بازگشت نخبگان به کشور، فرصتی برای ادای دین به سرزمین مادری است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ، گفت: در کشورهای پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌ افراد متخصص در تمامی رشته‌‌ها وجود دارند؛ بنابراین بازگشت نخبگانی که دانش کافی در دانشگاه‌‌های مطرح دنیا کسب کرده‌‌اند فرصتی برای ادای دین به سرزمین مادری آنهاست .

حسین باهر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌و‌‌گو با خبر‌نگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحصیل در خارج از کشور و بازگشت به ایران گفت: درسال 1349 بعد از کسب مدرک کارشناسی در رشته‌های حقوق، جرم شناسی و کارشناسی ارشد اکونومتری از دانشگاه تهران، برای ادامه تحصیل به کانادا رفتم و بعد از کسب مدرک دکتری و فوق دکتری از دانشگاه کنکوردیا درسال 1356 به ایران بازگشتم.

وی افزود: طی سال‌‌‌های تحصیل در کانادا موفقیت‌‌های بسیاری کسب کردم و در جامعه علمی این کشور یک فرد شناخته شده‌‌‌‌‌‌‌‌ بودم؛ اما با وجود امکانات فراوان و پیشنهاد تدریس در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های مطرح کانادا و آمریکا با انگیزه خدمت به ایران برگشتم و هرگز حاضر نبودم علم و دانش خود را در جایی دور از سرزمین مادری خود ارائه دهم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌ای چون کانادا، افراد متخصص و دانشمند در تمامی رشته‌‌ها به وفور یافت می‌شوند؛ بنابراین بازگشت نخبگانی که دانش کافی در کشورهای توسعه یافته و دانشگاه‌‌های مطرح دنیا کسب کرده‌‌اند فرصتی برای ادای دین به سرزمین مادری آنهاست که زمینه ساز رشد و تعالی بیشتر کشور خواهد شد.

باهر تاکید کرد: در حال حاضر با 74 سال و داشتن تجربه فراوان در امور مختلف و با وجود پیشنهاد‌های بی‌‌‌‌‌شمار تدریس از دانشگاه‌‌های مطرح دنیا، متاسفانه در ایران آنطور که باید از تخصص افرادی مثل من استفاده نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: مهم ترین انگیزه‌‌ام از ماندن در ایران خدمت به توسعه و پیشرفت کشور است. حضور و فعالیت در دانشگاه‌‌ها و استفاده از تجربیات نخبگانی که بعد از تحصیل در خارج از کشور به ایران بازگشتند، بیش از بعد مادی دارای جنبه های ملی و حس وظیفه شناسی این افراد بوده که نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972513

وب گردی

وب گردی