جزئیات برنامه‌ های دانشگاه آزاد اسلامی برای پیاده‌ روی اربعین

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به‌ منظور حضور آسان‌ تر دانشجویان در مراسم پیاده‌ روی اربعین بخشنامه‌ ای را در راستای حمایت‌ های مالی و معنوی تدوین کرده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، عظیم‌ترین راهپیمایی دنیا کمتر از یک ماه دیگر آغاز می‌شود؛ راهپیمایی‌ ای که در آن میلیون‌ ها نفر از سراسر دنیا خود را به کربلا می‌ رسانند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند. در این میان زوار ایرانی نیز مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند تا از این مراسم جا نمانند؛ زواری که در بین آنها از زن و مرد گرفته تا پیر، جوان و کودک به چشم می‌ خورد؛ زنان و مردانی که از هر صنفی خود را به کشور عراق می‌ رسانند و سختی‌ های طی کردن مسافتی طولانی را به جان می‌ خرند تا از قافله عزاداران حسینی عقب نمانند.

به‌ رغم اینکه اکثر زوار حسینی به صورت انفرادی عازم این سفر می‌ شوند، اما موضوع حضور دانشجویان در پیاده‌ روی اربعین کمی متفاوت است و دلیل این تفاوت نیز به اخذ مجوز خروج از کشور و طولانی شدن غیبت‌ هایشان برمی‌ گردد؛ مساله‌ ای که باعث می‌ شود دانشگاه‌ ها همه‌ ساله اقداماتی را برای تسهیل حضور دانشجویان خود انجام می‌ دهند و در این میان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌ عنوان دانشگاهی که بیشترین جمعیت دانشجویی را در خود جای داده، امسال تمهیدات ویژه‌ ای را در جهت حمایت‌ های مالی و معنوی دانشجویان خود انجام داده است؛ اقداماتی که در قالب بخشنامه‌ ای با همکاری مسئولان دانشجویی و معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تدوین شده و نهایتا تا فردا به واحدهای مختلف این دانشگاه ابلاغ خواهد شد، بخشنامه‌ ای که اصلی‌ ترین قسمت آن مربوط به اعطای وام یک میلیون تومانی به دانشجویانی است که در قالب کاروان‌ های ستاد ملی اربعین دانشگاهیان به این سفر اعزام می‌ شوند، وامی که تنها شرط دریافت آن داشتن حساب از سوی دانشجویان در بانک عامل است، هر چند همچنان رایزنی‌ ها برای انتخاب بانک عامل از سوی مسئولان ادامه دارد، اما نکته جالب درباره وام آن است که در صورت تامین منابع مالی، به دانشجویانی که به صورت انفرادی اقدام به رفتن به پیاده‌ روی می‌کنند نیز تعلق خواهد گرفت. از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه به موضوع خروج دانشجویان نیز توجه داشته‌ اند؛ موضوعی که سال گذشته باعث شد 18 هزار نفر از دانشجویان مشمول دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند تنها با وثیقه بسیج دانشجویی و به‌ صورت رایگان مجوز خروج از کشور را بگیرند و امسال نیز قرار است همین روند ادامه داشته باشد؛ با این حال دانشجویان باید در سایت نظام وظیفه و سامانه ستاد ملی اربعین نیز ثبت‌نام کرده و بعد از طی این مراحل اقدام به دریافت مجوز کنند.

یکی دیگر از بندهای این بخشنامه مربوط به اسکان رایگان دانشجویان است و کاروان‌ هایی که به صورت رسمی و از طریق ستاد ملی اربعین دانشگاهیان به نجف و کربلا بروند، می‌ توانند از اسکان رایگان استفاده کنند، با این حال دانشجویانی که به صورت انفرادی به این سفر می‌ روند، می‌ توانند در صورت ثبت‌ نام در این ستاد، از اسکان رایگان بهره‌ مند شوند؛ البته این بخشنامه تنها مختص دانشجویان نیست و اساتید و کارمندان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌ توانند در صورت توجه به شروط لازم در جمع پیاده‌ روان به کربلا حضور داشته باشند. در حقیقت کارمندان این دانشگاه صرفا با موافقت رئیس واحد امکان حضور دارند و اساتید نیز در صورتی که بعد از بازگشت، کلاس‌ های جبرانی را برای دانشجویان خود بگذارند، مشکلی برای حضور در این سفر نخواهند نداشت.

البته اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای پیاده‌ روی اربعین تنها به تدوین این بخشنامه ختم نشده است، چرا که این دانشگاه برای راحتی سفر زوار کشورهای همسایه نیز برنامه‌ هایی را در نظر گرفته که برپایی موکب در مناطق مرزی از سوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام و خوزستان آن هم با همکاری بسیج دانشجویی از جمله این برنامه‌ ها به شمار می‌ رود؛ موکب‌ هایی که در مناطق مرزی با کشور پاکستان و افغانستان برپا می‌ شود تا ضمن استقبال از زوار این دو کشور از زائران کشورهای آذربایجان نیز پذیرایی کند.

به‌ رغم اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ های مفصلی را برای موسم پیاده‌ روی اربعین تدارک دیده است، اما واحدهای مختلف این دانشگاه نیز برنامه‌ های جداگانه‌ ای را برای این مهم دارند؛ برنامه‌ هایی که هرکدام می‌ تواند به سهم خود باری از روی دانشجویان و دانشگاهیان این دانشگاه برای حضور در این مراسم بردارد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهرری یکی از آن واحدهایی است که برنامه‌ های خاص خود را برای این سفر دارد و آن‌ طور که سعید قاضی مغربی به‌ عنوان رئیس این واحد دانشگاهی به «فرهیختگان» می‌ گوید، توجه به مسائل فرهنگی یکی از اولویت‌ های ما به شمار می‌ رود و در همین زمینه نیز کاروان اربعین را در دانشگاه‌ مان راه‌ اندازی کردیم و این آمادگی را داریم تا همه دانشجویان خود را که قصد شرکت در مراسم پیاده‌ روی اربعین دارند، به کشور عراق اعزام کنیم.

وی در توضیح بیشتر این موضوع می‌ گوید: امسال و برای اولین بار در این واحد دانشگاهی دانشجویان را با اتوبوس به نجف می‌ فرستیم؛ اتوبوس‌ هایی که اسم‌ شان «تهران- تهران» است و دلیل این نامگذاری نیز آن است که دانشجویان با اتوبوس از تهران به نجف می‌ روند و از آنجا بعد از پیاده‌ روی سه‌روزه به کربلا رفته و مجددا به نجف آمده و از آنجا با همان اتوبوس‌ ها به تهران برمی‌ گردند، البته کارمندان و اساتید نیز می‌ توانند در این طرح شرکت کنند.

رئیس واحد یادگار امام(ره) شهر ری با بیان اینکه پیش‌ بینی‌ مان اعزام 200 تا 300 نفر از دانشگاهیان و دانشجویان خواهد بود، تصریح می‌ کند: از آنجایی که این طرح برای اولین بار اجرا می‌ شود، طبیعتا نواقصی خواهد داشت. با این حال تمام تلاش‌ مان را می‌ کنیم که کمتر مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد.

موجه بودن غیبت دانشجویان نیز از دیگر مباحث مطرح‌ شده از سوی قاضی‌ زاده مغربی است. به گفته وی، غیبت دانشجویان ثبت‌ نام‌کننده مجاز است و طی لیستی به اساتید مربوطه اعلام می‌ شود. همچنین اگر دانشجویی دارای بدهی شهریه یا بدهی اقساط معوقه باشد نیز مشکلی برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته‌ شده برای دانشجویان ندارد.

قاضی‌ زاده درباره زمان حرکت کاروان دانشجویی این دانشگاه نیز این‌ طور می‌ گوید: زمان حرکت دانشجویان مجرد (پسران) جمعه ۲۷مهر و زمان بازگشت آنها چهارم آبان‌ ماه است. همچنین دانشجویان متاهل، استادان و کارکنان هم دوم آبان‌ ماه به کشور عراق اعزام می‌ شوند و 12 همان ماه نیز به کشور باز می‌ گردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972792

وب گردی

وب گردی