نجات از خطرات اشعه ماورابنفش با مچ بند کاغذی

اگر چه قرارگرفتن در معرض تابش نور خورشید برای دریافت ویتامین دی ضروری است، اما طولانی شدن این فرایند می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مهر، تابش زیاد نور خورشید بر بدن انسان موجب آفتاب سوختگی، سرطان پوست و پیرشدن سریع پوست می شود. برای کسب اطلاع از اینکه چه زمانی باید حضور در برابر تابش نور خورشید را به پایان رساند، روش یقین آور و دقیقی وجود ندارد.

از همین رو محققان دانشگاه RMITدر استرالیا با همکاری پژوهشگران دانشگاه گرانادا در اسپانیا دستبندهای کاغذی یک بار مصرفی طراحی کرده اند که دارای چهار صفحه گرد چسبانده شده برروی بدنه آن است. بر روی هر یک از این چهار صفحه شکلک هایی نقاشی شده که اولی کاملا خندان است و به تدریج از میزان خندان بودن این شکلک ها کاسته می شود تا در شکلک چهارم به تصویری کاملا ناراحت می رسیم.

این تصاویر با استفاده از یک جوهر خاص چاپ شده اند که حاوی اسید فسفومولیتیک بوده و با افزایش تابش نور خورشید از حالت بی رنگ به حالت آبی تغییر رنگ می دهند. بنابراین اگر شکلک چهارم ناراحت نیز به رنگ آبی درآید مفهوم آن این است که فرد باید بلافاصله به سایه برود و از نور خورشید فاصله بگیرد.

گفتنی است دستبندهای مذکور بر مبنای رنگ پوست افراد با نژادهای مختلف در شش مدل متنوع و با شش درجه حساسیت متفاوت تولید شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972724

وب گردی

وب گردی