تاثیر فناوری های دیجیتال بر سلامت جامعه را نمی توان انکار کرد

ضعف سواد سلامت در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته، باری بیشمار بر نظام سلامت کشور وارد می کند، جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت و منابع کشور توان همراهی این سیل را نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز، امیر حسین اسدی -دبیر علمی جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت می نویسد: بیماری های غیر واگیر با ریشه در سبک زندگی جامعه، با سرعت بالایی در حال رشد در کشوراست،مصرف بی رویه دارو و نبود فرهنگ استفاده صحیح و برخی مشکلات ساختاری، حجم بالایی از منابع سلامت را هدر می دهد، منابع کم وزارت بهداشت و مشکلات اقتصادی، امکان ارایه خدمات با کیفیت بالا به عموم مردم در هر زمان و هر مکان را نمی دهد، برخی مشکلات در بحث تحریم ها و ضعف تکنولوژی داخلی، امکان انجام خدمات با کیفیت سلامت را سلب کرده است، خطاهای پزشکی و نبود نظارت مستمردر هر زمان و هر مکان، باعث کاهش کیفیت ارایه خدمات می شود، بیکاری فارغ التحصیلان سلامت باعث مشکلات بیشمار اجتماعی-اقتصادی می شود.

راهکار حل این مشکلات چیست؟

ظهور فناوری های دیجیتال از قبیل اینترنت اشیا، فناوری های موبایل، رسانه های اجتماعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، فناوری های ابری و هوش مصنوعی، باعث متحول شدن تمام ابعاد کسب وکارها شده است. صنعت پزشکی و سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست و هیچکس نمی تواند اثر فناوری های تحول آفرین را بر زندگی طولانی تر و سالم تر انکار کند.

ظهور بیمارستان های دیجیتال، تجهیزات هوشمند، ربات های جراح تحولی بزرگ در مراقبت و تجربه بیماران به همراه داشته است.

سلامت نامه نشریـه مجـازی جشنـواره رسانه های دیجیتال سلامت Virtual Journal سه حوزه پزشکی و سلامت اغلب بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی هر کشور را به خود اختصاص می دهد وصرفه و ایجاد ارزش در این حوزه می تواند اقتصاد یک کشور را بصورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال در سال ٢٠١٥ هزینه های بهداشت عمومی در ایالات متحده آمریکا ٣٫٢ تریلیون دلار بود که ١٨ ٪کل تولید ناخالص داخلی آن کشور را شامل می شد.

در سال های اخیر انقلاب فناوری های دیجیتالی ٣٠٠ میلیارد دلار صرفه جویی در این حوزه برای این کشور همراه آورده است. بررسی پژوهش های بین المللی نشان می دهد که فضای مجازی و فناوری های دیجیتال توانسته نقشی اساسی در آموزش سبک زندگی و بهبود آن در جامعه، کاهش هزینه های بهداشت و درمان، کاهش بار بیماری ها از طریق افزایش سواد سلامت، ارتقای دانش پرسنل بهداشتی و درمانی، افزایش کیفیت آموزش دانشجویان پزشکی، کاهش خطاهای پزشکی، کمک به برنامه ریزی مدیران سلامت و پیش آگهی آینده با استفاده از بیگ دیتا و داده کاوی داشته باشد. نکته غیر قابل انکار تاثیر فناوری های دیجیتالی بر تجربه بیماران است که می تواند تحولی بزرگ در صنعت پزشکی و سلامت و ارتقای رضایت بیماران و جامعه از خدمات سلامت، به همراه داشته باشد.

نخستین جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت با هدف استفاده از ظرفیت بالای رسانه های دیجیتال در ارتقای سواد سلامت جامعه، جریان سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای دیجیتال سلامت، شناسایی تولیدکنندگان آثار دیجیتال سلامت و تشکیل بانک اطلاعاتی جهت ارائه خدمات بهینه، کمک به توسعه کسب و کارهای نوپا، کاهش هزینه و تسهیل دسترسی عمومی به تولیدات سلامت در هر زمان و مکان، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل ها و شرکت های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات سلامت وایجاد بستر رقابت میان تولیدکنندگان رسانه های دیجیتال سلامت در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و صادرات در این صنعت، مهر ماه سال جاری از سوی وزارت بهداشت و توسط موسسه آوای هنر سلامت برگزار می شود.

منبع: هفته نامه سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 972781

وب گردی

وب گردی