خارجی‌ها بدون ویزای کار در ایران راهنمای گردشگری شدند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با درخواست از آموزش و پرورش مبنی بر بهره گیری از راهنمایان گردشگری برای برگزاری تورهای کاروانی خود از فعالیت خارجی‌ها در قالب راهنمایان گردشگری بدون ویزای کار انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، محمدحسین یزدانی در مراسم تقدیر از فعالان صنعت گردشگری استان تهران به مناسب روز جهانی جهانگردی با تاسف‌بار خواندن وضعیت راهنمایان گردشگری به مثالی اشاره کرد و گفت: درگذشته‌ها برخی پرندگان را در قفس می‌گذاشتند و آنها را داخل معادن می‌بردند و هر زمان پرنده به دلیل عدم اکسیژن جان خود را از دست می‌داد مشخص می‌شد دیگر اکسیژنی در معدن وجود ندارد و این حال و روز وضعیت راهنمایان گردشگری است که همیشه جلوتر از صنوف دیگر این حوزه درگیر مشکلات هستند.

وی افزود: راهنمایان گردشگری در شرایط کنونی نیز بسیار دچار لطمه شدند. میزان تورهای ورودی به کشور نصف شده است، سفرهای خروجی نیز به یک سوم کاهش یافته است و راهنمایان گردشگری با سرخوردگی از این صنعت خارج می‌شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در ادامه تشریح مشکلات متعدد راهنمایان گردشگری تصریح کرد: یکی از مشکلات نیز دستورات خلق‌الساعه برخی تشکل‌های موازی است که وضعیت را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: در چنین اوضاعی می‌طلبد یک صندوق حمایتی در حوزه گردشگری تشکیل شود تا حداقل در استان تهران و در شرایط بحرانی کنترل محدودی بر مشکلات مالی وجود داشته باشد و یا بتوان منابع مالی را هدایت کرد. مثلاً آموزش و پرورش و برخی نهادهای دیگر به صورت کاروانی تور گردشگری برگزار می‌کند در حالیکه می‌توان در کنار ایجاد سامانه از افراد متخصص گردشگری نیز برای برگزاری چنین تورهایی استفاده کرد.

دبیر راهنمایان گردشگری تهران با گلایه از فعالیت راهنمایان غیرمجاز گردشگری به خصوص راهنمایان خارجی، گفت: این در شرایط است که در همه جهان یک فرد خارجی در یک کشور دیگر باید ویزای کار بگیرد، ولی خارجی‌ها به اصطلاح راهنمای گردشگری به راحتی تور به ایران می‌آورند.

وی در پایان با گریزی به 14 مهر به عنوان روز تهران که برگرفته است از وقایع مشروطه است، ابراز امیدواری کرد بتوان با این نامگذاری هرچه بیشتر در حوزه گردشگری فعالیت بهتری صورت داد.

دولتی‌ها با بخش خصوصی حوزه گردشگری بُزکَشی می‌کنند

همچنین اسلامی - یکی از فعالان بخش آموزش حوزه گردشگری نیز با اشاره به اینکه متاسفانه بخش‌های خصوصی گردشگری بر روی امامزاده‌ای نذر و نیاز می‌کنند که اصلا امامزاده نیست، به اقدامات دولتی‌ها نقد وارد کرد و گفت: دولت دیگر امروز سه کار بیشتر نمی‌تواند انجام دهد، یا باید یارانه مردم را تامین کند، یا حقوق کارمندانش را بدهد و یا به فکر حقوق صندوق‌های بازنشستگی باشد و اصلاً دیگر نمی‌توان از دولتی‌ها انتظار کار بیشتری داشت.

وی با اشاره به وجود تاسیسات خوب گردشگری در تهران از جمله مجموعه توچال که می‌توان از آنها به خوبی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی گردشگری امروز به مانند بُزکَشی (کشیدن بز) افغانستانی‌ها شده است که دولتی‌ها آن را به هر طرف می‌کشند و برخی مواقع نیز باید بخش خصوصی دولت را در حوزه‌های مختلف کمک کند.

در این مراسم کتاب گردشگری و مهماندار به قلم دکتر جلال نصیریان نیز رونمایی شد و از فعالان برتر حوزه‌های مختلف گردشگری تهران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972078

وب گردی

وب گردی