بررسی صحت اخبار به وسیله هوش مصنوعی

دانشمندان ام‌آی‌تی موفق به توسعه هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند جعلی بودن اخبار را تشخیص بدهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، محققان دانشگاه ام‌‌آی‌تی و مؤسسه تحقیقاتی کامپیوتری قطر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که با ارزیابی دقت و صحت منبع می‌تواند جعلی بودن خبر را تشخیص دهد. غول‌‌های صنعت تکنولوژی در تشخیص اخبار جعلی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. بااین‌حال اکثر تکنولوژی‌های جدید محتوای خبر را براساس داستان در داستان بررسی می‌کنند و بعدازاین که این اخبار جعلی آسیب قابل‌توجهی رساندند آنها را مسدود می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی و مؤسسه تحقیقاتی کامپیوتری قطر راه‌حل بهتری برای مقابله با اخبار جعلی پیدا کرده‌اند. گروه تحقیقاتی از یک سیستم هوش مصنوعی برای سنجش کیفیت منبع خبر استفاده می‌کند. الگوریتم ماشین یادگیری گروه تحقیقاتی از مجموعه‌ای از مقالات موجود استفاده می‌کند تا دقت و صحت منبع خبر را ارزیابی کند.

هوش مصنوعی جدید به‌جای تمرکز بر ادعاهای گفته‌شده در خبر، زبان مورد استفاده برای بیان این ادعاها را مطالعه می‌کند.

تیم تحقیقاتی با تجزیه‌وتحلیل‌ بیش از ۲ هزار خبر الگوریتم ماشین یادگیری را آموزش داد تا بتواند نشانه‌های زبانی اخبار جعلی یا تحریف‌شده را شناسایی کند. سایت‌هایی که اخبار جعلی و تحریف‌شده منتشر می‌کنند معمولاً از زبان احساسی و هیجانی برای بیان استفاده می‌کنند تا آب‌وتاب بیشتری به خبر بدهند.

الگوریتم هوش مصنوعی جدید می‌تواند ارتباط میان اعتبار یک سایت و صفحه ویکی‌پدیا و نشانی وب‌سایت آن را شناسایی کند. هرچه صفحه ویکی‌پدیای یک سایت اطلاعات بیشتری داشته باشد، قابل اعتمادتر است. همچنین هرچه نشانی سایت پیچیده‌تر باشد احتمال این‌که اخبار جعلی و تحریف‌شده منتشر کند نیز بیشتر است.

به گفته دانشمندان، اثربخشی سیستم جدید ۶۵ درصد است بنابراین هنوز آماده استفاده در دنیای واقعی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 972470

وب گردی

وب گردی