پیش از تحریم ایران باید از بازار نفت مطمئن شویم

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده پیش از آغاز تحریم‌های نفتی ایران در روز ۱۳ آبان اطمینان حاصل خواهد کرد که بازار نفت کم و کسری نداشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده پیش از آغاز تحریم‌های نفتی ایران در روز ۱۳ آبان اطمینان حاصل خواهد کرد که بازار نفت کم و کسری نداشته باشد.

هوک در یک نشست خبری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما قبل از تجدید تحریم‌ها اطمینان پیدا خواهیم کرد که عرضه مناسبی در بازار نفت موجود باشد.»

تحریم های آمریکا صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت ایران را هدف قرار داده‌ است، و در همین حال عربستان سعودی خبر داده‌ است که ظرفیت تولید اضافی روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه را دارد.

علاوه بر آن در آستانه اجرای تحریم‌های ایران در آبان‌ماه، وزارت انرژی آمریکا نیز خبر داد که ایالات متحده ۱۱ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک خود را برای فروش عرضه می‌کند.

در همین حال، انتظار می‌رود میزان تولید روزانه نفت آمریکا با ۱٫۳ میلیون بشکه افزایش در سال جاری به ۱۰٫۷ میلیون بشکه برسد و در سال آینده نیز با رشدی یک میلیون بشکه‌ای، به ۱۱٫۷ میلیون بشکه اوج بگیرد.

دولت آمریکا که از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی کنار کشیده و تحریم‌های سنگینی را نیز دوباره علیه ایران اعمال کرده، قرار است از سیزدهم آبان صادرات نفت ایران را نیز محدود کند.

مقام‌های آمریکایی همواره از قصد خود برای «به صفر رساندن» صادرات نفتی ایران سخن گفته‌اند و در مقابل مقام‌های ایرانی این امر را ناممکن دانسته‌اند.

چند مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ اشاره کرده‌اند که این دولت انتظار دارد واردات نفت از ایران در این فاصله کمتر از دوماهه به صفر برسد.

این درحالی است که پنج کشور باقی‌مانده در «برجام»، یعنی فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا، به‌ علاوه آلمان، می‌کوشند که بر اساس توافق برجام راه صادرات نفتی ایران و حضور شرکت‌ها در بازار ایران را باز نگه دارند.

این کشورها روز دوشنبه در این مورد گرد هم آمده و بیانیه‌ای صادر کرده و در آن بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تأکید کردند.

با این حال، آن‌گونه که خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داده، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نیویورک به این موضوع نیز اشاره کرده و گفت: «همه شرکت‌های بزرگ تصمیم گرفته‌اند که از ایران بیرون بیایند و تصمیمی اتخاذ کنند که بر مبنای اصول کسب و کار است.»

به گفته او «واقعیت اقتصادی دنیا این شرکت‌ها را مجاب می‌کند که بین ایران و ایالات متحده، دومی را انتخاب کنند و با این وصف نباید نگران مجراهای مالی بود که کشورهای اروپایی سعی دارند برای ادامه دادوستدها با ایران فراهم کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 972395

وب گردی

وب گردی