امارات از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تبعیت می‌کند

بلومبرگ به نقل از منابع مطلع نوشت که امارات عربی متحده قصد دارد از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تبعیت کند و از هم‌اکنون خواستار مشخص شدن مبدا محموله‌های وارداتی به بنادر خودش است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در حالی که امارات عربی متحده علی‌رغم ادعاهای تند علیه ایران، هنوز به خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد، اما گفته می‌شود که ابوظبی قصد دارد تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را اجرا کند.

به نوشته وبگاه «بلومبرگ» شرکت نفت ملی امارات، علی‌رغم اینکه هنوز تحریم‌های نفتی آمریکا اجرایی نشده، واردات میعانات گازی از ایران را در ماه سپتامبر به نصف رسانده است.

به گفته افراد مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، به تازگی مقامات گمرکی امارات از کشتی‌ها و شناورهای نفتکش که در پایانه سوخت بندر «الفجیره» پهلو گرفته‌اند می‌خواهند که مدارک مبنی بر مبدأ محموله خود را نشان دهند.

«دِن سیهریل» تحلیلگر ارشد سنگاپوری می‌گوید: «احتمالا امارات بخواهد پیش از رسیدن به موعد اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محموله‌های ورودی و خروجی به این بندر (الفجیره) را تحت بازرسی شدیدتر قرار دهد».

البته حضور نفتکش‌های ایرانی در بندر الفجیره هنوز ممنوع نشده و مشخص نیست چرا مقامات گمرکی امارات خواستار مدارک مبدأ محموله‌های کشتی‌ها هستند.

این وبگاه همچنین به نقل از دیگر منابع ادعا کرد که صادرات نفت ایران درپی توقف خرید از سوی فرانسه، کره‌جنوبی و هند کاهش یافته است.

در بین شهرهای امارات، دبی بیش اصلی‌ترین وارد کننده نفت سبک و میعانات گازی از ایران است. این منطقه مواد خام وارداتی از ایران را در پالایشگاه‌های خود به سوخت جت و دیگر مصارف محلی تبدیل می‌کند.

«سهیل بن محمد المزروعی» وزیر انرژی امارات نیز روز سه‌شنبه گفته بود که کشورش متعهد به اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه تهران است و میعانات گازی خود را از دیگر کشورها تامین خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

او همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 972461

وب گردی

وب گردی