ایران رئیس بعدی کنوانسیون کنترل دخانیات شد

جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس نهمین نشست کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات انتخاب شد.

به گزارش ایسکانیوز، بنا به تصمیم کشورهای عضو معاهده جهانی مقابله با دخانیات در ژنو، جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس نهمین کنفرانس دولت های عضو این کنوانسیون انتخاب شد.

این تصمیم در جریان هشتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات که از 9 تا 14 مهر 1397 در ژنو برگزار شد، اتخاذ و طی آن جمهوری اسلامی ایران با اجماع به عنوان رئیس نهمین نشست اعضای کنوانسیون کنترل دخانیات انتخاب شد.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران به مدت ۲ سال ریاست این نشست را عهده دار خواهد شد. نهمین نشست در اکتبر ۲۰۲۰ در لاهه هلند برگزار می شود.

شایان ذکر است کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت که در سال 2003 تدوین شد، اولین معاهده ای است که تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت مورد مذاکره قرار گرفته و بر حق همه افراد برای دستیابی به بالاترین استانداردهای بهداشتی تاکید دارد.

این معاهده از سال 2005 اجرایی شد و در حال حاضر 168 کشور در آن عضویت دارند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به عضویت این کنوانسیون در آمد و خصوصا در قالب گروه منطقه مدیترانه شرقی در فعالیت های آن مشارکت فعال داشته است.
این معاهده در پاسخ به فراگیر شدن و گسترش اپیدمی دخانیات در جهان بوجود آمد و هدف آن کاهش تقاضا برای مصرف فرآورده های دخانی و محافظت از سلامت همگانی از طریق اعمال محدودیت های قانونی در رابطه با مصرف دخانیات و آموزش و افزایش آگاهی های عمومی نسبت به مضرات استفاده از دخانیات است.

انتهای پیام/

کد خبر: 972823

وب گردی

وب گردی