اصغری: ساخت و ساز بی‌‌‌‌رویه در هسته رودخانه‌‌ها عامل بروز سیل در مناطق شمالی کشور است

کارشناس هواشناسی گفت: بروز سیل در شهرهای شمالی به دلیل از بین رفتن جنگل‌های شمال و ساخت و ساز بی‌‌‌‌رویه در هسته رودخانه‌‌هاست.

محمد اصغری کارشناس هواشناسی در گفت‌‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دلایل بروز سیل در شهرهای شمالی کشور، گفت: بروز بارش‌های سیل آسا در مناطق شمالی کشور، شهریورماه آغاز شده و در مهرماه اوج می‌گیرد که سیر طبیعی هرساله به همین منوال است. بروز سیل در این مناطق بی‌سابقه نبوده است.

وی افزود: بروز سیل در شهرهای شمالی به دلیل از بین رفتن جنگل‌های شمال و ساخت و ساز بی‌‌‌‌رویه در هسته رودخانه‌‌هاست.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در اوایل آبان‌ماه هم امکان بروز سیل در این مناطق وجود دارد. از هفته آینده یک طوفان حاره‌ای در اقیانوس هند شکل گرفته که به عرض‌های بالاتر می‌آید. با توجه به الگویی که الان در اختیار داریم بروز طوفان در مناطق سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر پیش بینی می‌‌‌‌شود.

اصغری تاکید کرد: متاسفانه یکی از دلایل بروز خسارات در این مناطق عدم توجه مردم به هشدارهای هواشناسی است.

کارشناس هواشناسی در پایان متذکر شد: پیش بینی هواشناسی در صورتی که 24 ساعت قبل صورت گرفته باشد، 98 درصد منطبق بر واقعیت است و هرچه در فاصله زمانی بیشتری رخ دهد خطای بیشتری دارد.

وی در پایان تصریح کرد: ایران کشور خشک و نیمه خشکی است و دارای بارندگی‌های نامنظم و با شدت بالا در مدت زمان کوتاه است که منجر به وقوع سیلاب می‌شود، از این‌رو در زمره کشورهای سیل‌خیز دنیا هستیم. در سال‌های اخیر بر اثر تغییرات اقلیمی و مسائلی که در کشور ما از جمله تغییر کاربری اراضی به وجود آمده شاهد تشدید سیلاب‌ها بوده‌ایم و به همین دلیل ضرورت پرداختن به مدیریت سیلاب و راهکارهای کاهش آن در کشور روز به روز مهم‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 972851

وب گردی

وب گردی