لزوم توجه به کارآمدسازی آموزش عالی و توسعه هوشمند منطقه ای

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند کارآمدسازی علم هستیم، بر توجه به کارآمدسازی آموزش عالی و توسعه هوشمند منطقه ای تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم آغاز سال تحصیلی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در واحد کاشان گفت: نظام آموزش عالی یک مسیر حرکتی اعجاب برانگیز داشته است، به طوری که دنیا اعتراف کرد که کشور ما در حوزه پژوهش و آموزش رشدی قابل توجه و اعجاب برانگیز داشته است.

وی ادامه داد: مقاله های کشور در حوزه علم و دانش رشد خوبی داشته است، بسیاری از نویسندگان رشد ایران را در این زمینه اعجاب انگیز می دانند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر رشد و پیشرفت نکات قابل ملاحظه ای دارد که اگر به آن توجه نشود، تهدیدی برای توسعه به حساب می آید، مردم کشورمان بسیار تیزهوش هستند و برای هر مسأله راه حل خلق می کنند، بنابراین نظامی که برای آموزش عالی طراحی می کنیم نباید دچار صورت گرایی شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره پیشرفت علمی کشور، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند که پیشرفت علمی در کشور دشمن دارد و برخی افراد به این موضوع شک دارند، اما این دشمن بیرون از مرزهاست و برای اینکه پیشرفت علمی و مظهر اقتدار جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند، برخی موارد را به مردم القا می کند.

طهرانچی بیان کرد: نمی پذیریم جریانی که مانند آفت به جان حرکت صحیح تولید علم افتاده، صرفاً یک سوء استفاده اقتصادی باشد، بلکه معتقدیم بخشی از این جریان طراحی دشمنان است تا حرکت علمی کشور را تضعیف کنند و در مقابل آن باید دقت داشته باشیم که مسیر درست پیشرفت را انتخاب کنیم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقاله مجله نیچر که به احیای مرجعیت علمی در ایران می پردازد، گفت: این مجله که سرآمدترین مجله علمی جهان است، به این موضوع اشاره می کند که مرجعیت علمی در حال ظهور دوباره در ایران است و تنها با دو مانع اختلال سیاسی یا تحریم می توان مقابل آن ایستاد.

وی با بیان اینکه نیازمند کارآمدسازی علم هستیم، بر توجه به کارآمدسازی آموزش عالی و توسعه هوشمند منطقه ای تأکید کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل آنکه در متن جامعه خلق شده، در متن توسعه منطقه نیز نقش دارد و اکنون باید بیش از گذشته در این مسیر نقش آفرینی کند، چرا که یک دانشگاه اجتماعی هستیم و برای بقای خود نمی توانیم از جامعه فاصله بگیریم، پس زمانی موضوع کمبود دانشجو تبدیل به چالش می شود که از جامعه فاصله بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید با توجه به استلزامات انقلاب اسلامی به توسعه هوشمند شهرها توجه داشته باشد، گفت: در این مسیر باید به منابع خود تکیه کنیم، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی دارای سرمایه بی نظیر نیروی انسانی متخصص، دوره های تحصیلات تکمیلی و یک میلیون و 500 هزار دانشجوست که می تواند منشاء تحول و توسعه باشد.

دکتر طهرانچی با اشاره به شعار افق 1404 دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: امسال سال اول از هفت مرحله برای تبدیل شدن به انتخاب اول داوطلبان است، بنابراین باید برای تحقق این شعار قدرت حل مسأله را به دانشگاه برگردانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 973284

وب گردی

وب گردی