30 درصد دام سبک کشور دردست عشایر

جامعه عشایر با توجه به دارا بودن 28 درصدمراتع کشور، حدود 30 درصد از دام سبک و 4 درصد از دام سنگین موجود در کشور را در اختیار دارند؛ می توان گفت نزدیک 190 هزار تن گوشت قرمز کشور را عشایر تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سرشماری عبارت است از محاسبه تعداد کل اشخاص یا اشیا مورد نظر در مکان مشخص، مانند تعداد کودکانی که در یک سال در کشور متولد می‌شوند. سرشماری هر پنج سال یکبار و به دستور رییس‌جمهور توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود، این امر محدود به انسان‌ها نیست و شامل محصولات، کارگاه ها و کشاورزی نیز می‌شود.

سرشماری کشاورزی با روش شمارش تمام واحدهای کشاورزی صورت می‌گیرد، بر این اساس واحد آماری در سرشماری کشاورزی، بهره برداری کشاورزی است که طبق تعریف، کلیه فعالیت‌های کشاورزی که تحت مدیریت واحدی قرار دارد، یک واحد تولیدی کشاورزی است و به آن بهره برداری کشاورزی می‌گویند.

اولین سرشماری کشاورزی ایران در سال 1352 در بخش‌های روستایی و بعد ار آن این سرشماری به صورت عمومی در نقاط شهری و روستایی اجرایی شد.

سهم 87 درصدی روستاها از سرشماری کشاورزی در سال 93

چهارمین سرشماری عمومی کشاورزی ایران در مهر ماه سال 93 صورت گرفت که در آن بیش از 4 میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور سرشماری شدند که در این میان سهم روستایی ها 87 درصد بوده است.

16 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد

آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال 95 انجام شد که طبق نتایج آن، جمعیت کشور 79926270 نفر بوده که 26 درصد این افراد در روستاها سکونت داشته اند.

طبق بررسی آمار اعلام شده، 16.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که 92 درصد آن ها در مناطق روستایی هستند، همچنین این مساحت در زمینه اراضی زراعی 14.7 میلیون هکتار و در اراضی باغی 1.8 میلیون هکتار است که درصد زیادی از این اراضی در نقاط روستایی واقع شده اند.

سهم عشایر در تولید گوشت قرمز کشور

ایل‌های بختیاری، قشقایی و ایلسون بزرگ‌ترین ایلات کشور هستند، عشایر کوچنده ایران دارای 102 ایل و 597 طایفه مستقل است که طبق آمار این جامعه عشایر از 212660 خانوار با جمعیت 1186830 نفر تشکیل شده که 53 درصد این جمعیت را مردان و باقی آن را زنان تشکیل می‌دهند.

با توجه به این‌که جمعیت عشایر نسبت به جمعیت کل کشور به حد زیادی کمتر است، این جامعه با استفاده از 28 درصد مراتع کشور، 30 درصد از دام سبک و 4 درصد از دام سنگین موجود در کشور را در اختیار دارند و 190 هزار تن یا به عبارت دیگر 25 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند.

از ٩٦١٣٧٧ نفر جمعیت ١٠ ساله و بیشتر در جامعه عشایری، ٧١٣٤٢٥ نفر (معادل ٧٤,٢ درصد) را جمعیت فعال تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 972926

وب گردی

وب گردی