برگزاری دوره معرفت افزایی با موضوع سواد رسانه ای

دوره معرفت افزایی با موضوع سواد رسانه ایی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان  در سالن آمفی تئاتر این واحد با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور امامی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه به عنوان مدرس این دوره برگزار شد

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای مراسم دکتر انور ضیائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین گفت: تاثیر فضای مجازی، رسانه و هنر کمتر از سلاح و بمب هسته ای نیست بلکه به مراتب بیشتر است.

وی افزود: امروز برای دشمنان ما رسانه از موشک و بمب هسته ای ارزش بیشتری دارد و برای آن برنامه ریزی کرده اند تا با آن ذهن مردم را شستشو دهند و همچنین امرروز که دشمن در حوزه های نظامی، اقتصادی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم تا حدودی تیرش به سنگ خوده، اما دشمن ساکت ننشسته چرا که با ابزاری به نام رسانه می توانند جنگ نظامی، اقتصادی و فرهنگی به پا کند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رسانه اشاره نمود و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند به اقتصاد بچسپید، اقتصاد رانجات دهید و برای آن برنامه داشته باشید ولی از از جنگ روانی و جنگ رسانه ای غافل نباشید چون کاری که جنگ روانی و جنگ رسانه ای انجام می دهد، هیچ بمب و موشکی انجام نمی دهد.

وی در ادامه به وجود شایعات در رسانه ها اشاره نمود و افزود: یکی از ابزارهای رایج در جنگ رسانه، شایعه است. که در جامعه ما از این ابزار به کرات استفاده می شود.

وی در ادامه رسانه را به یک شمشیر دو لبه تشبیه کرد و گفت: رسانه از دیدگاه من مانند یک شمشیر دو لبه است که یک لبه آن باعث افزایش آگاهی، معلومات و تحلیل مسائل خواهد شد و یک لبه دیگر نیز خطرناک و به اندازه لبه دیگر کارایی دارد، که دروغ، توهین و شایعه را در جامعه تحت شعاع قرار می دهد.

سپس در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر منصور امامی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه و مدرس این دوره گفت: ابزار های چون کتاب، تلویزیون، سینما و ... باعث تغییراتی جدیدی در زندگی انسانها شده است.

وی در ادامه به انتقاد بعضی از فیلسوفان، جامعه شناسان و حتی هنرمندان به رسانه ها اشاره نمود و گفت: چارلی چاپلین به عنوان یک هنرمند نگاه خاصی نسبت به تکنولوژی در رسانه داشته که در فیلم عصر جدید به خوبی به آن اشاره نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین امامی گفت: در این فیلم که چاپلین خود طراح صحنه آن بوده است به زیبایی نشان داده است که انسان اسیر دست چیزهایی است که خودش آنها را ساخته است.

وی به آثار نیل پوستن که در خصوص تکنولوژی و رسانه است که در کتاب تکنوپولی ترجمه دکتر صادق طباطبایی به ورود تلویزیون در آمریکا اشاره نمود که در آن کتاب نیل پوستن گفت: با ورود تلویزیون در خانه های آمریکایی ها در دهه 60 ما آمریکایی به اضافه تلویزیون نداریم بلکه یک خانواده جدید آمریکایی داریم و یک آمریکایی جدید تولید کردیم.

امامی اظهار داشت: در جامعه ما جوانان برای اینکه خودشان را به دیگران نشان دهند از طریق برندهایی که در اختیار دارند این کار را انجام میدند و این یعنی ابزار، معرف و هویت انسانها شده است مثلاً شما شاید من رو از طریق ساعت، مارک لباس و برند گوشی بشناسید، در این شرایط ماهیت و هویت انسان در دست تکنولوژی خواهد بود و در اینجا ابزار در زندگی روزمره به هدف تبدیل خواهد شد و این بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امامی گفت: حضور بیش از اندازه رسانه ها و نداشتن سواد رسانه ای در جامعه فرهنگی مانند ویروس ایدز خواهد بود که نمی توان مانع عفونت آن شدو غیر قابل پیشگیری خواهد بود.

وی به نقش رسانه در جامعه ما اشاره نمود و افزود: مهمترین عاملی که جامعه ما را در مسائل سیاسی، اقتصادی به خاک و خون کشیده است نبود سواد رسانه در جامعه ماست که امروز در مسائل اقتصادی شاهد آن هستم و رسانه آن قدر در زندگی ما نفوذ کرده است و امروزه رسانه ها هستند که مشخص می کند چه چیزی را، کی و کجا بخریم.

وی در ادامه به وظیفه نخبگان در شرایط کنونی اشاره نمود و افزود: نخبگان دارای قدرت تشخیص بالای هستند و در بالا بردن سطح سواد رسانه ای مردم نقش به سزای دارند.

وی در ادامه افزود: رسانه های آمریکایی به شخصیتهای پیامبران و اهل بیت توهین کرده و با تولید فیلم ها و سریال های مختلف جامعه ما خصوصاً جوانان را هدف قرار داده اند.

وی گفت: جهان رسانه ای امروزه چنان دنیای واقعی را مغلوب خویش ساخته که به ندرت می توانیم واقعیت را تشخیص دهیم.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعتی ارومیه به عواقب بی توجی خانواده به سواد رسانه ای اشاره نمود و گفت: سواد رسانه ای در خانواده ها نیازمند آموزش و مهارتهای لازم می باشد که اگر خانواده ها با آن آموزها توجه نکنند کانون و صیانت خانواده دچار بحران خواهد شد. چرا که هرگونه بی توجهی در این زمینه می تواند تاوان سنگینی به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امامی بیان کرد: انسان ها در جوامع مختلف با هجمه زیاد اطلاعاتی مواجه هستند و اینجا ست که از طریق سواد رسانه ای تا حدودی می توان از تهاجم اطلاعات و تبلیغات مسموم مصون بمانیم


کد خبر: 972840

وب گردی

وب گردی