آتش زیر خاکستری چون مذاکره مجددبا آمریکا

مذاکره مجدد با آمریکا که در لفافه از زبان دولتی ها و حامیانشان بیان می شود با توجه به ناکام ماندن در برجام کاری و بدعهدی های مکرر آمریکایی ها غیر منطقی است که مسئولان همچنان راه حل مشکلات کشور را پشت میز مذاکره دنبال کنند .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ موضوع مذاکره از جمله مباحث داغ این روزهای عرصه سیاست داخلی ایران است. به خصوص بعد از سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل بوق مذاکره با امریکا دوباره دمیده شد و جریاناتی پیگیر این موضوع شدند. به طور مثال بعد از آنکه روحانی طی سخنرانی خود درسازمان ملل گفت: « برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم.»با همین جمله بود که طرح مذاکره در روزنامه های اصلاح طلب شروع شد و با تیترهایی چون، «به میز مذاکره بازگردید»، «مذاکره از نقطه اکنون»، «من گفت و گو را از همین جا شروع می کنم»، «آمریکا به میز مذاکره ای که بر هم زده بازگردد»، همه این تیترها برای روزنامه های اصلاح طلب و یا حامی دولت بود. چنین مواضعی که برگرفته از سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل است نشان می دهد بحث مذاکره مثل آتش زیر خاکستر است که در بزنگاه هایی خود را نشان می دهد. اما ازیاد نباید برد رئیس جمهور که اینگونه در سازمان ملل بحث مذاکره را پیش کشیده است چه سخنانی را مدت ها قبل در مجلس زد.

مگر دیوانه ایم!

روحانی در صحن علنی مجلس بعد از عهدشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام گفته بود: «مذاکره مجدد درباره برجام حرف خنده‌داری است.» وی همچنین در ادامه سخنان خود آورده است: «مگر کشورها دیوانه‌اند با آمریکا مذاکره کنند.» اما جای سوال است که رئیس جمهور وقتی چنین مواضعی را در قبال مذاکره داشته است چرا بعد از چند ماه چرخش 180 درجه ای دارد و خواستار مذاکره با آمریکا می شود؟

اما در کنار طرح چنین سخنانی باید به فرد دیگری که نقش تعیین کننده ای در مذاکرات برجام داشته بپردازیم. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بعد از آنکه اعتراف کرد بعد ازبرجام ما حتی نمی توانیم یک حساب بانکی در انگلیس داشته باشیم اظهار نظر جالبی داشته است. وی در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به سوالی درباره‌ آینده روابط میان تهران و واشنگتن دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا گفت: «ما در دنیای احتمالات زندگی می‌کنیم بنابراین هیچ چیز غیرممکن نیست اما باید ببینیم چه می‌شود.»

با این اوصاف پنجره مذاکره هنوز برای مقامات ایران باز است. به طوری که می توان در صحبت های آنها تمایل به مذاکره با آمریکا را پیدا کرد و پی برد نگاه به خارج هنوز در تفکر دولتی ها موج می زند.

مذاکره نخواهیم کرد :

با این حال نباید نکته ای را فراموش کرد. رهبر معظم انقلاب هفتم شهریور مسال در دیدار با هیئت دولت ضمن در نظر داشتن تجربه برجام بیان داشتند: «نتیجه‌ی مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم؟ بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت.»

همچنین رهبر معظم انقلاب طی دیدار مردمی در بیست و دوم مرداد ماه امسال درخصوص موضوع مذاکره با آمریکا تأکید کردند: «با آمریکایی‌ها به علت وجود استدلال‌های دقیق، تجربه‌ی گذشته و ضررهای فراوان مذاکره با یک رژیم متقلب و زورگو مذاکره نمی‌کنیم و در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به‌خوبی پشت‌سر خواهیم گذاشت.»

ولی باید در نظر داشت چنین اظهار نظرهایی که در خصوص عدم مذاکره با امریکا است در بیانات مقام معظم رهبری بسیار تکرار شده است. به طور مثال فرمانده معظم کل قوا طی دیداری که با مسئولان و کارکنان وزارت امورخارجه در مردادماه امسال داشتند با اشاره به بیان مکرر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا از زبان مسئولان کشور، فرمودند: «بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان می‌کردم که روی حرف و حتی امضای آمریکایی‌ها نمی‌توان حساب کرد، بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای ندارد.»

همچنین ایشان در این دیدار تصور حل مشکلات کشور با مذاکره یا رابطه با آمریکا را خطایی واضح خواندند و فرمودند:« آمریکا با اصل نظام اسلامی مشکل اساسی و مبنایی دارد، ضمن اینکه کشورهای فراوانی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین هستند که با آمریکا رابطه دارند اما همچنان با مشکلات فراوان دست به گریبانند.

مذاکره برای برداشتن تحریم ها بود :

رهبر معظم انقلاب همچنین در بیانات خود به اهداف مذاکره ایران با طرف های برجامی اشاره کرده اند. ایشان طی دیدار با مسئولان نظام که در خرداد ماه برگزرا شد بیان داشتند: «من میخواهم این را مطرح کنم که آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بی‌آبرو بشود؟ هدف مذاکره‌ی ما این بود؟ ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه تحریمها برداشته بشود و شما ملاحظه میکنید که بسیاری‌ از تحریمها برداشته نشده، حالا هم دارند تهدید میکنند که تحریمهای چنین‌وچنان را بر ایران تحمیل خواهیم کرد.»

اما روی سخن رهبر معظم انقلاب فقط متمرکز به آمریکا نبوده است بلکه اروپا را هم در بر می گیرد. به طور مثال فرمانده معظم کل قوا اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا کردند و در سخنان مهمی درباره‌ «آمریکا» و «برجام»با اشاره به استمرار عزت و عظمت ملت ایران و بی‌نتیجه ماندن توطئه‌های دشمنان تأکید کردند: «بارها گفته بودیم (به آمریکا اعتماد نکنید)، این هم نتیجه‌اش. درباره‌ی مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.»

با این اوصاف روشن می شود مذاکره با آمریکا نه تنها نمی تواند فایده ای برای کشور داشته باشد بلکه خطر ضرر رساندن به منافع ملی هم در این اقدام وجود دارد. می طلبد جایگزین نگاه به خارج و مذاکره با آمریکا، توجه به ظرفیت های داخلی کشور شود که باعث پیشرفت همه جانبه جامعه ما خواهد شد. برجام ثابت کرد که آمریکا غیر قابل اعتماد است مذاکره مجدد با این کشور در شرایط فعلی کاری غیر منطقی و غیرعقلانی به نظر می رسد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام /

کد خبر: 972255

وب گردی

وب گردی