75 میلیون تومان؛ هزینه مسکن و تحصیل سالانه یک دانشجوی آرژانتینی

حداکثر هزینه های سالانه یک دانشجوی آرژانتینی برای دو ترم تحصیل در دانشگاه های خصوصی؛بدون احتساب هزینه های مسکن،‌خوراک و پوشاک، حدود 55 میلیون تومان خواهد شد. این هزینه با در نظر گرفتن اجاره مسکن طی یک سال،‌ حدود 75 میلیون تومان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مهاجرت نخبگان» کلمه نا‌آشنایی نیست،‌ سال‌هاست این معضل در کشور ما وجود دارد. برای جلوگیری از فرار مغزها،‌ راهکارهای بسیاری توسط مسئولان و کارشناسان ارائه شده است،‌ برخی عملی شده اند، برخی هم در حد شعار باقی مانده اند.

پدیده مهاجرت به اندازه‌ای ذهن برخی از استعدادهای درخشان کشور را به خود جلب کرده است که برخی از آن‌ها به محض قبولی در دانشگاه‌ها،‌ همزمان شرایط تحصیل در خارج از کشور را نیز زیر نظر دارند و دانشگاه‌ای مختلف جهان را از لحاظ علمی و مادی سبک و سنگین می کنند.

ایسکانیوز در سلسله گزارش‌های خود به بررسی هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی پرداخت،‌ همچنین در گزارش میدانی خود به مرکز اعزام به دانشجویی سر سرد و تا از هزینه‌های نجومی اعزام دانشجو پرده‌برداری کند. تمامی این گزارش‌ها در راستای شناخت بیشتر از دانشگاه‌های خارج و هزینه‌ها آن تهیه می‌شود تا افرادی که فکر مهاجرت را در ذهن خود می‌پرورانند،‌ نیمه دیگر لیوان را هم ببینند.

یکی از کشورهایی که همواره به عنوان مقصد مهاجرت دانشجویان شناخته می‌شود، کشور آرژانتین است. بوینس آیرس پایتخت آرژانتین، در ساحل ریو دلا پلاتا در ساحل جنوب شرقی آمریکای لاتین واقع شده است. این شهر در طول یک قرن گذشته، از ایتالیا، اسپانیا، چین، آلمان، فرانسه و فراتر از آن، میلیون ها مهاجر در اختیار دارد.

براساس گزارش پایگاه دانشگاه های برتر(topuniversities)؛ بوینس آیرس یکی از شهرهای دانشجو پذیر است، در سال 2017، 61،100 دانشجو به قصد تحصیل وارد این کشور شدند.

9 دانشگاه بوینس آیرس در سطح بین المللی رتبه بندی شده اند. از جمله آن‌ها می توان به دانشگاه های بوینس آیرس، دانشگاه های استرالیا، دانشگاه های بلژیک، دانشگاه های پالرمو، دانشگاه توکیو دی تلا و دانشگاه پاتریسیک کاتولیکا آرژانتین سانتا ماریا دو لوس بوینس آیرس اشاره کرد.

به عنوان مثال، دانشگاه بوینس آیرس (Universidad de Buenos Aires) در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال 2019؛ رتبه 73 را به خود اختصاص داد و به عنوان بهترین دانشگاه در ایبرو امریکا شناخته شد. این دانشگاه آرژانتین یکی از بزرگترین و معتبرترین موسسات در جهان است و برخی از ذهن های درخشان و با استعداد جهان نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند که از جمله آن‌ها می توان به چهار برنده جایزه نوبل و چندین رئیس جمهور اشاره کرد.

تحصیلات تکمیلی در آرژانتین رایگان نیست

بنا بر اعلام پایگاه راهنمای کامل دانشگاه‌ها(thecompleteuniversityguide)، آرژانتین دارای 47 دانشگاه های ملی است و از سال 1946 توسط وزارت آموزش و پرورش اداره می شود،‌ حدود 80 درصد جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است 49 دانشگاه در کشور آرژانتین خصوصی هستند. همچنین عدم وجود هزینه‌های دانشجویی در این کشور باعث شده است نسبت دانشجویان پردرآمد به دانشجویان کم درآمد،‌ هشت به یک باشد.

جالب آنجاست که تحصیلات تکمیلی در این کشور رایگان نیست و دانشجویان باید هزینه های مرتبط با آن را بپردازند.

آموزش در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی آرژانتین تقریبا رایگان است، البته هیچ هزینه‌ای تحت عنوان تسهیلات دانشجویی به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد و هزینه های رفت و آمد، مسکن و خوراک به عهده خود دانشجویان است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آرژانتین ترمی 16 میلیون تومان

شاید با شنیدن کلمه «تقریبا رایگان» تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آرژانتین کمی وسوسه شده باشید؛ اما توجه کنید این مبلغ مختص دانشگاه‌های دولتی است. البته که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بسیاری از کشورها از جمله خود ایران نیز رایگان است؛ اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آرژانتین حدود 1،000- 3،000 پوند (معادل 5500000- 16500000 تومان) است.

برآورد هزینه سالانه دانشجویان کارشناسی شامل کتاب ها، مسکن و هزینه های رفت و آمد حدود 2000- 4،000 یورو (معادل 11000000 - 22000000) است.

به عبارتی دیگر می توان گفت حداکثر هزینه های سالانه یک دانشجوی آرژانتینی برای دو ترم تحصیل در دانشگاه های خصوصی؛ بدون احتساب هزینه های مسکن،‌ خوراک و پوشاک، حدود 55 میلیون تومان خواهد شد. این هزینه با در نظر گرفتن اجاره مسکن طی یک سال،‌ حدود 75 میلیون تومان می شود.

یک میلیون و 700 هزار تومان،‌اجاره ماهانه خانه دانشجویی در آرژانتین

بسیاری از دانشگاه های آرژانتین برای یافتن خانه به دانشجویان پیشنهاداتی را ارائه می دهند. از متوسط هزینه های ماهانه یک دانشجو در سال جاری اطلاعاتی در دست نیست؛ اما بر اساس قیمت های 3 سال گذشته می توان گفت یک دانشجو برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در آرژانتین،‌ باید حدود 254- 320 پوند( حدود یک میلیون و 300 هزار تومان تا یک میلیون هفتصد هزار تومان) بپردازد.

51 هزار تومان؛ حداقل هزینه های دانشجوی آرژانتینی در یک روز

دانشجو در کشور آرژانتین، برای خوردن یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت، باید 6.78 پوند( 37 هزار تومان) بپردازد. اگر هم تصمیم بگیرد در فست فودهای معروف غذا بخورد هزینه آن نیز 5.92 پوند (32 هزار تومان) خواهد شد. همچنین قیمت کاپوچینو 2.14 پوند(11 هزار تومان)،‌ آب آشامیدنی کوچک 0.94 (5 هزار تومان)، بلیت 2 طرفه حمل و نقل عمومی 0.68 پوند( 3 هزار و 700 تومان) است. به طور کلی می‌توان گفت هزینه روزانه یک دانشجو در آرژانتین با توجه به قیمت های چند سال گذشته و یورو 5200 تومانی حدود 51 هزار تومان خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972097

وب گردی

وب گردی