109 سد در حال ساخت است/ بهره‌برداری از 42 سد تامین کننده آب شرب تا پایان برنامه ششم توسعه

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در حال حاضر 109 سد در حال ساخت داریم که از این تعداد 42 سد که با هدف تامین آب شرب کلانشهرها در حال ساخت هستند؛ به هر طریق ممکن باید تا پایان برنامه ششم توسعه وارد مدار بهره‌برداری شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد حاج‌رسولی‌ها در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت منابی آبی کشور پرداخت و افزود: پرونده سال آبی 96-97 در حالی بسته شده است که میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان شهریورماه امسال به حدود 171 میلیمتر رسیده است که براساس برآورد صورت گرفته افت نزولات جوی سال گذشته به گونه‌ای بوده است که سومین سال آبی کم بارش را در طی نیم قرن اخیر سپری کرده‌ایم.
او با اشاره به کاهش 33 درصدی ورودی آب به سدهای کشور، گفت: در حال حاضر میزان ذخیره آب در سدهای کشور به حدود 19.81 میلیارد مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است و در حال حاضر 60 درصد مخازن سدهای کشور نیز خالی است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه افت بی‌سابقه بارندگی‌ها موجب کاهش 25 درصدی تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی در سال جاری شده است، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته درصددیم تا برای پیک تابستان سال آینده نیز حداقل تولید معادل امسال را در برنامه داشته باشیم که بر این اساس 252 مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید تا پیش از پیک برق تابستان 98 وارد مدار خواهد شد.
حاج‌رسولی‌ها به وضعیت دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بارندگی‌های کشور به طور متوسط 31 درصد کاهش یافته است ولی نزولات جوی مربوط به این منطقه رشد مناسبی نسبت به سال گذشته و مدت متوسط بلندمدت داشته است که همین امر موجب شده است تا حدود 61 درصد رهاسازی از سدهای ما نسبت به برنامه اولیه احیای دریاچه افزایش پیدا کند.
او افزود: ولی در حوضه آبریز زاینده رود این شرایط کاملا متفاوت است و کل آورد سال آبی گذشته سد زاینده رود 540 میلیون مترمکعب بوده است که این سد تاکنون با چنین افت ورودی به مخزن روبه‌رو نبوده است به طوری که کمترین میزان ورودی آب به این سازه‌ آبی 700 میلیون مترمکعب بوده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در طی هفت سال اخیر هیچ طرح جدید سدسازی به لایحه قانون اضافه نکرده‌ایم، گفت: ما هم اکنون در پی تکمیل طرح‌های نیمه تمام هستیم و درصددیم طرح‌های موجود را با سرعت به پیش می‌بریم.
حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: ما در حال حاضر 109 سد در حال ساخت داریم که از این تعداد حدود 52 سد بیش از 50 درصد پیشرفت داشته‌اند. از این تعداد نیز 42 سد که با هدف تامین آب شرب کلانشهرها در حال ساخت هستند به هر طریق ممکن باید تا پایان برنامه ششم توسعه با تامین 15 هزار میلیارد تومان وارد مدار بهره‌برداری شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972563

وب گردی

وب گردی