شورابی:  پیوستن ایران به FATF شروع برجام منطقه ای خواهد بود

دبیرشورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: FATF کمک های ایران به گروه های آزادی بخش از جمله انصارالله یمن و حزب الله لبنان را با مشکل مواجه خواهد کرد و می توان گفت که برجام منطقه ای کلید خواهد خورد.

وحید شورابی دبیرشورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره تصویب لایحه تامین مالی تروریسم و FATF در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی ادعا می کنند مشکلات بانکی ایران در صورت پیوستن به این کنوانسیون برطرف خواهد شد؛اما شاهد هستیم که پس از برجام تحریم های بانکی ایران برطرف نشد و بانک مرکزی تا به این لحظه پاسخ روشنی را درباره تحریم سوئیفت ارائه نداده است.

وی افزود: اصل مشکل ما با FATF، نگاه به بیرون برای حل مشکلات کشور است؛ یعنی دولتمردان و بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در خارج از مرزها به دنبال حل معضلات هستند و همچنان با دادن آدرس های غلط به مردم ادعا می کنند که در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی، تمامی مشکلات کشور حل خواهد شد.

شورابی ادامه داد: برجام نمونه واضحی بود که نشان داد نگاه به خارج از مرزها راه حل مناسبی برای غلبه بر مشکلات کشور نیست؛ در صورتی که ایران به کنوانسیون FATF بپیوندد، تمامی اطلاعات مالی و تراکنشی اش در اختیار وزارت خزانه داری آمریکا قرار خواهد گرفت و آمریکا آگاهی پیدا می کند چه بخش هایی را باید تحریم کند.

این فعال دانشجویی با بیان این که FATF موجب افزایش محدودیت ها بر ایران خواهد شد تصریح کرد: متاسفانه با اجرای قوانین FATF با پدیده ای به نام «خود تحریمی» مواجه خواهیم شد؛ نامه بانک کشاورزی در خردادماه سال 96 که به تمامی بخش های خود دستور می دهد به افرادی که در لیست تحریم های این کنوانسیون های بین المللی قرار دارند نباید خدمات مالی ارائه کنند، مهر تاییدی بر این مدعاست.

وی تاکید کرد: اجرای ملزمات FATF بیش از آن که مشکلات بانکی را حل کند، باعث اخلال در نظام بانکی کشور خواهد شد؛ زیرا که بانک ها دیگر به بسیاری از افراد و شرکت ها قادر به ارائه خدمات مالی نخواهند بود.

شورابی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره پیوستن به این کنوانسیون های بین المللی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده اند که قوانین این کنوانسیون ها در جای دیگری پخت و پز می شود؛ ارتباط مجموعهFATF با وزارت خزانه داری و دستگاه های جاسوسی آمریکا امری واضح است و حتی به صورت علنی این موضوع را اعلام کرده اند.

دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان این که تصویب FATF استقلال کشور را مورد خدشه قرار می دهد اذعان داشت: اجرای قوانین FATF نه تنها مشکلات کشور را حل نمی کند بلکه به این مشکلات افزوده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این کنوانسیون ها بابی را برای انجام مذاکرات موشکی و منطقه ای باز می کند یا خیر. اظهارداشت: کشورهای غربی به شکلی نرم و مرحله به مرحله به دنبال اجرایی کردن اهداف خود هستند و قطع به یقین جریانی در داخل ایران به دنبال شکل گیری برجام های دیگری است و به دنبال خدشه وارد کردن به دستاوردهای دفاعی و نفوذ منطقه ای ایران است.

شورابی اضافه کرد: این جریان متاسفانه در دستگاه های دولتی نیز نفوذ داشته اند و می خواهند فضای کشور را به سمتی ببرند که زمینه را برای انجام مذاکرات موشکی و منطقه ای فراهم کنند؛ در واقع پیوستن ایران به FATF شروع برجام منطقه ای خواهد بود.

این فعال دانشجویی در پایان گفت: متاسفانه تا به این لحظه ما بسیاری از تعهدات را در قبال FATF حتی بدون مذاکره پذیرفته ایم و درعمل برجام2 و منطقه ای اتفاق افتاده است به بیان دیگر ، در عمل دست ایران برای حمایت از گروه های آزادی بخش منطقه بسته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 973056

وب گردی

وب گردی