رضایت دانشجو چقدر ارزش دارد؟

یکی از شاخص هایی که دانشجویان در مورد آن برای تعیین محل تحصیل خود اطلاعات به دست می آورند، نمره رضایت دانشجو است که توسط دانشگاه ها منتشر می شود. سوالی که در این میان مطرح می شود این است، آیا این میزان رضایتمندی قابل اعتماد است؟

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رضایت دانشجو بخش مهمی از فعالیت های دانشگاه ها محسوب می شود. چرا جایی تحصیل کنیم که در انتها از نتیجه به دست آمده تحصیلاتی خود راضی نباشیم؛ بنابراین رتبه بندی های دانشگاه ها برای دانشجویان اهمیت خاصی دارد.

سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که این نمره میزان رضایت دانشجو منتشر شده توسط دانشگاه ها، تا چه اندازه قابل استناد است.

این میزان رضایت می تواند شاخص خوبی برای اجماع عمومی دانشجویان باشد که بر اساس موارد مهمی مانند کیفیت دوره، حمایت دانشجویی و فرصت های تحصیلاتی تعیین می گردد.

اما موردی که اینجا وجود دارد این است که میزان رضایت دانشجو، ذهنی است و نمی توان به طور قطع در مورد آن صحبت کرد؛ بنابراین نمره رضایت، که حاصل از حس دانشجو در مورد محل تحصیل خود است، نمی تواند دقیق باشد.

فاکتورهای مختلفی بر تفکر دانشجویان در مورد محل تحصیلشان تأثیر می گذارد و صرفا شامل تحقیقات یا اعتبار آن دانشگاه نیست.

رضایت دانشجو از تجربه دانشگاهی شامل عوامل خارج از خود دانشگاه چون: دوستان، وضعیت مالی، شخصیت، انگیزه و موارد دیگر نیز می شود. در واقع نداشتن دغدغه مالی باعث ایجاد احساس راحت تری در دوران تحصیل می شود.

بنابراین برخی از فاکتورهای اثرگذار روی رضایت دانشجو خارج از کنترل دانشگاه است.

علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات، عدم وجود امکان مقایسه برای دانشجوست؛ یعنی تا زمانی‌که دانشجو در حال تحصیل در یک دانشگاه است تجربه ای از محل آموزشی دیگری ندارد که بخواهد به وسیله آن مقایسه ای را انجام دهد.

آمارهای میزان رضایت دانشجو، اغلب به راحتی دست‌کاری می شوند تا مثبت نشان داده شوند،؛ بنابراین داده های مذکور نمی توانند تجربیات واقعی دانش آموزان را در مورد تحصیل در آنجا بیان کنند.

«آرتی آگراوال» یکی از استادان دانشگاه لندن به گاردین گفت که نمره رضایت دانشجو ایده خوبی برای رتبه بندی است؛ اما شیوه ای که از آن استفاده می شود، نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

آگراوال این سوال را مطرح کرد: «آیا سوالات استاندارد و چند گزینه ای (نظرسنجی های رضایت دانشجویان) واقعا می توانند تجربه دانشجویان را به شیوه ای معنی دار ارزیابی کنند. بعید به نظر می رسد. نمی توان لیستی از تجربیات انسانی را در یک جدول قرار داد و بر اساس آن ها به تصمیم گیری پرداخت. این اطلاعات فقط تا اندازه ای که به موسسات اطمینان شود، مفید واقع می گردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972758

وب گردی

وب گردی