سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود به تحلیل و بررسی مطالب مهمی پرداخته بودند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "نه جنگ و نه صلح میان ایران و آمریکا" عنوان مقاله ای است که "عریب الرنتاوی " در روزنامه " الدستور اردن" آن را به رشته تحریر در آورده است . نویسنده در این روزنامه با اشاره به پرتاب موشک ایران به حوزه نفوذ آمریکا در سوریه در پاسخ به اقدامات تروریستی اهواز؛ اعتقاد دارد که ایران و آمریکا نه وارد مذاکره خواهند شد و نه جنگ. وی می نویسد: " با پرتاب موشک های بالیستیک کوتاه برد به شرق سوریه و نزدیکی مناطق تحت نفوذ آمریکا از سوی ایران، به نظر می رسد که این کشور به خطوط قرمز آمریکا نزدیک شده باشد اما از آن تجاوز نکرده است. این مساله را جز با این توجیه که چنین اقدامی از سوی ایران واکنشی علیه آمریکا به علت خروج یکجانبه ازتفاهم نامه هسته ای و تحمیل تحریم ها می باشد، نمی توان تفسیر کرد. در همین زمینه باید گفت، آنچه که در اهواز اتفاق افتاد و پاسخ موشکی ایران در داخل سوریه، در واقع تمرینی برای برخورد میان ایران و آمریکا در آینده خواهد بود. این در حالی است که نه آمریکا و نه ایران تمایلی به جنگ ندارند و مذاکره میان دو کشور چه به طور مستقیم و چه از طریق شبکه های پشت پرده، بعید می باشد."

روزنامه " فلسطین آن لاین" هم در مقاله ای با عنوان "رویاهای نتانیاهو " به قلم "ایاد القراء" به سخنان اغراق آمیز نتانیاهو در سازمان ملل و همچنین آیپک درباره موفقیت های اسراییل و رویاهای وی اشاره کرده است. نگارنده می نویسد: "نتانیاهو به طور خشمناکی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از موفقیت های اسراییل سخن به میان آورد و حماس، غزه، لبنان و ایران را مورد مورد حمله قرار داد. بعد از دیداری که وی با « عبدالفتاح السیسی » رییس جمهور مصر داشت، خوشحال به نظر می رسید و به روابط با برخی از کشورهای عربی معتدل افتخار می کند. بدون شک اسراییل در سرکوب و احقاق حقوق مردم فلسطین موفقیت هایی داشته اما این موفقیت ها همراه با اهانت و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین بوده است. به نظر می رسد که نتانیاهو خود را برای انتخابات و جلب حمایت صهیونیست های افراطی آماده می کند و از همین رو این سخنان، یعنی موفقیت های اسراییل را در منطقه و جهان در برابر شورای سازمان های صهیونیستی (آیپک) تکرار کرده است."

"تمرین های نظامی برای گسترش صلح "هم عنوان مقاله روزنامه "عمان " است که بدون ذکر نام نویسنده نوشته شده و بیانگر رویکرد این روزنامه است. این روزنامه درباره تمرین نظامی اخیر عمان می نویسد: "شکی وجود ندارد که تمرین های نظامی که عمان انجام داده و نیز تمرین نظامی مشترک میان این کشور با انگلیس که انجام خواهد شد، از مهمترین تمرین های نظامی با کشور انگلیس است. اهمیت این تمرین در تعداد تجهیزات لجستیکی و یا نیروهای مشارکت کننده در آن نیست، بلکه اهمیت آن در گسترش توان ملی و صلح و تقویت قدرت دفاعی عمان در سطوح مختلف بوده که در راستای تحقق اهداف ملی است.این تمرین نظامی و تعدادی دیگر از تمرین های مدنی، در چارچوب جدول برنامه کاری برای توسعه توانمندی ها با همکاری کشورهای دوست عمان است. در همین زمینه باید گفت که پادشاه عمان در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اهمیت همکاری میان کشورها تاکید نمود."

روزنامه " الحیات " عربستان در مقاله ای با عنوان" ترامپ به افزایش قیمت نفت علاقه ای ندارد" به قلم"رنده تقی الدین " به عدم تمایل ترامپ به افزایش قیمت نفت و واکنش کشورها در قبال آن می پردازد. نویسنده می نویسد: "برخی از معامله گران بازار جهانی نفت انتظار دارند که قیمت نفت به بشکه ای 100میلیون دلار قبل از پایان سال برسد و همچنان به سمت بالا رفتن پیش برود. قیمت نفت در هفته گذشته به بشکه ای هشتاد دلار و تا روز جمعه گذشته نیز به 62 دلار رسیده. و این درحالی است که به زمان تحمیل تحریم های شدیدتر و نفتی علیه ایران نزدیک می شویم. ترامپ هم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که تمایلی به افزایش قیمت نفت ندارد و کشورهای تولید کننده نفت و اوپک را متهم نمود که در حال غارت جهان می باشند.در همین زمینه عربستان نیز اعلام کرد که قیمت نفت را افزایش نخواهد داد و نیازی هم به افزایش تولید بازار نفت نیست."

کد خبر: 972385

وب گردی

وب گردی