سیستم  گرمایشی و سرمایشی مدارس کشوراستاندارد می شود

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به آغاز طرح تخریب و بازسازی هزاران مدرسه بدون استحکام و خطرآفرین گفت: این اقدام با اثرات و دستاوردهای خوبی همراه شد به‌گونه‌ای که در بسیاری حوادث طبیعی ازجمله زلزله‌های مختلف، مدارس ایمن‌سازی شده و مدارس تازه تاسیس تنها ساختمان‌های سالم و پایدار آن مناطق بودند که زلزله اخیر کرمانشاه گواه این ادعا است.

به گزارش ایسکانیوز، مهراله رخشانی مهر در آئین بهره‌برداری هم‌زمان از ۱۷۰۰ فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی با اشاره به مراسم بهره‌برداری گفت: از این تعداد پروژه ۱۵۰۹ مورد آن فضای آموزشی مشتمل بر ۸۰۰۰ کلاس درس با یک‌میلیون مترمربع زیربنا است که با صرف اعتباری بالغ‌بر هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان احداث‌شده است.

مهر اله رخشانی‌مهر افزود: ۶۷ مورد سالن ورزشی، ۱۶ استخر و ۱۰۸ مورد فضای پرورشی نیز از دیگر پروژه‌های افتتاحی است که برای احداث آن‌ها نیز ۱۹۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه بابیان اینکه در سیر تاریخی جامعه، موضوع تعلیم و تعلم در فرهنگ دینی، ملی و آموزش‌وپرورش جایگاه ویژه و ممتازی دارد، تصریح کرد: امروزه تمام کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند از آموزش‌وپرورش آغاز می‌کنند و رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فناوری‌ها در تعلیم و تربیت، موجب حرکت تدریجی و تعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت‌شده‌ است.

رخشانی مهر بابیان اینکه تحول شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور در حدود یک قرن پیش منجر به تلاش‌هایی برای نیل به ره‌آوردهای دنیای مدرن و جستجوی هویتی جدید شد گفت: این تغییر با تحول در شیوه مدرسه‌سازی و پذیرش الگوی مدارس جدید همراه بوده است که اولین نمونه‌های این الگو در دارالفنون مشاهده می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش‌وپرورش و تربیت نیروهای متعهد و انقلابی، نقطه کانونی فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌رفت، ادامه داد: گذر از نظام آموزشی رژیم پهلوی به‌نظام جمهوری اسلامی فقط در سایه ایجاد تحول در طرز تفکر و نگرش عوامل انسانی و وزارت آموزش‌وپرورش ممکن و عملی بود.

رخشانی مهر بابیان اینکه در سال ۷۷جهاد مقدس مدرسه‌سازی در قالب حضور پربرکت خیرین مدرسه‌ساز شتاب و سرعت مثال‌زدنی گرفت گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی برنامه چهارم مبنی بر تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر و همچنین هویت بخشی به معماری و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، طرح تخریب و بازسازی هزاران مدرسه بدون استحکام و خطرآفرین را آغاز کرد که این اقدام با اثرات و دستاوردهای خوبی همراه شد به‌گونه‌ای که در بسیاری حوادث طبیعی ازجمله زلزله‌های مختلف، مدارس ایمن‌سازی شده و جدیدالاحداث تنها ساختمان‌های سالم و پایدار آن مناطق بودند که زلزله اخیر کرمانشاه گواه این ادعا است.

استانداردسازی دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور

معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال ۱۳۹۰ در صدر برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس کشور قرارگرفته است، افزود: اتفاق تلخ سال ۹۱شین‌آباد موجب شد مجلس شورای اسلامی بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سال‌های ۱۳۹۰تا ۱۳۹۶حدود ۲۴هزار مدرسه با ۱۷۰هزار کلاس درس استاندارسازی گرمایشی شود تا کشورمان کمتر شاهد حوادث شوم و مرگبار برای امانت‌های گران‌بهای مردم باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی با مشارکت خیرین و اهتمام ارکان سازمان نوسازی مدارس کشور به توفیقات بزرگی مانند افزایش سرانه فضای آموزشی دست پیداکرده است، به‌گونه‌ای که قبل از انقلاب میانگین سرانه فضای آموزشی ۱.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز بود اما اکنون این سرانه به ۵.۲ مترمربع رسیده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی افزود: اما با تمام این اتفاقات خوب و علی‌رغم همه توجه‌ها به امر مدرسه‌سازی با حضور بی‌نظیر نیک اندیشان خیر مدرسه‌ساز و مشارکت ستودنی بخش‌هایی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، بانک‌ها و مؤسسات مختلف، امروزه در شرایطی قرار گرفتیم که همچنان ۳۰درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند.

این مقام مسئول در پایان گفت: بر این باوریم که امروزه نگاه به مدرسه دیگر صرفاً نگاه به یک ساختمان ساده نیست، بلکه مدرسه آینه‌ای از حیات علمی و فرهنگی جامعه است که بالقوه قادر است به مدد معلم بیاید و تغییرهای ذهنی و احساسی و فکری را توسعه دهد و از این طریق در امر آموزش‌وپرورش سهیم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972201

وب گردی

وب گردی