مرگ برای هیچ / مستی  به قیمت  نیستی و کوری

ازهفته گذشته که انتشار خبرمسمومیت با مشروبات الکلی دست ساز روی خروجی خبرگزاری ها وصفحات یکِ روزنامه ها قرار گرفت هر روز به تعداد مسمومان و فوت‌شدگان افزوده می شود. خبری که جامعه را در شوک  فرو برد و هنوز هم نتوانسته اند پاسخی برای این سوال که  چطور شد این حادثه همزمان درچند استان اتفاق افتاد پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در اینکه چند سال اخیر تعدادی با مصرف مشروبات الکلی دست ساز مسموم شده و یا فوت کرده اند شکی نیست؛ اما گسترده شدن این موضوع در استان های مختلف به طور همزمان سوال بر انگیز بود.

در زمان نوشتن این گزارش سخنگوی وزارت بهداشت حریرچی هم در نشستی آمارهای جدید مسمومیت‌های اخیر که در کشور به دلیل مصرف الکل را اعلام می کند: از ۱۶ شهریور تا هشتم مهر ماه ۴۶۰ نفر به دلیل مسمومیت با الکل به مراکز درمانی البرز، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، خراسان و هرمزگان مراجعه کردند. از این تعداد۴۲ نفر فوتی و یا مرگ مغزی داشته‌ایم که ۹۳ درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند. جوان‌ترین فوتی یک خانم ۱۹ ساله و مسن‌ترینش یک آقای ۵۷ ساله بوده است.

۱۷۰ نفر دیالیزی شدند و ۱۶ نفر دیگر نمی بینند

حریرچی اعلام می کند: ۴۱ درصد از مسمومین الکل در سن ۲۶ تا ۳۵ سال بودند و از ۴۶۰ مسموم مراجعه کننده، ۱۷۷ نفر بستری شدند، ۲۴۱ نفر مرخص شدند و ۴۲ نفر هم فوت یا دچار مرگ مغزی شدند. همچنین ۱۷۰ نفر دیالیز شدند و تا الان ۱۶ نفر هم نابینا شدند.

۴۱ درصد از مسمومین الکل در سن ۲۶ تا ۳۵ سال بودند و از ۴۶۰ مسموم مراجعه کننده، ۱۷۷ نفر بستری شدند، ۲۴۱ نفر مرخص شدند و ۴۲ نفر هم فوت یا دچار مرگ مغزی شدند. همچنین ۱۷۰ نفر دیالیز شدند و تا الان ۱۶ نفر هم نابینا شدند

چندی پیش هم فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، نیز اعلام کرده بود که ۱۰۷ نفر از افرادی که در بندر عباس به خاطر مسمومیت الکلی به اورژانس منتقل شده‌اند، نیاز فوری به دیالیز پیدا کرده‌اند. او گفته که گروه سنی افراد مسموم‌شده ۱۷ تا ۵۰ سال است و در بین مراجعه‌کنندگان ۷ نفر خانم هستند.

آمارهای دردناک!

به گفته دکتر حریرچی آخرین گزارش‌ها در مورد شیوع مصرف و عدم مصرف الکل در جهان حاکی از آن است که ۵۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال یا بالغ ( ۳.۱ میلیارد نفر) در یک سال گذشته مصرف الکل داشته‌اند. به عبارت دیگر ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال ( ۲.۳ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند. سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای ۱۵ سال از ۵.۵ لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ لیتر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است و در سال ۲۰۱۶ هنوز در سطح ۶.۴ لیتر مانده است. سرانه مصرف روزانه هم اکنون ۳۲.۸ گرم الکل خالص در روز است و بالاترین سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.

در سال ۲۰۱۶ در حدود ۳ میلیون مورد مرگ در اثر مصرف الکل (۵.۳ درصد کل مرگ‌های دنیا) اتفاق افتاده است و ۱۳۲ میلیون سال زندگی از دست رفته است که شامل ۵.۱ درصد سال‌های زندگی از دست رفته دنیا بود.

مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان نسبتا پایین است. با توجه به ملاحظات فرهنگی پرسشگری در مورد مصرف الکل در ایران همراه با محدودیت‌هایی بوده است. با توجه به آمار ۴۷ درصدی مصرف حداقل یک بار الکل در یک سال در کل دنیا برای افراد بالای ۱۵ سال، بر اساس یک مطالعه مهم در ایران ۴.۹درصد افراد بالای ۱۸ سال در یک سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشته‌اند و در کل ۸.۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در طول عمرشان سابقه مصرف الکل را ولو به میزان یک بار داشته‌اند.

مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای دیگر جهان نسبتا پایین است

چرایی استفاده از مشروبات دست ساز

بدون شک مشروبات الکلی برند و استاندارد به دلیل ورود قاچاق به کشور گران قیمت بوده و این سختی برای ساکنان استان ها و شهرستان ها چند برابر است.

بر اساس اطلاعات میدانی و برخی واسطه‌ها و فروشنده‌ها این روزها هر بطری ودکای شیشه‌ای خارجی در تهران بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، هر بطری ویسکی شناخته شده و مشهور بسته به مارک و برند بین 200 تا 400 هزار تومان و هر قوطی فلزی آبجو بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، قیمت دارد. در چنین شرایطی است که افراد ترجیح می دهند سراغ عرق‌های دست‌ساز یا به اصطلاح عرق سگی بروند که با قیمتی به مراتب پایین‌تر در دبه‌های پلاستیکی ۴ و ۸ لیتری به فروش می‌رسند.

مسمومیت با الکل مختص به ایران نیست

بدون شک نمی توان اتفاق تولید مشروبات الکلی را مختص کشورمان دانست این اتفاق در بسیاری از کشورهای جهان هم دیده می شود نمونه اش مرگ به دلیل مصرف مشروبات الکلی خانگی درهند که به صورت مکرر اتفاق می افتد.

بر اساس گزارش های آماری منتشر شده هفته گذشته در ایالت اوتارپرادش هند حداقل ۲۹ نفر به علت مصرف الکل تقلبی جان خود را از دست دادند و بیش از 100 نفر در بیمارستان بستری شدند و مسئولان بهداشتی هند اعلام کرده اند که متانول یکی از عوامل مهم این مسمومیت هاست که باعث کوری، نارسایی کلیوی و مرگ می‌شود.همچنین در هفته گذشته تقریبا 70 نفر هم به دلیل مشابه جان خود را در موزامبیک از دست دادند و در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شد و عجیب و غیر قابل باورتر اینکه گفته شد علت مسمومیت این افراد احتمالا اضافه کردن صفرای تمساح به الکل بوده است!

از این دست اخبار و آمار در کشورهای دیگر و البته قاره آفریقا نیز بسیار است و هر از گاهی اخبار مرگ و میر و مسمومیت درکشورها منتشر می شود.

البته روسیه هم از این قصه بی بهره نبوده است. شاهد مدعا اینکه در سال ۲۰۰۷ ، چند هزار نفر به دلیل زردی به بیمارستان‌های روسیه مراجعه کردند. بیماری آنها هپاتیت سمی تشخیص داده شد و دلیلش مصرف الکل قاچاق که به مواد ضد عفونی کننده طبی آلوده بود.

گفته می شود سالیانه 10 هزار نفر به علت مصرف الکل تقلبی در روسیه مسموم می شوند و حدود 1000 نفر جان خود را از دست می دهند.

گفتنی است که در ایتالیا هم در سال ۱۹۸۶شراب تقلبی جان ۲۳ نفر را گرفت.

سال 2016 ؛ 132 میلیون سال زندگی از دست رفت

مسمومیت با الکل مخصوص دیروز و امروز نیست

با مروری کوتاه در آمارها می توان فهمید که آمار مرگ و میر و مسمومیت با الکل مختص دیروز و امروز کشورمان نیست.

به گفته مقامهای رسمی هم قصه مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل تازه نیست. به عنوان مثال یک سال پیش 114 نفر در سیرجان، به دلیلی مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند و از این تعداد5 نفر جان خود را از دست دادند.

براساس آماری که پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده از ابتدای سال 95 تا پایان مردادماه امسال 343 نفر شامل 308 مرد و 35 زن به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین بررسی این آمار نشان می‌دهد که استان تهران با 113 مورد فوتی در دو و نیم سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود اختصاص داده است. در این استان به ترتیب در سال های 95، 96 و پنج ماهه 97، به ترتیب 73، 20 و 20 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پس از تهران، از ابتدای سال 95 تا پایان مردادماه امسال استان کرمان با ثبت 28 مورد فوتی با دو مورد در سال 95، یک مورد در سال 96 و 18 مورد در پنج ماهه سال 97 در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم به صورت مشترک مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی و فارس است که هرکدام 27 مورد مرگ در پی مسمومیت با الکل طی دو سال و پنج ماه در آنها به ثبت رسیده است.

استان تهران با 113 مورد فوتی در دو و نیم سال گذشته بیشترین آمار قربانیان الکل در کشور را به خود اختصاص داده است

پس از این چهار استان، استان‌های کردستان، البرز و اصفهان به ترتیب با 19، 17 و 15 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استان‌های مازندران و کرمانشاه هرکدام با 11 مورد و آذربایجان غربی و خراسان رضوی و گیلان نیز هرکدام با 10 مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

چرا مسئولان کاری نمی کنند؟

در میان آمارها و اعداد و ارقامی که در مورد مسمومیت افراد با مصرف مشروبات الکلی سوال مهمی که پیش می آید این است که چرا مسئولان کاری نمی کنند؟

هر چند تعدادی از کارشناسان هر از گاهی در مورد مصرف مشروب در کشور هشدار می دادند و فردای آن روز به فراموشی سپرده می شد.

دکتر فرید براتی سده، معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور یکی از افرادی بود که در این مورد توضیح و حتی هشدار داده بود.

سازمان بهزیستی پیشنهاد اجرای طرحی با عنوان «کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی» را برای امسال ارائه داده بود اما اعتبار لازم برای اجرای این طرح اختصاص نیافت

دکتر براتی می گوید: سازمان بهزیستی پیشنهاد اجرای طرحی با عنوان «کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی» را برای امسال ارائه داده بود اما اعتبار لازم برای اجرای این طرح اختصاص نیافت.

وی ادامه می دهد: پیش بینی شده بود که در نیمه دوم امسال الگوی مصرف الکل در کشور تغییر کند و میزان مصرف افزایش یابد؛ از این رو قرار شد برای پیشگیری از این روند، کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در 11 استان کشور از جمله استان هایی که طی چند روز اخیر در اثر مصرف الکل کشته و مسموم داشتند، اجرا شود؛ اما بودجه آن را که قرار بود وزارت کشور تامین کند، اختصاص نیافت.

براتی تاکید می کند: اجرای کارزار مقابله با مشروبات الکلی در 11 استان کشور به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر این اعتبار امروز هم داده شود، دیگر وقتی نیست که امسال آن را اجرا کنیم؛ چراکه اجرای چنین کارزارهایی نیاز به برنامه ریزی، بررسی، کار میدانی و برگزاری دوره های آموزشی دارد.

زهره حاجیان

انتهای پیام/

کد خبر: 972033

وب گردی

وب گردی