فضول های همیشه همراه

دستگاه های تلفن همراه با وجود تمام مزایا و همراهی که با کاربر خود دارند در بدو حضور خود در اجتماع، نگرانی ها و سوالات زیادی را به وجود آورده اند. یکی از این نگرانی ها شنود کاربران توسط این همراهان همیشگی است که در ادامه به آن می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، از ابتدای حضور دستگاه های تلفن همراه، سوالات زیادی در زمینه سطح امنیت آن ها برای کاربران به وجود آمد. آیا موبایل باعث ایجاد سرطان می‌شود؟ آیا افراد جوان را از اجتماع دور تر می‌کند؟ و جالب تر از همه آن ها آیا موبایل ها به ما گوش می‌دهند؟

در سال 2016 یک زوج تصمیم می گیرند تا مسئله شنود را آزمایش کنند. آن ها که تا به حال هیچ گربه ای نداشتند و در مورد تهیه غذای گربه نیز هیچ صحبتی نکرده بودند تصمیم گرفتند این آزمایش را با صحبت در مورد این موضوع انجام دهند. چند روز بعد در کمال تعجب متوجه شدند که فیسبوک برای آن ها تبلیغات تهیه غذای گربه می فرستد.

اگر جست‌و‌جویی ساده در مورد شنود تلفن همراه، در توییتر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تجربیات این چنینی برای افراد مختلفی اتفاق افتاده است.

این مسئله برای شبکه اجتماعی اینستاگرام هم که فیسبوک در سال 2012 یک میلیارد دلار برای آن پرداخت کرده وجود دارد.

مسئله امنیت اطلاعات در فیسبوک برای بار اول نیست که مطرح می‌شود و شکایت های مربوط به حریم شخصی افراد، سال 2011 از طریق کمیسیون تجارت فدرال به این شرکت ابلاغ شد.

فیسبوک به تازگی به علت درز اطلاعات کاربران به شرکت «کمبریج آنالتیکا» مورد بازخواست قرار گرفته است. این شرکت در زمینه داده‌کاوی و تحلیل فعال است.

فیسبوک اطلاعات کاربران را بدون اجازه در اختیار کمبریج آنالتیکا قرار داد و این شرکت از آن برای استفاده خاص و تبلیغات مختلف سیاسی( از جمله دخالت در انتخابات 2016 آمریکا) استفاده کرد.

«الکساندریا اکازیو-کورتز» فعال سیاسی آمریکا، اعلام کرد که فیسبوک بر تماس های خصوصی و متون کاربران اندروید نظارت دارد.

این شنود برای فیسبوک مفید است؛ زیرا درآمد حاصل از تبلیغات این شرکت، تنها در سه ماهه اول سال میلادی بیش از 9 میلیار دلار بود. حال با این سطح از درآمد چرا آن ها نخواهند که کاربران را شنود کنند.

این سخن عجیب نیست که بگوییم تلفن های همراه همیشه ما را شنود می کنند. برای مثال آیفون با داشتن برنامه ای به نام «سیری» در هر زمانی آماده پاسخگویی به کاربر خود است آیا این به معنای آمادگی برای شنود، در هر لحظه نمی باشد.

این ویژگی در سال 2015 توسط اپل معرفی شد، این فناوری «passive-listening» نام دارد که در واقع به ظاهر در حال خدمت رسانی به کاربر است در حالی که برای خدمت به سازندگان خود فعالیت می کند و در هر زمان در حال شنود است.

ویژگی های مشابه در گوشی های اندروید وجود دارد که در آن کاربر یک عبارت شخصی را برای بیدار کردن دستیار دیجیتال سیری ایجاد می کند. به معنای اینکه مسئله به اپل هایی که دارای ویژگی سیری هستند محدود نمی شود. دستیار صوتی الکسا آمازون، نیز در هر زمان آماده گوش دادن به کاربران خود است. به معنای اینکه دستگاه های الکترونیکی همه جا در حال انتظار و گوش دادن هستند.

امروزه تلفن های همراه از همیشه قدرتمندتر هستند و قادر به گوش دادن به چیزهایی هستند که در اطراف آن ها وجود دارد. برنامه هایی که ما استفاده می کنیم متعلق به افرادی است که بخش عمده ای از پول خود را از تبلیغات به دست می آورند. با توجه به همه این‌ها، کاربران تلفن همراه باید این واقعیت را در نظر بگیرند که تلفن های همراه بیش از آن که فکر کنیم، فضول هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972635

وب گردی

وب گردی