مستقیم یا غیرمستقیم در محاصره ایران مشارکت نمی‌کنیم

وزیر خارجه عراق با اشاره به اصل مخالفت با محاصره تحمیلی کشورها در دیپلماسی بغداد، در واکنش به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه کشورش گفت که عراق از توانایی کامل برای برخورد با این تهدیدها برخوردار است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح مواضع و دیپلماسی بغداد در قبال روابط با کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، عربستان، آمریکا، روسیه، ترکیه، سوریه و ...پرداخت و درباره تهدیدهای اسرائیل علیه بغداد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، احتمال حمله اسرائیل به خاک عراق، بستن کنسولگری آمریکا در بصره و ...اظهار نظر کرد.

وی در گفت‌وگو با RT درباره روابط و تعامل عراق با سایر کشورها در جهان گفت: ما هم منافعی ملی داریم و هم دارای منافع قطبی دوجانبه با این یا آن کشور هستیم..[لذا روابط ما بر همین اساس] می‌تواند کم یا زیاد شود...ما با کشورهای مختلف بر اساس منافعمان ارتباط می‌گیریم بدون اینکه این رابطه به یک رابطه محوری یا درگیری میان قطب‌های مختلف تبدیل شود..ما با کشورهایی ارتباط گرفتیم که هیج منافعی ما را به هم مرتبط نمی‌کرد اما تروریسم مانند یک شوک جهان را لرزاند و تروریسمی جهانی را هشدار داد و عراق را ایستگاه خود قرار داد.

روابطمان با ایران را حفظ می‌کنیم

وزیر خارجه عراق درباره ارتباط کشورش با ایران گفت که آنچه که کشورش را به ایران مرتبط می‌کند، همسایگی جغرافیایی و مشترکات تاریخی و اجتماعی است و عراق نیز این روابط را حفظ می‌کند. اما آمریکا در مرحله‌ای مشخص در کنار عراق ماند و ما نیز با مردم آمریکا در چارچوب منافع مشترک دو طرفه تعامل می‌کنیم و از آن می‌خواهیم که همان‌گونه که با آن رفتار می‌کنیم با ما تعامل کند و در امور ما دخالت نکند.

در محاصره ایران مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند است، گفت: عراق حقایق جغرافیایی با کشورهای همسایه را در نظر دارد و خود را از دخالت در حاکمیت آنها دور نگه می‌دارد و در فراهم کردن بستر برای کشاندن منطقه به سوی جنگ‌ها سهیم نمی‌کند. ما کشوری دارای قانون اساسی هستیم و پارلمان داریم. یک تصمیم در کشور ما با عبور از چندین مرحله و حلقه اتخاذ می‌شود اما ما در هیچ محاصره‌ای مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت نمی‌کنیم.

ابراهیم الجعفری تصریح کرد: عراق دارای تجربه محاصره در دهه آخر قرن 20 از سالهای 1990 تا 2003 است. ما می‌دانیم محاصره به چه معناست و حاکمیت را تضعیف نمی‌کند و تنها روی ملت و بخش‌های مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد.ما همه این امور را درک می‌کنیم و خطوط قرمزی داریم. زمانی که این خطوط قرمز ما رعایت نشود و به عمق بشریت در هر کشوری وارد شود، ما آن را نمی‌پذیریم. انسان و کودک، هویتی جهانی است و ما با کودکان و سالمندان در هر جای جهان همراهیم لذا نمی‌پذیریم که به این مردم آسیب و ضرری وارد شود.

احتمال نزدیکی آمریکا و ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده نزدیک شاهد نزدیکی آمریکایی - ایرانی باشیم؛ آنچنان که در کره شمالی روی داد؟ گفت: این امر وارد است..چرا آنچه که میان آمریکا و کره شمالی روی داد میان ایران و آمریکا حاصل نشود؟ دوری میان واشنگتن و پیونگ یانگ بیشتر و بزرگتر از فاصله میان واشنگتن و تهران نیست.

الجعفری گفت: در زمان «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، آنها دور یک میز نشستند و اختلافاتشان را کنار گذاشتند و برای مشکلاتشان راهکار یافتند و امروز نیز جهان مسلح به فرهنگ حل بحران‌ها است. اگر بحرانی در یک کشور حاصل شود، آن بحران در حدود مرزهای آن کشور به تنهایی باقی نخواهد ماند لذا هر کشوری که روی بحران‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند باید بداند که مقابل ملتهای یک منطقه به طور کامل قرار خواهد گرفت.

بستن کنسولگری آمریکا در بصره به نفع واشنگتن نیست

وی درباره مسئله بستن کنسولگری آمریکا در بصره و اعتراض واشنگتن به نفوذ روزافزون ایران گفت: ایران پیش از آمریکا قربانی شده بود، آیا این عاقلانه است که قربانی را مجرم و جانی بدانیم؟.. ابتدا کنسولگری ایران در بصره هدف قرار گرفت و شعارهای ضد ایرانی سر داده شد در حالی که این کشور بهترین جوانانش را به عنوان مستشار نظامی برای کمک به عراق در جنگ با تروریسم به کشورمان اعزام کرده بود.

الجعفری گفت: این بی‌معنی است..از نظر ما کنسولگری‌ها و هیأتهای دیپلماتیک موجود در عراق، مهمان ما هستند و بخشی اساسی از حاکمیت ما به شمار می‌روند؛ امنیت آنها برای ما مهم است و دولت بر دفاع از آنها با هر پیشینه سیاسی و جغرافیایی تاکید دارد. لذا معتقدم که این اقدام (اشاره به تصمیم واشنگتن در بستن کنسولگری‌اش در بصره) شتاب‌زده بود و امیدوارم که واشنگتن در تصمیمش تجدیدنظر کند زیرا این اقدام به نفعش نیست.

سوال دیگری که از وزیر خارجه عراق پرسیده شد این بود: شما چگونه با کشورهای عربی از یک سو و با ایران از سوی دیگر ارتباط دارید. به ویژه که تهران انگشت اتهامش در حمله اخیر به اهواز را به سوی ریاض و ابوظبی نشانه گرفت. آیا شما می‌توانید نقاط توافقی ایجاد کنید؟

ابراهیم الجعفری توضیح داد: ما روابط مستحکمی با کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس]، ایران، آمریکا، روسیه و همه کشورهای جهان داریم..عراق بر اساس اعتقاداتش با این طرف‌ها رفتار می‌کند و کسی را از این معادله خارج نمی‌کند. ما کشور متمدنی هستیم و هنر تعامل با هر طرفی هرچند که دور باشد را به خوبی می‌دانیم. ما آماده‌ایم که بخشی از راه حل باشیم اما آماده آن نیستیم که بخشی از مشکل باشیم.

موضع‌گیری درباره تشکیل «ناتو عربی»

وی در پاسخ به این سوال که نظرش درباره تشکیل «ناتو عربی» گفت: ناتوی عربی علیه چه کسی؟ من از گذشته تا به حال خواستار ایجاد یک بازار اقتصادی مشترک و حتی نیروی امنیتی مشترک بوده‌ام اما نه با نیت اشغالگری یا جناح‌بندی تا بتوانیم از این راه منطقه را از تمامی طرف‌هایی که قصد سلطه بر جهان را دارند، دور نگه داریم.

الجعفری افزود: من به دنبال آن بودم که یک نیروی امنیتی معقول تشکیل شود تا مانع نفوذ عناصر تروریست و شرور از کشوری به کشور دیگر شود.. اما این امر مستلزم باز کردن درهای کشورهایمان به روی مردم جهان است تا آنها وارد مهد تمدنها شوند اما ما آماده آن نیستیم که مرزهایمان را به روی هواپیماها، تانک‌ها و جنگ‌ها باز کنیم. ما مخالف جهانی‌سازی جنگیم و این در فرهنگ ماست.

وی تاکید کرد: من به دنبال آن بودم که یک نیروی امنیتی ایجاد شود که مانع از ورود نیروهای تروریستی از کشوری به کشور دیگر شود. ما باید کشورهایمان را به روی مردم جهان بگشاییم تا آنها با مهد تمدن آشنا شوند اما اجازه نمی‌دهیم جنگنده‌ها،‌ تانک‌ها و تجهیزات نظامی از مرزهای ما عبور کنند. ما مخالف جهانی سازی جنگ هستیم و این فرهنگ ماست.

توانایی عراق در مقابله با هرگونه تهدید اسرائیل

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه عراق به بهانه وجود سلاح‌های بالستیک ایران در این کشور گفت: عراق از پایه‌ها و اصول مقاومت مقابل این چالشها برخوردار است؛ همان‌گونه که مقابل داعش نیز این امر را نشان داد. ما به دنبال جنگ نیستیم اما ارزش‌های معنوی، فرهنگ، نیروهای جوان و سربازانی داریم که می‌توانند از کشورشان دفاع کنند.

وی در ادامه به ضرب‌المثلی خطاب به رژیم صهیونیستی و نظامیان آن اشاره کرد و گفت که «ستاره‌های آسمان به آنها نزدیکترند تا خاک عراق».

حضور نظامی ترکیه در عراق باید پایان یابد

وی بار دیگر در این گفت‌وگو بر روابط مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای همسایه تاکید کرد و درباره حضور نظامی ترکیه در شمال عراق گفت: ما حضور این نظامیان در خاک عراق را رد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که نیروهای ترکیه در شهر «بعشیقة» عراق باقی بمانند. این تصمیم تنها یک تصمیم عراقی نیست بلکه یک تصمیم عربی است و کشورهای عربی بر حمایت از عراق در دو مسئله مهم توافق دارند. یکی رد حضور نظامی ترکیه در بعشیقه است و دیگری مسئله همه‌پرسی جدایی در منطقه کردستان.

وزیر خارجه عراقی تاکید کرد: کردها بخشی از ملت عراقند و ما با احترام با آنها تعامل می‌کنیم. البته پرونده‌های دیگری نیز با ترکیه داریم که صدای ما در آنها بلند است زیرا ما حق داریم و پرونده آبها و سهمیه‌بندی‌های آنها از این جمله است.

سوریه باید به اتحادیه عرب بازگردد

ابراهیم الجعفری درباره پرونده سوریه و تغییر در موضع عربی در قبال دمشق و احتمال بازگشت آن به اتحادیه عرب گفت: زمانی که نیت صادقانه و شجاعانه برای عبور از ساحل مشکلات به سوی ساحل حل آنها؛ حاصل شود، دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند. به نظر من فضای کنونی حاکم درباره سوریه در مقایسه با گذشته بسیار مثبت است و من مسئول سخنان خود هستم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب گفت که به اذن الهی این امر نیز میسر می‌شود. این یک حق قانونی است و حدس نیست..سوال این نیست که آیا سوریه به اتحادیه عرب باز می‌گردد، بلکه سوال این است که چرا بازنگردد.ما نمی‌توانیم علیه یک ملت به طور کامل این‌چنین حکم کنیم که حق ندارد با ریه اتحادیه عرب، تنفس کند در حالی که آن ملت، یک ملت اصیل عربی است...لذا این امر مستلزم گفت‌وگو است نه تحریم و محاصره.

انتهای پیام/

کد خبر: 972220

وب گردی

وب گردی