پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد که در این مورد حقی از ملت ایران و خانواده های قربانیان این فاجعه ضایع شود و همانطور که گفتم با جدیت تمام پیگیر موضوع هستیم و امیدواریم اقدامات ما به گونه ای باشد که دیگر کشورها هم با تعهد و تیزبینی بیشتر نسبت به انجام وظایف خود در قبال مبارزه با تروریسم عمل کنند.

وی اظهار داشت: در خصوص حادثه تروریستی اهواز، دستگاه های دیگری هم متناسب با وظایف ذاتی خود اقداماتی را انجام داده و خواهند داد.

قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه تمهیداتی از سوی وزارت امور خارجه برای تسهیل رفت و آمد زائران ایرانی در مراسم اربعین اندیشیده شده است، گفت: موضوع ورود زائران ایرانی به عراق برای انجام مراسم پیاده روی اربعین و تعداد زائران ایرانی که به این مراسم خواهند رفت یک مسئله کاملا مردمی است و کسی به طور رسمی از جانب ایران به این مراسم اعزام نمی شود و تجربه نشان داده که استقبال از مراسم اربعین از سوی مردم ایران بسیار زیاد است.

وی گفت: برای هماهنگی هر چه بهتر فعالیت های مرتبط با مراسم اربعین ستادی در وزارت کشور با حضور نمایندگانی از نهادها و ارگان‌های مرتبط با موضوع اربعین تشکیل شده که همچنان در حال انجام فعالیت های خود برای تسهیل امور رفت و آمد زائران ایرانی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کنسولگری های ما در شهرهای مختلف عراق هم برنامه های خاص خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین تدارک دیده اند.

وی افزود: طرف ایرانی مذاکراتی را برای تسهیلات بیشتر زائران ایرانی با طرف عراقی انجام داده به خصوص در موضوع پرداخت هزینه های ویزا و دیگر هزینه هایی که یک زائر در بدو ورود به خاک عراق خواهد داشت مذاکرات خوبی انجام شد که در نتیجه هر زائر ایرانی با پرداخت مبلغی بیش از ۳۰۰ هزار تومان به ارگان‌های ایرانی می‌تواند در مراسم اربعین شرکت کند.

قاسمی با بیان اینکه پرداخت هزینه ویزا از سوی زائران ایرانی به صورت ریالی انجام خواهد شد، گفت: تصور می‌کنم ما در آغاز ثبت نام‌ها برای مراسم اربعین هستیم و تا دیروز حدود ۵۰ هزار نفر در سامانه ای که برای این مراسم مشخص شده است ثبت نام کرده‌اند و قطعا طی روزهای آینده میزان مراجعات و ثبت نام ها افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بخشی از زائران ایرانی هم به صورت آزاد اقدام به رفتن به مراسم اربعین می‌کنند که در مورد آنها هم شرایط پرداخت هزینه‌های فوق یکسان است اما آنچه که تفاوت می‌کند پرداخت هزینه ورود به عراق از طریق فرودگاه نجف است که از قاعده دیگری پیروی می‌کند.

قاسمی در خصوص تصویب شدن یا نشدن لوایح مرتبط با الحاق ایران به FATF و حضور وزیر امور خارجه در جلسه فردای مجلس که در این خصوص خواهد بود، یادآور شد: آقای ظریف تا آخر هفته در نیویورک خواهند بود و به ملاقات ها، سخنرانی ها و گفتگوهای خودشان با رسانه های خارجی ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نسبت به دوره های قبلی، آقای ظریف رکورد خوبی را در خصوص برنامه های انجام شده در نیویورک تا انتهای هفته خواهند داشت، تأکید کرد: وزیر خارجه کشورمان تا هفته آینده بیش از ۱۲۰ برنامه در نیویورک خواهند داشت که آثار مثبت و درخشانی را برای کشور به دنبال خواهد داشت چرا که ما توانستیم در این مدت با بخش عمده‌ای از کشورهای جهان، سازمان های بین‌المللی و رسانه های خارجی صحبت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فردا در مجلس موضوعات دیگری هم مطرح است؛ تصور من این است که با توجه به کار کارشناسی وسیعی که در نهادهای مختلف چه در دولت و چه در خارج از دولت انجام شده باید نسبت به تصویب لایحه مزبور در مجلس خوشبین باشیم.

قاسمی اظهار داشت: موضوع تصویب این لایحه، خارج از بحث برجام دارای اهمیت است و امروز اکثریت قاطع بر این باورند که تصویب آن به مصلحت و به نفع مردم و کشور خواهد بود اما در نهایت باید منتظر تصمیم مجلس در این خصوص باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در طی ماه های اخیر تأکید کرد: این معاونت براساس ضرورت هایی آغاز به کار کرد که شروع به فعالیت آن مصادف با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران شد که این مسئله وظیفه و مسئولیت معاونت مزبور را دشوارتر کرد.

وی افزود: معاونت دیپلماسی اقتصادی به خوبی در حال انجام وظایف مشخص و مرتبط با خود است اما جهت بررسی فعالیت ۸ ماهه این معاونت باید در زمانی دیگر و به صورت تفصیلی توضیحات دیگر را ارائه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت دیپلمات‌های بازداشت شده ایران در وین، اظهارداشت: سفارت ایران در برلین و وین پیگیر موضوع هستند و با جدیت تمام تا زمان حصول نتیجه این موضوع را به طرق مختلف در دستور کار خود دارند.

قاسمی ادامه داد: امیدواریم که در نهایت دولت آلمان به واقعیت ها و آنچه که اتفاق افتاده است توجه کند و دیپلمات های ما آزادی خود را به دست آورند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام اخیر موشکی سپاه منجر به ایجاد نگرانی هایی در خصوص خلل در روند صلح گفتگوهای آستانه خواهد شد یا خیر، اظهارداشت: خیر، نگرانی در این رابطه وجود ندارد. مسائل سوریه تا حد زیادی مشخص شده و تروریست در آن کشور تا حد زیادی سرکوب شده است. بحث ادلب موضوع خاص خود را داشت که در مذاکراتی که در هفته های گذشته انجام شد، تصمیمات لازم برای آن گرفته شد و همچنان تماس‌ها در این ارتباط میان سه عضو روند گفتگوهای آستانه ادامه دارد و خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدام نظامی جمهوری اسلامی در برخورد با یک کانون مشخص و شناخته شده تروریست ها در شرق فرات، اقدامی هماهنگ شده بود که آغاز برخورد جدی‌تر با گروه های تروریستی که باید به طور کامل منهدم شوند به حساب می آید.

قاسمی گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده گروه های تروریستی دیگر به خود اجازه ندهند که در سرزمین ایران اقدامات جنایتکارانه خود را علیه ملت بزرگ ما انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار سازوکارهایی که در نتیجه مذاکرات ایران با اروپا به دست می آید مکانیزم جداگانه ای هم در ارتباط با روسیه و چین خواهیم داشت یا خیر؟ بیان داشت: تمام کشورهای عضو گروه ۱+۴ متعهد به انجام سازوکارهای لازم برای تامین نیازها و خواسته های ایران در قالب برجام هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: با توجه به نوع رابطه ای که ما با روسیه و چین داریم و با درنظر گرفتن شاخصه های اقتصادی که در ارتباط با این دو کشور داریم، می توانیم در کنار سازوکار مشخص و واحدی که از سوی ۱+۴ به ما ارائه می شود، مکانیزم جداگانه ای هم با روسیه و چین داشته باشیم.

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت صیادان ایرانی بازداشت شده در امارات گفت: این موضوع همچنان در دست بررسی است و وزارت خارجه هم تماس های خود را با طرف اماراتی دارد و ما تا مشخص شدن وضعیت نهایی آنها، پیگیر موضوع خواهیم بود اما در مورد اصل این ماجرا اختلافاتی میان دو طرف وجود دارد.

وی افزود: سفارت ما در ابوظبی در حال پیگیری موضوع صیادان ایرانی هست و ما امیدواریم هرچه زودتر بتواند اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار رسانه ها بگذاریم چرا که در شرایط کنونی پرداختن بیشتر به این موضوع چندان به مصلحت نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه روسیه مبنی بر میانجی‌گری روسیه میان ایران و اسرائیل خاطرنشان کرد: همه دنیا موضع ایران نسبت به رژیم نامشروع صهیونیستی را می‌دانند و مواضع ما در قبال آن رژیم کاملاً روشن است. بنابراین با توجه به مواضع ما، پاسخ به این سوال هم روشن است.

قاسمی در خصوص قرارداد نفتی میان ایران و اروپا که بنا به گفته وزیر خارجه کشورمان یکی از نتایج مذاکرات دوطرف در این مدت به حساب می آید، گفت: موضوع نفت یکی از اساسی ترین موضوعات ما با اروپا بوده و در این رابطه هم پیشرفت های خوبی را در مذاکره با آنها داشتیم و در سازوکارهایی هم که تعیین شده از جمله بحث هایی که به تفاهمات خوبی با طرف مقابل رسیدیم، همین موضوع صادرات و فروش نفت ایران به اروپا بود که امیدواریم در کنار دیگر حوزه های مورد بحث با اروپایی ها، موضوع نفت ایران شکل عملیاتی به خود بگیرد.

وی در خصوص برخی مواضع ترامپ در قبال ایران و برخی اخبار در خصوص درخواست مذاکره آمریکا با طرف ایرانی در نیویورک اظهار داشت: در خصوص آقای ترامپ بسته به اینکه ایشان چگونه از خواب بیدار می شوند یا چه توئیتی را در فضای مجازی خواهند داشت و یا اینکه چه حرفی را در قبال ایران و یا دیگر کشورها مطرح کنند، باید گفت که صحبت های آقای ترامپ بسیار متناقض بوده و تا کنون رفتارهای بسیار خصمانه ای را در قبال ایران از خود نشان داده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که من اطلاع دارم درخواست رسمی و مشخصی در نیویورک وجود نداشت چرا که احتمالاً آقای ترامپ از مواضع طرف ایرانی آگاه بوده و می دانست که بیش از همیشه بی اعتمادی گسترده ای را در طرف ایرانی ایجاد کرده و در صورت درخواستی از جانب آمریکا، ایران به آن درخواست وقعی نمی نهاد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 972025

وب گردی

وب گردی