ایران با تأکید بر آزادی هر چه سریع‌تر دیپلمات ایرانی، مقامات فرانسوی را به واقع‌بینی دعوت کرد

سخنگوی وزارت خارجه با رد اتهامات واهی سه وزیر دولت فرانسه، مقامات فرانسوی را به واقع‌بینی دعوت کرد و نسبت به دست‌های شوم بداندیشانی که به دنبال تخریب روابط ایران و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هستند، هشدار داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه سه وزیر دولت فرانسه در خصوص اتهام ناروا و واهی به یکی از دیپلمات‌های کشورمان که به دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع یک گروهک تروریستی در پاریس متهم و دستگیر شده است، اظهار داشت: بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و خواستار آزادی فوری ایشان هستیم.

قاسمی تمام ماجرا را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا خواند که در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و با صحنه گردانی یک گروهک تروریستی و ضد مردمی مقیم فرانسه انجام می‌پذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش معاندان، بدخواهان و عوامل مخرب شناخته شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است. بنابراین خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال جمهوری اسلامی ایران هستیم و مجددا نسبت به دست‌های شوم بداندیشان که درصدد تخریب روابط کهن و دیرپای ایران و فرانسه و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار می‌دهیم.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه از تصمیم دولت این کشور برای مسدود کردن دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در این کشور خبر داد.

برطبق این گزارش، این تصمیم پس از آن اعلام شد که صبح امروز (سه‌شنبه) پلیس فرانسه یک انجمن مربوط به مسلمانان به نام مرکز «زهرا» و خانه‌های اعضای این انجمن را به اتهام مقابله با تروریسم مورد بازرسی قرار داد.

این عملیات که حدود 200 نفر از نیروهای پلیس در آن شرکت داشتند، حدود ساعت 6 صبح اجرا شد و علاوه بر محل انجمن، خانه‌های 12 نفر از اعضا در محلی که نزدیک کاله واقع در شمال فرانسه است، نیز این عملیات صورت گرفت.

گزارش‌ها حاکی از این است که یازده‌ نفر دستگیر شده‌اند. مرکز زهرا یک نهاد شیعی است که به دلیل فعالیت‌های ضد صهیونیستی شهرت دارد. این گزارش می‌گوید که پلیس فرانسه با ادعای ارتباط این افراد با ایران آنها را بازداشت کرده است.

در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده ادعا شده است: «این عملیات برای مقابله با تروریسم صورت گرفته است.»

دولت فرانسه همچنین مدعی شد که تصمیم برای مسدود‌کردن دارایی‌های دو ایرانی و وزارت اطلاعات ایران به حمله‌ خنثی شده علیه گروهی از مخالفان دولت ایران در سی‌ام ژوئن در نزدیکی پاریس ارتباط دارد.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه دیروز نهم مهر ماه 1397 در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره رای دادگاهی در آلمان در موافقت با درخواست استرداد «اسدالله اسدی» - دبیر سوم سفارت ایران در وین به بلژیک گفت: این موضوع از ابتدا با توجه به اتهاماتی که نسبت به دیپلمات ایرانی مستقر در وین مطرح شده بود، توسط وزارت خارجه و همچنین سفارتخانه‌های ایران در وین، برلین و بروکسل با جدیت تمام دنبال شده و می‌شود.

وی افزود: امیدواریم دولت آلمان به واقعیت‌ها و آنچه اتفاق افتاده، وقوف کامل پیدا کند و نهایتا دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود. در این جهت همه تلاش‌های لازم و تلاش‌هایی که امکانپذیر بوده انجام شده و تا نتیجه نهایی ما این تلاش‌ها را دنبال خواهیم کرد.

«اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین» در خاک آلمان و زمانی که به همراه همسر و فرزندش در مرخصی تفریحی بود، دستگیر شد و هنوز در زندان است.

قاسمی پیش از این گفته بود که پیگیری‌ها و تماس‌های ایران با دولت آلمان و مقامات ذیربط ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر این سوءتفاهم و اتهام برطرف شود.

وی گفت: این پرونده مفتوح است و طرفین در حال صحبت هستند و امیدوارم هر چه زودتر این سوء تفاهم و موضوعی که به شیطنت برخی قدرت‌ها و سرویس‌های امنیتی خارجی برمی‌گردد، روشن شود و موضوع فیصل یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972223

وب گردی

وب گردی