کتاب «نگرشی جامعه شناختی به تاریخ معاصرعراق» منتشر شد

کتاب «نگرشی جامعه شناختی به تاریخ معاصر عراق از آغاز دوره عثمانی تا نیمه قرن نوزدهم» تالیف علی الوردی با ترجمه دکتر محمد جعفری هرندی توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «نگرشی جامعه شناختی به تاریخ معاصر عراق» با عنوان اصلی «لمحات اجتماعیه من تاریخ العراق الحدیث» حاوی مطالب تاریخی و اجتماعی سرزمین پر آشوب عراق پس از فتح بغداد به وسیله دولت عثمانی در فاصله زمانی سال های 1536 تا 1920 میلادی است و این حوادث آمیختگی خاصی با روابط آن سرزمین و کشور ایران دارد.

این آمیختگی ناشی از مسائل متعددی است که امور مرزی، مذهبی و مسافرت اتباع دولت ایران به سرزمین عراق در راس همه آنها قرار داشته و دارد. نویسنده براساس رویدادهای تاریخی به تحلیل جامعه شناسانه ای از این رویدادها پرداخته و از این طریق دریچه نویی به حوادث این دو کشور که هم اکنون نیز روابطشان در امور سیاسی، اجتماعی، مذهبی و حتی اقتصادی تنگاتنگ است، می گشاید.

این کتاب شامل 10 فصل است که هریک از فصول درباره تاریخ اجتماعی کشور عراق و حاکمان آن دوران است. مقدمه کتاب شامل بخش هایی چون اخلاق عراقیان، همبستگی اجتماعی و جنگ های قومی است. فصل اول درباره شکل گیری دولت عثمانی و فتح بغداد و حکومت سلطان سلیم و فتح بغداد است. فصل دوم نیز شامل بخش هایی چون دولت صفویه، انتشار مذهب و شاه عباس کبیر است. فصل سوم درباره دوره دوم دولت عثمانی است. فصل چهارم به انقراض پادشاهی صفویه و ظهور نادرقلی تا محاصره بغداد اختصاص دارد. فصل پنجم و فصل ششم درباره دوره ممالیک در عراق است. فصل هفتم از سلیمان کبیر و آغاز جنبش وهابیان تا فتح حجاز را شامل می شود. فصل هشتم و نهم درباره زندگی پادشاهان عراق چون سلیمان کبیر و داود پاشا است و دست آخر در فصل دهم به بیان نمونه هایی از اختلافات و درگیری های در عراق آن زمان می پردازد.

کتاب « نگرشی جامعه شناختی به تاریخ معاصر عراق از آغاز دوره عثمانی تا نیمه قرن نوزدهم» تالیف علی الوردی با ترجمه دکتر محمد جعفری هرندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 309 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 18 هزار تومان توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 972782

وب گردی

وب گردی