نگاهی به روزنامه های دانشجویی دنیا

روزنامه های منتشر شده در دانشگاه های جهان به بررسی مسائل مختلفی از جامعه دانشگاهی و دولتی خود پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصری از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «The Daily Wildcat» وابسته به دانشگاه «آریزونا» آمریکا در مطلبی با عنوان «آیا زنان خاورمیانه مظلوم هستند » به قلم «آنیکا پاسیلیس» به مسئله زنان در خاورمیانه پرداخته است. وی می نویسد: «چیزی که از زنان خاورمیانه به ذهن ها خطور می کند، زنی است با روبنده که بدون اجازه همسر حق بیرون رفتن ندارد؛ اما مسئله زنان در خاورمیانه تاریخی کهن دارد و زنان موفقی از آنجا برخواسته اند. چیزی که در مورد اسلام به ذهن ها خطور می کند این است که اسلام به زن ها ظلم کرده در حالی که این اشتباه است و برعکس این دین در ابتدا جلوی کشته شدن کودکان دختر را گرفت و خواستار احترام به زنان شد. زنان در اسلام برتر هستند. با این حال هنوز از منظر غرب که خود درگیر برخی مسائل جنسیتی است، سخت به نظر می رسد که زنان خاورمیانه را مورد ظلم واقع شده نبیند.»

روزنامه «Indiana Daily Student» که در دانشگاه «ایندیانا» آمریکا منتشر می شود طی مطلبی با عنوان « سازمان ملل متحد باید به ترامپ می خندید» به قلم «متیو واترمن» به سخنان ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل و خنده حضار پرداخته است. نگارنده در این موضوع می نویسد: «هیچ یک از خبرهای مخابره شده از نشست سالانه سازمان ملل به اندازه خنده حضار به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، تکان دهنده نبود. در مجمع سازمان ملل اینگونه خنده ها غیرمعمول است؛ اما شنیدن آنچه که ترامپ گفت، به وضوح شایسته این خنده بود. زمانی که ترامپ اعلام کرد: دولت من به دستاوردهایی بیش از تمام دولت های تاریخ آمریکا رسیده است، حضار خندیدند و این خنده هنگامی که وی سخن خود را با لفظ « این مسئله کاملا درست است» تایید کرد، تمام مجمع را وادار به خنده کرد. نویسنده با انتقاد از ترامپ و نیکی هیلی نماینده وی در سازمان ملل، اظهار داشت که این دو نفر آمریکا را به انزوا در سطح جهانی نزدیک‌تر می کنند.»

روزنامه « Daily Kansan» وابسته به دانشگاه «کانزاس» آمریکا مطلبی با عنوان « ماشین ها ما را از اجتماعی تر شدن دور می کنند. آیا می توانیم این را تغییر دهیم؟» به قلم« الکس کیت فوریس» به بررسی نقش استفاده از ماشین در دور شدن از اجتماع می پردازد. نگارنده در این زمینه می نویسد: «با توجه به داده های به دست آمده در سال 2017 از آمریکا، میانگین زمان رفت و آمد آمریکایی ها به محل کار خود از 26.6 به 26.9 دقیقه در سال افزایش یافته است. این افزایش یعنی آمریکایی ها زمان بیشتری را در اتومبیل صرف می کنند و زمان کمتری برای ساخت اجتماعات می گذارند. بیش از 76 درصد از آمریکایی ها به تنهایی با خودرو شخصی به محل کار خود می روند. این گونه رفت و آمدها، فردگرایی را تشدید و رفتار اجتماعی را کاهش می دهد. این که خودرو با فرهنگ آمریکایی ها در آمیخته است، دلیل نمی شود که به عواقب اجتماعی و زیست محیطی آن آگاه نبود. یک مسافر که دو یا چند ساعت خود را در خودرو می گذراند، زمانی را که می توانست برای ساختن روابط اجتماعی و شرکت در فعالیت های مدنی صرف کند از دست داده است. در آمریکا درک، همدلی، تحمل و اتحاد ملی در جامعه ضروری است.»

روزنامه « Ball State Daily» که مرتبط به دانشگاه ایالتی «بال» آمریکا شناخته می شود در مطلبی با عنوان « آیا موبایلتان به شما گوش می دهد؟» به قلم« بیلی کلونجر » به بررسی موبایل و شنود آن می پردازد. وی در این زمینه می نویسد:« در سال 2016 یک زوج تصمیم می گیرند تا مسئله شنود را آزمایش کنند. آن ها که تا به حال هیچ گربه ای نداشتند و در مورد تهیه غذای گربه نیز هیچ صحبتی نکرده بودند تصمیم گرفتند این آزمایش را با صحبت در مورد این موضوع انجام دهند و چند روز بعد در کمال تعجب متوجه شدند که فیسبوک برای آن ها تبلیغات تهیه غذای گربه می فرستد. این تجربه تنها به این زوج خلاصه نمی شود و افراد زیادی هستند که تجربه این چنینی داشته اند. این روزها خبر فروش اطلاعات کاربران، توسط فیسبوک بسیار داغ شده است. این شنود برای فیسبوک مفید است زیرا درآمد حاصل از تبلیغات این شرکت، تنها در سه ماهه اول سال میلادی، بیش از 9 میلیار دلار بود. برای مثال آیفون با داشتن برنامه ای به نام «سیری» در هر زمانی آماده پاسخگویی به کاربر خود است. آیا این به معنای آمادگی برای شنود، در هر لحظه نمی باشد. امروزه تلفن های همراه از همیشه قدرتمندتر هستند و قادر به گوش دادن اطراف خود می باشند. برنامه هایی که ما استفاده می کنیم متعلق به افرادی است که بخش عمده پول خود را از تبلیغات به دست می آورند. با توجه به همه این ها، کاربران تلفن همراه باید این واقعیت را در نظر بگیرند که تلفن ها بیش از آن که فکر کنیم فضول هستند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 972172

وب گردی

وب گردی