تحریم ها موجب اختلال در تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی ارتوپدی شده است

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به تحریم هاعلیه کشورمان گفت: در 6 ماه گذشته تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی دچار اختلال شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد رازی در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران که قرار است از ۳۰ مهر تا ۴ آبان در محل هتل المپیک تهران برگزار شود گفت: متأسفانه امسال تعداد شرکت های تجهیزات پزشکی حاضر در نمایشگاه کنگره ارتوپدی بنا به دلایل نامعلومی کاهش یافته است و آنها از حضور در نمایشگاه کنگره سرباز زدند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته تعداد ۵۵ شرکت، تجهیزات پزشکی در نمایشگاه کنگره حضور داشتند گفت: این تعداد امسال به ۲۹ شرکت کاهش یافته و این در حالی است که ما حتی ریالی در هزینه های اجاره غرفه اضافه نکرده ایم.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات ارزی امسال نتوانستیم مهمانان خارجی به اندازه کافی دعوت کنیم تا بتوانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، گفت: امسال هیچ ارزی برای کنگره ما اختصاص داده نشد و بسیاری از شرکت‌های عمده تجهیزات پزشکی نیز جهت برگزاری نمایشگاه در حاشیه این کنگره حضور چندانی نخواهند داشت.

رازی در ادامه با انتقاد از روند اجرای طرح تحول سلامت یادآور شد: متأسفانه ریخت و پاش های بی رویه در مراکز درمانی دولتی باعث شد که پول این طرح تمام شود و این در حالی است که شرکت های تجهیزات پزشکی هنوز میلیاردها تومان از بیمارستان ها طلب دارند.

وی افزود: در دنیای امروز هزینه های بهداشت و درمان حدی ندارد و هیچ کشوری در دنیا نمی تواند در این حوزه بی رویه خرج کند.

وقتی تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته و مصرف شد باعث گردید پول طرح تحول سلامت تمام شده و دچار آشفتگی در بازار سلامت شدیم

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: وقتی تجهیزات پزشکی در بیمارستان های دولتی به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته و مصرف شد باعث گردید پول طرح تحول سلامت تمام شده و دچار آشفتگی در بازار سلامت شدیم.

دکتر رازی در رابطه با این که وضعیت تأمین تجهیزات پزشکی بعد از آبان که گفته می شود تحریم ها تشدید خواهد شد، گفت: متأسفانه آشفتگی بازارتجهیزات پزشکی از نوروز امسال آغاز شد. به طوری که در ابتدا ارز مورد نیاز را دیرتخصیص دادند، سپس بانک مرکزی آن را نداد، بعد از آنکه بانک مرکزی ارز را داد، گمرک کالاها را ترخیص نکرد و همین مسئله باعث شد ۶ ماه زمان از بین برود و تأخیر در تهیه و تأمین وسایل پزشکی رخ دهد.

رئیس بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران درمورد تجهیزات پزشکی مورد نیاز در حوزه ارتوپدی گفت: این مساله دلایل اقتصادی و تحریمی دارد به دلیل اجرای طرح تحول و رایگان بودن برخی تجهیزات بی‌رویه از آنها استفاده شد و در بخش دولتی پول‌های اختصاص داده شده به اتمام رسید. طرح تحول باید در شهر کوچکی اجرا می‌شد و اگر با موفقیت همراه بود گسترش می‌یافت.

وی تصریح کرد: بسیاری از پروتزها و تجهیزات پزشکی وارداتی هستند و آنچه فعلا مسلم است ما در کشورمان در مرحله ساخت لوازم پیچ و پلاک و لوازم مربوط به شکستگی ها و تروماها هستیم اما شایعاتی به گوش می رسد مبنی بر اینکه تجهیزات پزشکی از کشورهای چین و پاکستان با مارک ایران در داخل ایران توزیع می شود که امیدواریم واقعیت نداشته باشد.

بسیاری از پروتزها و تجهیزات پزشکی وارداتی هستند و آنچه فعلا مسلم است ما در کشورمان در مرحله ساخت لوازم پیچ و پلاک و لوازم مربوط به شکستگی ها و تروماها هستیم

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت: کشور چین هم برای ما و هم برای کشور آمریکا، تجهیزات پزشکی تولید می کند اما ما باید بدانیم تجهیزاتی که برای ایران از کشور چین وارد می شود، همانی است که برای امریکا هم تولید می شود؟

رازی در مورد آینده طرح تحول سلامت، گفت: هر انسانی می تواند معذرت خواهی کند و بگوید اشتباه کردم اما متأسفانه در کشور ما معذرت خواهی چندان باب نیست.

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی گفت: ما به دلیل مشکلات اعتراض کرده‌ایم و انتظار داشته‌ایم حداقل پس از 20 بار این اعتراض ها به گوش دولت می رسید. ولی اینکه حرکتی نمی‌کنند را نمی‌دانم. بنده به دستور مستقیم وزیر بهداشت بازنشسته شده‌ام و اطلاعات دقیقی هم در این رابطه دارم.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا چنین نمی‌کند و حتی کشورهایی با درآمد بالا نیز زیر چنین قضایایی مانده‌اند. قطعا وقتی همه این خدمات را در همه حوزه‌ها رایگان کنند از نظر مالی با کمبود مواجه می‌شوند و اکنون بیماری که به طور مثال در بخش دولتی بستری می‌شود و بیمارستان قادر به تهیه لوازم جراحی وی نیست اگر خودش بخواهد جهت خرید تجهیزات اقدام کند با ممنوعیت مواجه میشود، و با این اصل بیمار نمی‌تواند درمان شود.

گفتنی است:بیست و ششمین کنگره سالیانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران ۳۰ مهر تا ۴ آبان در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973102

وب گردی

وب گردی