محققان دانشگاه ام‌آی‌تی مدل حرکتی توسعه داده‌اند که به ربات‌ها کمک می‌کند مانند انسان‌ها جهت‌یابی کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، به کمک تکنولوژی پیشرفته دانشگاه ام‌آی‌تی حالا ربات‌‌ها می‌توانند برای جهت‌یابی در محیطی جدید، اطراف را زیر نظر بگیرند و از تجربیات قبلی خود استفاده کنند. وقتی یک انسان می‌خواهد از محیطی شلوغ عبور کند، معمولاً بدون نیاز به فکر کردن به‌راحتی مسیرهای خالی را پیدا و بهترین راه را انتخاب می‌کند. انسان‌ها می‌توانند از رفتارهای دیگران یاد بگیرند، متوجه موانع شوند و از آنها دوری کنند. این در حالی است که این مفاهیم جهت‌یابی برای ربات‌ها تعریف نشده است.

دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی راه جدیدی برای کمک به ربات‌ها پیدا کرده‌اند تا بتوانند مانند انسان‌ها جهت‌یابی و مسیریابی کنند. گروه تحقیقاتی یک مدل برنامه‌ریزی حرکتی پیشرفته توسعه داده‌ است که به ربات‌ها اجازه می‌دهد با کاوش در محیط، یاد گرفتن از دیگران و به یادآوردن تجربیات گذشته جهت‌یابی کنند.

الگوریتم‌های برنامه‌ریزی حرکتی مجموعه‌ای از انتخاب‌های احتمالی را در اختیار ربات قرار می‌دهد تا بتواند بهترین راه برای جهت‌یابی را پیدا کند. برای مثال وقتی یک ربات نیاز دارد برای رسیدن به در اتاق مسیریابی کند، این الگوریتم مجموعه‌ای از حرکت‌‌های احتمالی را فراهم می‌کند و سپس با توجه به محدودیت‌ها و موانع موجود در محیط، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را مشخص می‌کند.

تنها مشکلی که این الگوریتم دارد یادگیری ضعیف آن است. ربات‌ها نمی‌توانند به یاد بیاورند که قبلاً در شرایط مشابه چه چیزی یاد گرفته‌اند و همچنین به‌ندرت از ربات‌های دیگر چیزی می‌آموزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972480

وب گردی

وب گردی