جزئیات طرح جذاب‌سازی طرح‌های پالایشگاهی برای جذب نقدینگی سرگردان

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پالایشی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی گفت: ما سعی کرده ایم با دادن یک دوره تنفس یک ساله، طرح توسعه‌ ظرفیت پالایشگاهی با استفاده سرمایه‌گذاری مردمی را به گونه ای جذاب کنیم که نقدینگی به این سمت هدایت شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، چهارشنبه هفته گذشته 4 مهر، طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که توسط علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود، با امضای 42 نفر از نمایندگان از جمله چندین نفر از اعضای این کمیسیون، در صحن علنی مجلس اعلام وصولشد.

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس ، در تشریح این طرح گفت: طرح مذکور که کار کارشناسی زیادی هم روی آن انجام شده است مربوط به جذب سرمایه های مردمی برای پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های میعانات گازی است که امروز وجود دارد و فقط مشکل نداشتن پول و سرمایه است. این در حالی است که شاهد رشد نقدینگی در کشور هستیم و می‌توان با هدایت نقدینگی مردم به سمت پروژه‌های موجود مشکل سرمایه پروژه‌ها را برطرف نمود.

* طرحی با دو هدف

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه روان شدن نقدینگی هزار و ششصد هزار میلیارد تومانی به سمت بازار سکه و ارز، باعث بهم ریختگی اقتصاد شد، افزود: لذا طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی دو هدف را دنبال می کند. یکی هدایت نقدینگی به سمت تولید و دیگری فعال کردن طرح ها و بنگاه‌های اقتصادی حوزه نفت که موجب بی اثر شدن تحریم های نفتی در آینده خواهد شد اما به دلیل نبود پول و سرمایه کافی فعلا متوقف شده اند.

بختیار ادامه داد: یکی از این طرح ها، مجموعه پالایشگاه‌های هشت گانه سیراف در منطقه عسلویه با خوراک 60 هزار بشکه‌ای میعانات گازی است که مجوز احداث، زمین و خوراک به آنها داده شده و لایسنس آن ها نیز مشخص شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه برخی از دوستان می پرسند که دولت یا بخش خصوصی می توانند هر کدام به تنهایی این کار را انجام دهند و چه نیازی به قانون گذاری دارد، گفت: پاسخ این است که ما سعی کرده ایم طرح را به گونه ای جذاب کنیم و اجازه هایی به دولت بدهیم که نقدینگی به این سمت هدایت شود وگرنه در شرایط عادی کسی سرمایه خود را به این سمت هدایت نمی کند.

* طرح‌های پالایشی چگونه برای جذب نقدینگی جذاب می‌شوند

بختیار در توضیح جزئیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی گفت: بعد از شروع به بهره برداری که دو یا سه سال طول خواهد کشید، یک دوره تنفس یک ساله یا دو ساله برای پرداخت خوراک قائل شده ایم. خوراک دریافتی این پالایشگاهها به غیر از 14.5 درصد که سهم شرکت ملی نفت است، در باقی میزان سهم دولت و سهم صندوق توسعه ملی است.

او ادامه داد: در این مرحله اجازه داده ایم که پول خوراک به غیر از آن 14.5 درصد برای مدت یکسال علی الحساب پرداخت نشود و پول حاصل از فروش فرآورده‌های صادراتی آنها به عنوان هزینه‌ سرمایه (سود سرمایه گذاری) میان مردم و سرمایه‌گذاران تقسیم گردد و پول حاصل از تنفس خوراک که در واقع طلب دولت محوسب می‌شود که در سال نخست جهت جذاب شدن پروژه در اختیار مردم و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، به عنوان یک وام 12 ساله با نرخ سود 4 درصد ارزی تقسیط و از سود حاصل از پالایشگاه به دولت و صندوق توسعه ملی بازپرداخت شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اضافه کرد: این موضوع، طرح مذکور را بسیار جذاب می کند و می تواند از طریق بازار سرمایه و بورس نسبت به جذب سرمایه مردمی در حوزه پالایشگاهی فعالیت کند.

* بازار فرآورده‌های نفتی در جهان بسیار جذاب‌تر از نفت خام است

بختیار درباره افزایش ظرفیت پالایشی کشور اظهار داشت: با تصویب و اجرای این طرح چند اتفاق مثبت رخ می دهد: نخست اینکه ما کمی به اهداف قانون برنامه ششم در حوزه پالایشگاهی نزدیک می‌شویم. دوم اینکه در شرایطی که هر روز آمریکایی ها ما را به تحریم خرید نفت تهدید می کنند، با تبدیل نفت به فراورده‌های نفتی، ارتباط این فراورده ها با ایران دیگر قابل شناسایی نیست. در نتیجه، فراورده های مذکور قابل فروش و قابل معامله در بازارهای دنیا است و محدودیت های نفت را در صادرات ندارد و می‌توان از طریق خط لوله، حمل و نقل جاده‌ای و کشتی‌های با ابعاد کوچکتر فراورده‌ها را صادر نمود.

بختیار در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات بازار فروش دارند، گفت: بله. امروز وضعیت فرآورده های نفتی در جهان به خصوص کشورهای همسایه به گونه ای است که خریدار فرآورده های نفتی اعم از نفت و بنزین و گازوئیل در دنیا وجود دارد.. در رابطه با بنزین و گازوئیل و... هم باید تاکید کنم که بازار فروش بزرگی در منطقه و دنیا وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: البته ما در نفت کوره از آنجایی که پالایشگاهها نتوانسته اند به روز شوند، دچار مشکلاتی هستیم و باید حتما به روز بودن پالایشگاه‌ها را جدی بگیریم زیرا پیش بینی می شود از سال 2020 با مشکل جدی تر مواجه شویم. از سال 2020 موارد زیست محیطی باید در پالایشگاهها اجرا شود و لذا به روزرسانی پالایشگاهها را باید جدی بگیریم و طرح های های ارتقای فناوری پالایشگاهها را در اولویت قرار دهیم.

بختیار تاکید کرد: باید این خوراک به بخش های خصوصی واگذار شود تا اگر آمادگی لازم را دارند بیایند و خوراک بگیرند و نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند. اما این کار به شکل سختگیرانه ای در وزارت نفت دنبال می شود و در حوزه معاونت برنامه ریزی وزارت نفت کار بسیار سخت پیش می رود. اگر این روند را تسهیل کنیم از چالش ها نجات پیدا می کنیم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس درباره نظر دولت درباره این طرح گفت: از آنجاییکه در این طرح سعی کرده ایم تمام نقطه نظرات، مسائل و مشکلات موجود را ببینیم و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم؛ به نظر می رسد دولت نباید با این طرح مخالفتی داشته باشد. البته ما آمادگی داریم که نسبت به رفع ابهامات و ایرادات احتمالی جزئیات این طرح اقدام کنیم.

* طرح جذاب‌سازی پروژه‌های پالایشگاهی چیست؟

بر اساس جزئیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ظرفیت پالایشی کشور به میزان 2 میلیون بشکه نفت در روز از طریق جذب سرمایه‌های مردمی افزایش می یابد.

در این طرح با هدف جذاب تر شدن پروژه و تسهیل در جذب سرمایه‌های مردمی پیشنهاد تنفس خوراک به مدت یک سال داده شده است. در سال نخست پس از بهره‌برداری از مجتمع های پالایشی با تنفس خوراک از سوی وزارت نفت، هزینه‌ سرمایه (سود سرمایه گذاری) میان مردم و سرمایه‌گذاران تقسیم می‌گردد. همچنین مردم و سرمایه‌گذاران علاوه بر دریافت سود سرمایه‌گذاری‌ خود از طریق تنفس خوراک یک‌ساله، سهام‌دار مجتمع پالایشی نیز هستند. لازم به ذکر است پول حاصل از تنفس خوراک (طلب دولت)، به عنوان یک وام 12 ساله با نرخ سود 4 درصد ارزی تقسیط و از سود حاصل از پالایشگاه به دولت و صندوق توسعه ملی بازپرداخت ‌می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 972522

وب گردی

وب گردی