اولین بستر Testbed شبکه‌ی مخابراتی نسل پنجم کشور در دانشگاه شریف راه‌اندازی شد

جمعی از پژوهشگران دانشکده ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به راه‌اندازی اولین بستر Testbed شبکه‌ی مخابراتی نسل پنجم کشور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، در سال‌های اخیر حوزه‌ی 5G به ‌طورجدی در شبکه‌های موبایل جهان مطرح‌شده و انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۹ میلادی به‌طور رسمی در برخی کشورها راه‌اندازی شود. با توجه به تغییر بنیادینی که در شبکه موبایل در این نسل به وجود آمده، نیاز به پژوهش در زمینه‌های نوینی مطرح‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شبکه‌های مجاز، نرم‌افزار محور و ابری اشاره نمود.

در این راستا از 3 سال گذشته، دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف با محوریت دکتر خلج استاد دانشکده ی مهندسی برق، با راه‌اندازی آزمایشگاه شبکه‌های مخابراتی نرم‌افزار محور و دفتر خدمات فناوری شبکه‌های مخابراتی پیشرفته ابری، اقدام به پیاده‌سازی اولین پلتفرم کاملاً قابل‌برنامه‌ریزی برای شبکه موبایل به‌صورت End-to-End نموده است که کلیه بخش‌های یک شبکه‌ی عملیاتی موبایل شامل سیم‌کارت اختصاصی، ایستگاه پایه eNode B و بخش هسته موبایل (Core Network) را شامل می‌گردد. با نصب و راه‌اندازی این پلتفرم عملیاتی که از طریق همکاری پژوهشی با مؤسسات تحقیقاتی طراز اول خارج از کشور و با همکاری و پشتیبانی شرکت همراه اول به انجام رسیده است، امکان تست ادوات،‌ تجهیزات و نرم‌افزارهای جدید شبکه در مسیر تحول به سمت 5G قابل پیاده‌سازی و راه‌اندازی است.

خلج در این خصوص اظهار داشت: این بستر که اولین نمونه‌ی کامل SDN-NFV مخابراتی کشور است، به مشابه سیستمهای پیشرفته معادل اپراتورهای برتر جهان مانند Orange و Vodafone، در قدم‌های بعدی و با همکاری شرکت همراه اول، بعنوان اولین Test bed عملیاتی کشور برای طراحی و راه‌اندازی شبکه موبایل نسل پنجم راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: در این راستا، در نمایشگاه تلکام سال جاری نیز، دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف به همراه شرکت همراه اول اقدام به راه‌اندازی مجموعه دموهایی برای نمایش کاربردهای 5Gدر کاربردهای نوین مخابراتی نموده است که مجموعه‌ی متنوعی از قابلیت‌های شبکه 5G مانند پهنای باند بالا و تاخیر کم را در شبکه مخابراتی به نمایش می‌گذارد.

مدیر آزمایشگاه شبکه‌های مخابراتی نرم‌افزار محور خاطرنشان کرد؛ با آشنایی جامع تر متخصصین و کاربران کشور با توانایی های نسل پنجم موبایل، انتظار می رود از طریق توسعه هر چه سریعتر این فناوری و راه اندازی شرکتهای دانش بنیان نوین در داخل کشور و همچنین تربیت نیروی انسانی جوان و کارآمد در این حوزه نوظهور، کشور ما نیز در زمره پیشروان این فناوری در جهان قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972564

وب گردی

وب گردی