آلبوم «حافظ‌خوانی» در فرهنگسرای‌نیاوران رونمایی شد

به مناسبت بزرگداشت یادبود حافظ شیرازی، شاعر نامدار ایرانی، رونمایی از آلبوم «حافظ خوانی» علی رستمیان با حضور جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی و صاحب‌نظران عرصه ادبیات و نیز علاقمندان، شامگاه ۲۰ مهرماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم که با حضور صدیق تعریف، دکتر الهی قمشه ای، علی رستمیان، شاهد الهی قمشهای، سیما مافیها، فرامرز نیکنام، سید عباس سجادی، اسرافیل شیرچی کورش متین، دکتر محمودی بختیاری، فاضل جمشیدی، استاد محمد بهرامی، مهران مهرنیا، علی جهاندار، مرتضی گودرزی، بهروز مبصری، سهیل محمودی و جمع بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، سید عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با ذکر این مطلب که روز حافظ یکی از شریف ترین، عزیزترین و دوست داشتنی ترین روزها است گفت: چه شایسته است که در مهرماه مقام حافظ هنرمند و شاعری سراسر مهر بزرگ داشته می شود.

سجادی در ادامه افزود: «حافظ خلاصه خوبیهای شعر ماست. ما می توانیم چکیده شعر پارسی را درآثار حافظ ببینیم. امروز آلبوم «حافظ خوانی» علی رستمیان هم رونمایی میشود، که در این میان شاید اشاره ای به موسیقی هم خالی از لطف نباشد. اگر بخواهیم تعبیری امروزی از حافظ و آن هم در حوزه موسیقی ارائه بدهیم میتوانیم جایگاه والایی را که استاد محمدرضا شجریان در حوزه موسیقی دارد با جایگاه حافظ در شعر و ادب مقایسه کنیم. بسیاری از افراد این تعبیر را به کار بردهاند و من نیز توفیق داشتم تا در مقالهای که در مجله هنر موسیقی که به مناسبت بزرگداشت استاد شجریان منتشر شد با عنوان «رستاخیز شعر در آوای سیاوش» به این نکته اشاره کنم.»

سجادی با خواندن غزلی از سروده هایش به سخنان خود پایان داد.

پس از صحبتهای سید عباس سجادی، فرامرز نیکنام ضمن حضور در جایگاه طی سخنانی گفت:«ما امروز به مناسبت روز جهانی حافظ، یکی از مفاخر ایران زمین و نیز رونمایی از آلبوم «حافظ خوانی» علی رستمیان که به همین مناسبت تهیه شده، گرد هم آمده ایم. من سالها با علی رستمیان نشست و برخاست داشتهام و میتوانم بگویم او با خود و جهان پیرامونش به صلح رسیده است. آدمی آرام، مهربان، متین، بی تکبر و دوست داشتنی است. علی رستمیان محضر اساتیدی همچون تاج و کسائی و ... را درک کرده است؛ اما ایشان تمام امکانات اصفهان را رها کردند و آمدند تا در محضر اساتید بزرگی مثل پایور و شهناز و ... باشند.»

وی افزود :امروز به مناسبت رونمایی از آلبوم هنرمندی گرد هم آمده ایم که غرور و خودخواهی در صدایش نیست و مهرورزی را به مخاطبش عرضه می دارد. وی ردیفها را رعایت میکند و اگر این ردیف خوانی توأم با مهرورزی نباشد تاثیری که باید و شاید را نخواهد گذاشت.»

نیکنام در ادامه با ذکر نام استاد محمدرضا شجریان افزود: «رستمیان با محمدرضا شجریان رابطه ای شمس و مولاناوار داشتند، آرزو میکردم که ای کاش استاد هم در جمع امشب ما می بود چرا که این دو، دوستی و صمیمیت خاصی با هم دارند.»

نیکنام از حاضران خواست تا برای سلامتی استاد شجریان یک دقیقه سکوت کنند.

سخنران بعدی مراسم دکتر علیقلی محمودی بختیاری بود. وی در ابتدای سخنان خود از برگزارکنندگان چنین مراسمی که برای بزرگداشت فرهنگ و هنر ایران برگزار می شوند قدردانی کرد و گفت: «امروز روز حافظ است و باید درباره این شاعر گرانقدر حرف بزنیم. میتوان به یقین گفت که هیچ خانه ای در ایران نیست که دیوان حافظ در آن نباشد؛ اما با افسوس باید بگویم که بسیاری از تحصیل‌کردگان ما امروز حافظ و اشعارش را نمیشناسند. من پنجاه سال پیش آثار گوته و نیچه درباره حافظ به دستم رسید و وقتی این آثار را خواندم به ویژه اثر گوته را شگفت زده شدم از تسلط و شناخت گوته نسبت به حافظ شناختی که او به دست آورده بود حتی متاسفانه مصححین حافظ هم بدان دست نیافته اند. شعر حافظ تمامی حیرت است و شناخت حافظ کار هر کسی نیست. نیچه هم می گوید من فارسی را یاد گرفتم تا حافظ بخوانم. اینها را گفتم که بگویم فقط ما ایرانی ها نیستیم که حافظ را دوست داریم، حافظ شخصیتی جهانی‌ست و تمام دنیا دوستش دارند. زبان حافظ زبانی شیرین و دوست داشتنی دارد. حافظ واژه ها را به شکلی هنرمندانه به کار گرفته به گونهای که حتی شاعران بلند مرتبه ای همچون مولانا و سعدی هم نتوانستند در معنابخشی به واژگان زبان فارسی همچون حافظ عمل کنند.».

بختیاری در خاتمه سخنان خود گفت:«ما بزرگانی داریم که فقط به ایران و این محدوده فکر نمیکردند و در آن روزگار جهانی می اندیشیدند و حافظ یکی از آنهاست.»

در ادامه مراسم بهروز مبصری به نقد آلبوم «حافظ خوانی» پرداخت و گفت: «امروز آلبوم «حافظ خوانی» رونمایی میشود و خوب است به مکتب آوازی اصفهان بپردازیم. در این مکتب تاکید خوانندگان روی ویژگیها و نکات شعری و مناسب خوانی و درک مفاهیم شعری است. در این مکتب توجه کمتری به تصنیف خوانی شده است. استاد بزرگ جلال تاج اصفهانی با توجه به پیشینه بیش از شصت ساله ایشان چیزی در حدود ده دوازده تصنیف بیشتر ندارد، یا استاد ادیب خوانساری فکر میکنم فقط دو یا سه تصنیف دارند. علی رستمیان، خوانندهای که خود اهل اصفهان و برآمده مکتب اصفهان است در آلبوم «حافظ خوانی» تصنیف کار کرده و آن هم شعر حافظ. وی اشعار حافظ را به سادگی خوانده و این هم کار هر کسی نیست. ساده خواندن نیازمند سیر و سلوکی است که رستمیان به آن مرتبه رسیده است. اشعار انتخاب شده در این اثر هم به شکلی خاص هستند و جناب رستمیان برای انتخاب این اشعار مطالعه طولانی داشتهاند.»

وی در ادامه افزود: «در این اثر کار ارکسترال بسیار خوبی انجام شده و همچنین از ساز دودوک در این اثر استفاده شده که از معدود آثاری است که از این ساز استفاده کرده که بسیار هم حرفه ای استفاده شده، دودوک همان ساز بالابان است که مربوط به ایل شاهسون و هموطنان ترک زبان است. سنتور هم محوریت این اثر را شکل داده که نوازنده به زیبایی و مهارت هر چه تمام تر آن را نواخته است. در این آلبوم ماهیت موسیقی ایرانی حفظ شده و میبینیم که آهنگساز هارمونی را خوب میشناسد و هم موسیقی غربی را میشناسد و هم موسیقی ایرانی را. در نهایت خلاقیت در آهنگسازی و نیز انتخاب اشعار با دقت در این اثر به پیشرفت این اثر کمک کرده و آن را شنیدنی ساخته است.»

بخش بعدی مراسم به صحبتهای کورش متین در نقد آلبوم«حافظ خوانی» اختصاص داشت. متین در بخشی از صحبت هایش با ذکر این مطلب که رستمیان به جز اینکه اثری موسیقایی آماده کرده باشد خوانشی از یک پیشامتن را نیز از حافظ در اختیار ما قرار داده گفت:« این اثر با آثار دیگر موسیقی ایرانی متفاوت است.»

وی با تمجید از طراحی جلد آلبوم «حافظ خوانی» که توسط اسرافیل شیرچی صورت گرفته گفت: تنظیم کننده اثر آقای فاضل احساس و درک بسیار درستی از ملودی های مد نظر رستمیان داشتند و توانستند فضایی را که میخواهند به وجود بیاورند. باید اذعان کنم که این آلبوم تنظیم دلنشینی دارد. همچنین نقش ساز سنتور در این اثر بسیار پر رنگ است و در واقع در این اثر گفتمانی بین سنتور و دیگر سازها شکل گرفته است. هنرمند سنتورنواز، محمدرضا رستمیان، اجرایی بسیار قدرتمندانه داشته است و ریتم ها را به درستی و دقت و به زیبایی هر چه تمام‌تر نواخته است.»

پس از صحبتهای کورش متین، سهیل محمودی، شاعر معاصر، شعری را به مناسبت روز حافظ برای حاضران قرائت کرد.

در پایان مراسم علی رستمیان به درخواست حضار با حضور روی سن آوازی خواند و سپس از آلبوم «حافظ خوانی» با حضور استاد صدیق تعریف، دکتر الهی قمشه ای، علی رستمیان، شاهد الهی قمشهای، دکتر محمودی بختیاری، سیما مافیها، فرامرز نیکنام، سید عباس سجادی، اسرافیل شیرچی، کورش متین، فاضل جمشیدی، استاد محمد بهرامی، مهران مهرنیا، علی جهاندار، مرتضی گودرزی، بهروز مبصری، سهیل محمودی و ...رونمایی انجام شد.

گفتنی است اجرای آواز توسط علی جهاندار و پخش کلیپ هایی از روند ساخت آلبوم و نیز زندگی علی رستمیان از دیگر بخش های این برنامه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 973436

وب گردی

وب گردی