ترامپ نتوانست بساط لاتاری را برچیند

ترامپ شاید سال آینده بتواند با نفوذ در سنا و کنگره آمریکا و لابیگری‌هایی که حزبش در آن استاد است، برنامه لاتاری را متوقف کند، اما به رغم میل باطنیش و با شروع سال مالی ۲۰۱۹ مطابق قانون ملیت و مهاجرت آمریکا، ثبت نام لاتاری 2020 آغاز شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ترامپ در آغاز ریاست جمهوری خود مخالفت‌های شدیدش با طرح‌های مهاجرتی و همچنین ورود اتباع دیگر کشورها به آمریکا را با اشاره به مساله دیوار مکزیک، علنا اعلام کرد. وی در ادامه در ۲۳ ماه سپتامبر ۲۰۱۷ قوانینی برای محدود کردن ورود اتباع کشورهای مسلمان به خاک آمریکا را نیز صادر کرد. این قانون که ظاهرا با هدف محافظت از آمریکا در برابر تروریست‌ها تصویب شده بود، با انتقادهای گسترده‌‌ای در داخل و بیرون از آمریکا مواجه شد. ترامپ در طی کارزارهای انتخاباتی و پس از آن بارها در انتقاد از مهاجران سخن گفته که باعث شده به مهاجر ستیزی و نژادپرستی متهم شود، هرچند نظرات و سیاست‌های وی با چالش‌های زیادی در نظام حقوقی و سیاسی آمریکا روبه‌رو شده است و عملا بخش مهمی از شعارهای وی نتوانسته اجرایی شد.

رئیس جمهور آمریکا در مورد لاتاری گرین کارت نیز، از ابتدا با این مساله که صرفا برای حفظ تنوع نژادی بدون سختگیری امکان اقامت به افراد دیگر کشورها داده شود، مخالفت کرد. این در حالی است که در گذشته اعطای اقامت آمریکا آنقدر ساده بود که حتی نیاز به دانستن انگلیسی هم برای متقاضیان و برندگان لاتاری لازم نبود. مصاحبه افرادی که در لاتاری پذیرفته می‌شدند به زبان کشور مادر انجام می‌شد و هیچ پیش نیازی هم لازم در نظر گرفته نمی‌شد.

در ادامه اعمال محدودیت‌ها نیز، ترامپ از طرحی سخن گفت که پذیرش مهاجران جدید را تابع نظام امتیازبندی کرده است. بر اساس این طرح، سالانه ۱۴۰ هزار روادید یا ویزا برای افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کنند صادر خواهد شد و متقاضیان مهاجرت با اعمال این طرح باید حداقل ۳۰ امتیاز از تحصیلات، مهارت در زبان انگلیسی، سرمایه گذاری، سن و ... را کسب کنند.

مساله‌ای که وجود دارد این است که تاکنون این سختگیری‌ها نتوانسته قوانین مهاجرتی آمریکا را محدود کند و این کشور همچنان پذیرای اتباع دیگر کشورها است. لاتاری گرین کارت، که بزرگترین رویداد مهاجرتی آمریکا است هرساله برگزار می‌شود.

کد خبر: 972164

وب گردی

وب گردی